Hoogbezoek

Trip Start Aug 09, 2010
Trip End Aug 15, 2011

Flag of Senegal  ,
Friday, April 22, 2011

Eindelijk is het dan zover. Woensdag 13 april om twee uur in de ochtend komt ons bezoek aan op de luchthaven van Dakar. Na een blij weerzien, trekken we ons terug in hotel Cap Ouest te Ngor om nog een beetje van de nacht te kunnen genieten. De volgende dag is iedereen vroeg uit te veren om het historische eiland Ile de Gorée te bezoeken. Dit Unesco Werelderfgoed staat symbool voor de gevoerde slavenhandel in Senegal. Als we op het eiland aankomen met de boot, valt het verschil met de rest van Senegal onmiddellijk op. De huizen zijn nog steeds stuk voor stuk prachtig onderhouden koloniale meesterwerken. Het moet toegegeven worden dat, hoewel er veel kritiek te leveren valt op de koloniale principes, de kolonisten mooie woningen konden bouwen. Naast het fort, het slavenhuis en andere symbolen voor de slavernij is Ile de Gorée eveneens bekend als het kunstenaarseiland. We struinen een dagje rond over het eiland en snuiven zo de koloniale sfeer op, eten lekkere vis en jagen op soeveniers die er verkocht worden bij de vleet. Tegen de avond nemen we de boot terug naar Dakar. Na geproefd te hebben van een Senegalese specialiteit, Libanese fastfood, begeven we ons terug naar het hotel om een eerste geslaagde dag af te ronden.

Dag twee beginnen we met een bezoek aan de visserhaven van Yoff. De heerlijk gesturctureerde chaos die er heerst, geeft een goed beeld van de Senegalese commerce. Ook kunnen we er verse reuze- garnalen inslaan om een picknick te houden op het strand van Popenguine. Zo gezegd zo gedaan. Na het bezoek aan de haven verlaten we de drukte van Dakar, wat al veel verbaasde blikken oproept bij onze Afrika-leken, om de rust van het idyllische strand van Popenguine op te zoeken voor een garnalen-picknick. De namiddag belooft dan weer spektakel van de bovenste plank. Op het menu staat een krokodillensoep met een voorgerechtje van patas-aap, een hoofdschotel van buffel, eland du cap en struisvogel op een bedje van wrattenzijn en python overgoten met hyena, de familie giraf voor desert en een zebra of twee als degustief. Dit alles wordt geserveerd in het Bandia Reserve met 4X4 bediening. Nettie mag dus voor een keertje uitrusten. Om al deze ervaringen te verwerken, hebben we een slaapplaats voorzien in Saly Niakhniakhal bij den dikken met zijn zwembad, de evil monkey Sarkosy en Baltazar, de dode dromedaris. Ook hier wordt weer lekker geschranst.

Dag drie trekken we er op uit met Louis om een aantal 'lepra-dorpen' en ziekenhuizen te bezoeken. Dit zijn projecten waar de school van Annie mee samenwerkt zodat stagaires er werk- en levenservaring kunnen opdoen terwijl ze hun steentje bijdragen. Het is dus leuk, interessant, maar soms ook confronterend om deze projecten met eigen ogen te bezien. Al deze projecten bevinden zich rond Kaolack, wat iets meer in het binnenland gelegen is. Dit laat bijgevolg weer een ander Senegal zien in vergelijking met de kust. Het is er onder andere veel warmer en de wegen zijn slechter. Aangezien we ons in de streek Sine Saloum bevinden, leek het ons verstandig deze wat meer te exploreren en onze weg door de zoutvlaktes van de Saloum te vervolgen richting Foundiougne. Dit aangenaam en relax stadje ligt op de oever van de grote rivier Saloum en is de garnalenhoofdstad van Senegal. In de zeer aangename auberge Keur Youyou sluiten we de dag af in alle rust aan de oever van de rivier. Uiteraard staat er lekkere vis op het programma. Moe maar tevreden wordt deze dag afgesloten.

