Gekookte appel

Trip End May 04, 2012

Flag of Ghana  , Greater Accra,
Thursday, May 3, 2012

Vreemd... mijn laatste avond in Accra en ik schrijf een briefje naar Remie. 5000 km van huis. Ik heb de koelkast vol gestopt met blikjes cola en flesjes water. Ik heb de souvenirs (die ik in opdracht van hem vandaag op de markt heb gekocht) uitgestald op het bureau.
Dit is niet wat je normaal doet op de avond voordat je weggaat... morgenvroeg om 3 uur verlaat ik mijn hotel naar de luchthaven. Om 10 uur wordt Remie door dezelfde hotelshuttle opgehaald om tot 17 uur 's middags in mijn/deze kamer te blijven. Tegen een (fikse) meerprijs is dit alles geregeld. Maar die meerprijs is altijd minder dan een hotel (met haal -en brengservice) van vergelijkbare kwaliteit.

Vandaag was een lange dag. Vanaf gisterenavond was ik al bezig met "naar huis gaan". Ik wil er dan ook gewoon zijn! Vanmorgen heb ik -eigenlijk voor het eerst- een flinke wandeling gemaakt. Via het theater (dat een beetje tegenviel) ben ik naar Indepence square gewandeld. Op zich wel indrukwekkend, maar ik had er niets aan gemist als ik het niet gezien had.
Onderweg heb ik nog even een fotootje kunnen maken van een tjokvolle tro-tro. Hiermee kun je een beeld krijgen van de manier van reizen waarvoor ik NIET heb gekozen.
Verder zie je bij mijn afbeeldingen nog een foto die ik met jullie wil delen... Het knopje van het stoplicht. Met uitleg en al!!!! "Bij rood stoppen, bij groen UITKIJKEN". Wellicht het vermelden waard: de stoplichten doen het nooit en je moet -hoe dan ook- ALTIJD uitkijken. Als voetganger ben je het laagst in de rangorde en oversteken is spelen met je leven...

Na genoten te hebben van het echte straatbeeld, heb ik mijn tripje vervolgd naar the art-centre. (de markt waar ik gisteren ook was). Ik heb nog de nodige souvenirs kunnen scoren. Ik had 2 schilderijen gezien die ik wilde hebben. Hij vroeg 200 cedi voor 2. Meestal kom je dan op de helft uit en heb je een goeie deal.
De verkoper wilde niet lager gaan dan 109 cedi. Ik wilde niet meer betalen dan 80. Ik ben weggelopen. Vol spijt liep ik de rest van de markt over op zoek naar andere mooie doeken. Niets gevonden natuurlijk. Ik was van plan langs het winkeltje terug te lopen en zijn prijs te betalen. Onderweg kwam ik de verkoper tegen. Hij vroeg of ik mee wilde komen omdat hij "me iets wilde vertellen". Ik zei:"Ik ben alweer onderweg naar buiten, dus make it quick". Hij wilde de twee schilderijen voor 85 cedi verkopen. MOOI!

Buiten op het terras vroeg de eigenaar van het cafeetje wat ik had gekocht en hoeveel ik had betaald. Toen hij de prijs hoorde ging ie het tegen allemaal andere mensen vertellen... kennelijk had ik een noemenswaardig goeie deal. (hoeveel teveel ik voor de andere souvenirs heb betaald weet ik niet... maar toch...)

Ook vandaag verbaasde ik me er weer over hoe veilig ik me in Ghana voel. Ik kwam met mijn souvenirtjes in de taxi. Omdat taxi's hier geen airco hebben (het zijn namelijk de in Nederland 10 jaar geleden afgeschreven auto's), staan alle ramen open. Ook de achterramen. Ik zet daarom nooit spullen op de achterbank. De taxichauffeur vroeg me waarom ik met aaaaal die tassen op de voorbank ging zitten. Ik legde uit dat, als we zouden stoppen bij een stoplicht en mijn tasjes op de achterbank liggen, ze eruit kunnen worden gehaald...
De taxichauffeur keek me aan en zei: "maar dat zijn toch niet huuuun spullen?". Ik heb, met het eventuele risico van dien, de tasjes op de achterbank gelegd en ze zijn niet gestolen.

Vanmiddag heb ik met mijn apple bij het zwembad gelegen. Het idee van een hele middag aan het zwembad is aantrekkelijk. Van laptoppen is niet veel gekomen. Ik kon niets zien door de zon, had het na mijn tosti-kaas helemaal zweterig heet en mijn apple raakte aan de kook. Snel weer onder de airco naar binnen. Je ziet hier op het heetst van de dag alleen de blanke toeristen buiten. De rest doet, ook in dit hotel, dutjes. Ik pas me aan...

Lekker uitgerust en "al skypend", -er zat nog veel tegoed op mijn pre-pay modem- at ik vanavond de laatste keer "Afrikaanse kip". Daarna heb ik mijn laatste spulletjes gepakt. Nog een paar uurtjes slaap, voordat ik naar Nederland ga. Het was fijn, het was anders, het was wennen, het was soms fantastisch, soms was ik trots op mezelf, soms was ik eenzaam, het was afzien het was relaxed, het was heet... en nu, nu is het afgelopen. het avontuur is voorbij en ik ga terug naar Nederland. Fijn!