Dagen vol wilde dieren

Trip Start Aug 09, 2010
Trip End Aug 15, 2011

Flag of Ghana  ,
Sunday, January 2, 2011

Gelukkig nieuwjaar allemaal!!! We wensen jullie een mooi, gezond jaar toe met heel wat Afrikaanse warmte. Wij houden jullie alvast verder op de hoogte van onze avonturen in West-Afrika, wat misschien ook voor wat warmte kan zorgen. We pikken de draad op in Wa (een plaatsnaam die al voor veel hilariteit zorgde).

Van Wa rijden we verder in de richting van Wechiau, een boerengat in het westen van Ghana, dat eigenlijk niets te bieden heeft, ware het niet dat het hoofdkantoor van het Wechiau Hippo Sanctuary er zich bevind. Samen met het Poolse koppel Martha en Jack gaan we naar het toeristenkantoortje waar we de hele uitleg en een gids toebedeeld krijgen. Van daar rijden we verder naar Telewona.

Telewona is een klein dorpje vlak bij de oever van de zwarte volta dat deel uitmaakt van het nijlpaarden-gemeenschapsproject. Dit is een project dat in 1999 startte met het beschermen van een nijlpaardengroep in de zwarte volta; Op dat moment waren er minder dan tien, nu meer dan twintig. Toeristen kunnen overnachten in een lodge in het dorp en met een kano op zoek gaan naar de nijlpaarden. De opbrengensten die dit oplevert worden verdeeld over de verschillende gemeenschappen die deel nemen aan het project. Tot nu toe werden er nieuwe scholen gebouwd, schoolmateriaal aangekocht, waterpompen geÔnstaleerd en worden er ook heel wat mensen tewerk gesteld. Een mooi project. Wij trekken er twee keer op uit met de kano. De eerste keer krijgen we drie nijlpaarden te zien, de tweede keer een groep van zeven dieren. Uiteindelijk lukt  het dan toch om deze geweldige dieren in het wild te zien, wat we al proberen sinds Mali. Naast het genieten van de nijlpaarden, genieten we ook van de rust die we vinden in dit kleine dorpje. Na twee nachten trekken we weer verder.

Van de nijlpaarden willen we naar Mole National Park, waar we nieuwjaar willen vieren. Mole is het grootste en bekendste nationaal park van Ghana dat naast olifanten ook antilopen, duikers, krokodillen, heel wat vogels en andere wilde dieren een thuis biedt. We nemen de slechte zandweg die ons naar daar leidt maar komen dan tot de constatatie dat we geen geld meer hebben. We moeten dus eerst een omweg maken langs Tamale. Dit is de grootste stad in de omgeving en de enige waar we geld kunnen afhalen. We moeten het park dus een dagje uitstellen. In Tamale vinden we slaapplaats in het TICCS-guesthouse, waar we gratis mogen overnachten. 's Morgens komen we er de Zweedse Sara en Britse Jimmy tegen die graag met ons mee rijden in de richting van Mole. Zo gezegd, zo gedaan. Na het bezoeken van de bank en de markt rijden we samen naar Mole, waar we opgewacht worden op de kamping door de Poolse Martha en Jack en een stel wrattenzwijnen. Leuk om 'bekenden’ tegen het lijf te lopen. We genieten met onze medereizigers van hetgeen het Hotel in het park te bieden heeft en stellen de safari’s uit voor de volgende dag.

En het hotel heeft vanalles te bieden: Het hotel (met zwembad)is gelegen op een berg, vanwaar je goed over het park kunt kijken. Onderaan de berg zijn er twee artificiŽle vijvers, waar de dieren op af komen van het moment dat het droger wordt in de rest van het park. Een mooie plek dus om een beetje te luieren en te genieten van de plaatselijke fauna. Wij genieten van een frisse duik in het zwembad, een frisse pint en van een lekkere maaltijd in goed gezelschap.