De volgende dag gaan we weer de baan op. We blijven in dezelfde regio, maar gaan weer richting frissere kust, meer bepaald naar Djifere. Hiertoe nemen we de pas gerenoveerde veerboot richting Fatick en in de buurt van Tataguine verlaten we de nationale puttenweg richting Seloumdelta. Djifere is gelegen op het uiteinde van een smalle landtong gelegen tussen de Atlantische Oceaan en de monding van de Saloum en de voornaamste activiteiten zijn er verbonden met de visserij. We vinden er weer heerlijke rust, die we op dag vijf van het bezoek verder zetten. De enige activieiten die ondernomen worden zijn een wandeling langs het strand, de visrokerijen, en het dorp en een spelletje petanque. Voor de rest wordt er geluierd in en rond de hangmatten. De volgende dag is het dan weer tijd voor wat actie. Samen met gids Karim, kapitein Demba en theemaker Abdullai trekken we er een dag op uit met de piroque om het  natuurpark van de Sine Saloum te bezoeken. We varen eerst de bolongs of mangroves in. Die leiden ons naar het vissersdorp Niodior gelegen op één van de vele eilanden. We maken er een korte wandeling alvorens weer aan boord te gaan. Vervolgens worden er wat beschermde oesters ‘geplukt’, die we als voorgerecht eten op het verlaten eiland Sangomar. Sangomar was tot voor de jaren 1980 een deel van het vasteland, maar werd tijdens een storm gescheiden van de andere landmassa. Sindsdien is het water van de Saloumdelta veranderd van samenstelling. Het zoete water werd zouter, de rijstkweek werd vervangen door zoutwinning. Na de heerlijke verse oesters volgen nog een kleine salade en verse vis. Zoals jullie wel kunnen lezen is het leven niet gemakkelijk voor ons in Afrika... Na een heerlijke picknick, wat uitrusten en wat geplons worden we terug gebracht naar ons campement in Djifere.

Dag zeven is het weer tijd om het Senegalese land wat verder te verkennen. Onze eerste halte is de grootste baobab van Senegal, waar we de sjaggervaardigheden van mama Annie en papa Jan eens onder de loep willen nemen. We laten ze dan ook een beetje in de steek tussen een bende hopeloze souvenirverkopers en kijken na een half uurtje in de auto hoe ze het er vanaf brachten. Als besluit van dit experiment moeten we stellen dat ze nog wel wat te leren hebben, maar dat ze het er al bij al nog niet al te slecht vanaf hebben gebracht met een mini baobab en kleine houten olifant rijker. Ze zullen alleszins de dag van enkele verkopers wat beter gemaakt hebben. De weg leidt ons verder naar Joal Fadiouth, waar we een slaapplaats zoeken en vinden voor de laatste nacht op Senegalese bodem. Na de lunch en een plons in het kleine zwembadje wandelen we naar het schelpeneiland Fadiouth. We struinen er wat door de kleine propere straatjes en bezoeken het prachtige Serer-kerkhof. Het kerkhof is ook een schelpeneiland, verfraaid met enkele baobabs en biedt laatste rustplaats aan zowel christenen als moslims, iets wat je niet vaak ziet. Na een rustig bezoek en een frisse pint keren we terug naar ons hotelletje voor het diner, een spelletje wiezen en een goede nachtrust.

De laatste dag wordt ingezet en wil zeggen dat we terug noordwaarts naar Dakar moeten. We houden nog wat korte haltes onderweg in Mbour en Toubab Dialao alvorens de grote stad weer binnen te rijden, wat deze keer al met wat minder verbaasde blikken gepaard gaat. Een teken dat mama Annie en papa Jan een goede Afrika-introductie gehad hebben. We stoppen in Les Almadies voor het  ‘laatste avondmaal’ waar we mogen blijven tot het tijd is om naar de luchthaven te gaan en waar wij nadien mogen komen slapen op de parking. Na een lekkere maaltijd en nog een spelletje wiezen is het zover. We rijden terug naar de Aeroport International Leopold Sedar Senghor, waar we afscheid nemen voor nog een paar maanden na een leuk bezoek, waar we deugd van gehad hebben.

De volgende dag is het weer team Nik en Katrien. Het eerste wat we doen is naar de Mauritaanse ambassade om ons visum te regelen. Dit vereist een tocht door het hectische centrum van Dakar waar we enorm tegen opkeken, maar beter mee valt dan verwacht. Na een minimaal verkeerd rijden bereiken we de Mauritanen, waar we weer heel wat armer buiten komen, maar wel met de belofte dat we de volgende dag ons visum kunnen komen ophalen. De rest van de dag vullen we in Dakar en les Almadies, een chique buitenwijk met de gigantisch villa’s van de ambassades, internationale ngo’s en Khadaffi, waar wij verblijven op de parking/vogelparadijs van restaurant Le Ngor.