De volgende dag worden we op originele manier gewekt en dit door een groep bavianen die Nettie als een nieuwe spelattractie beschouwen. Er zitten bavianen op het dak, er hangen er aan onze zijspiegels, ze spelen met onze ruitenwissers en glijden van ons voorste raam. Ze steken ook hun handjes door de ramen, die gelukkig maar een heel klein beetje open staan, zodat ze geen eten kunnen stelen. Leuk om zien, maar toch ook even schrikken. Wanneer de apen vertrokken zijn en wij bekomen, willen we afspraken maken voor onze safari. We willen graag met Nettie het park in om daar te overnachten. Het is echter niet makkelijk om alles geregeld te krijgen; Met een flinke portie Afrikaans geduld hebben we in de namiddag alles geregeld. Om 16.00u trekken we samen met gids Abdellah, onze persoonlijke ranger met zijn geweer, het park in.  Jammer genoeg staat het gras nog hoog en weten de dieren zich goed te verstoppen. Het enige dat we op onze tocht te zien krijgen zijn een aantal hartebeesten, bavianen en waterbokken en de sporen van een luipaard. Ook de volgende dag, oudejaarsdag,  hebben we geen succes tijdens onze autosafari, maar het is wel leuk. We zitten afwisselend op het dak van Nettie om meer te kunnen zien tijdens de rit: Hoog en onstabiel: vasthouden is belangrijk !

Wanneer we terug zijn op de kamping aan het hotel besluiten we ons nog in te schrijven voor een wandelsafari in de namiddag, wat een absurde ervaring wordt. Tijdens de middag is er vanaf het hotel een olifant gezien, waarnaar we op zoek gaan tijdens onze wandeling. Het eerste uur doen we niets anders dan olifant zoeken, waardoor er voorbij wordt gegaan aan de rest dat het park te bieden heeft. De gids staat in telefonisch contact met de andere rangers, die ook op zoek zijn naar de olifant en zoekt naar sporen. Wij lopen er wat achteraan. Na een uur is de olifant gelokaliseerd en voor we het weten, staan op nog geen tien meter van dit reusachtige beest. We vragen ons af wat onze ranger gaat doen met zijn geweer en een pas opgenomen stok indien de olifant besluit om zich tegen ons te keren. Gelukkig komt het zover niet, wat niet evident is, aangezien hij wordt ingesloten door onze groep safarigangers en twee andere groepen wandelaars. Na vijf minuten laten we de olifant voor wat het is en gaan we verder het park in. We krijgen nog een nijlkrokodil te zien, water- en bosbokken en mooie uitzichten. Gelukkig keren we terug naar Nettie, waar we ons klaar maken om Nieuwjaar te gaan vieren. Dit doen we met een lekkere maaltijd, drank en gezelschap dat we juist leerden kennen. Het is een leuke avond, die zich de volgende dag nog wat laat voelen. We vullen die dan ook met luieren.

Op de tweede Januari trekken we verder zuidwaarts. De weg wordt aangenamer, de omgeving groener en het klimaat plakkeriger.  We stoppen in het volgende dieren’park’: het Boabeng-Fiema-monkey-sanctuary, een ander gemeenschapsproject dat gericht is op dieren. Deze keer zijn het geen nijlpaarden, maar wel mona-aapjes en zwart-wit kolobussen. Het project speelt zich af in een klein bos van 4,5 km≤ tussen de dorpjes Boabeng en Fiema, dat beschermd wordt door de bewoners van die dorpjes sinds 1827. In dat jaar zou er een jager aangekomen zijn in het bos die daar een fetish vond. Die fetish nam hij mee naar het dorp. De volgende dag zaten er echter  twee mona-aapjes en twee kolobusapen in het dorp. Ze gingen ten rade bij de de lokale fetishpriester die de voorouders raadpleegde en zo wist te vertellen dat de fetish toebehoort aan de apen en dat de jager moet kiezen wat hij er mee wil doen. Hij kan of de fetish terugbrengen naar het bos, waardoor de apen zouden teruggaan of hij kan de fetish en daarmee ook de apen houden. Er werd gekozen  voor de fetish en de apen. Dit brengt voor de dorpsbewoners ook de verplichting mee dat ze de apen en het bos moeten beschermen. Wanneer er een aap sterft hoort die ook een begrafenis te krijgen.  En zo gebeurt het al meer dan 150 jaar dat de twee dorpen in harmonie leven met de apen en het bos.

Voor ons is het monkey-sanctuary een paradijs: een geweldig oud, groen bos dat werkelijk vol zit met apen. We brengen er vier dagen door met wandelingen in het bos. De dorpsbewoners moeten nog al gedacht hebben... Een stel blanken dat niets anders doet dan het bos in- en uitwandelen en uren onder een boom naar de apen zit te kijken. Wij vonden het werkelijk fantastisch. Op 5 januari nemen we afscheid van het bos, de apen en de mensen van het informatiecentrum om verder zuidwaarst te rijden. Deze avonturen volgen weer in een volgend hoofdstuk.