Koh Phi Phi

Trip Start Dec 28, 2012

Flag of Thailand  , Krabi,
Wednesday, March 6, 2013

Aamulla meillä oli herätys soimassa aikaisin, mutta laiskimuksia kuin olemme, niin torkutimme viimeiseen asti. Meidän oli tarkoitus käydä aamupalalla, mutta meille ei jäänyt tarpeeksi aikaa siihen, joten kävimme hakemassa naapurissa olevasta 7/11:stä omenalohkoja. Odotellessamme kyytiämme satamaan Anna huomasi tutunnäköisen maalauksen hostellin seinällä. Pienen ihmettelyn jälkeen tajusimme, että Annan tuttava Kerttu oli maalannut maalauksen seinään ja Anna oli nähnyt saman kuvan facebookissa seinällään paria päivää aikaisemmin. Tiesimme kyllä, että Kepa asuu Phuketissa ja olimme häneen yhteydessäkin, mutta hostellin valitsimme sattumalta ja tuttu kuva tuli ihan yllätyksenä. On se maailma pieni..

Phuketista otimme lautan Koh Phi Phille, jonne oli matkaa reilun tunnin verran. Päästessämme perille lähdimme metsästämään hostellia, koska emme taaskaan olleet varanneet mitään etukäteen. Yllätykseksemme monet hostellit olivat täynnä, mutta lopulta löysimme kuitenkin hyvän huoneen mukavalta paikalta. Lähdimme etsimään ruokapaikkaa, mutta päädyimme tutkiskelemaan erilaisia retkiä lähisaarille, koska halusimme käydä suositulla The Beach –elokuvan kuvauspaikalla. Meillä oli suunnitelmissa lähteä saarireissuun vasta seuraavana päivänä, mutta löysimme hyvän iltapäivä-/ auringonlaskureissun, joka sopi täydellisesti aikatauluumme. Ostimme liput ja lähdimme suuntaamaan hostellille hakeman pyyhkeet ja kameran. Aikaa näytti olevan juuri sopivasti, kunnes tajusimme, että emme osaakaan tietä takaisin hostellille sokkeloisessa saaressa. Saarella ei ollut mitään autoteitä, joten kaikki tiet olivat pieniä sokkeloisia kävelyteitä, joten meillä ei ollut edes mitään maamerkkiä jonka avulla löytää oikea paikka. Pienen panikoimisen jälkeen aloimme onneksi nähdä hostelleja, joista olimme jo kysyneet yösijaa, joten tiesimme olevamme oikealla reitillä. Lopulta löysimme oikean hostellin ja saimme kiireellä kaikki tavarat kasaan. Meidät oli ohjeistettu syömään ennen lähtöä, joten lähtiessämme suunnistamaan kohti noutopaikkaa nappasimme mukaan pizzapalat, koska muuhun meillä ei ollut aikaa. Löysimme lähtöpaikalle hyvin ja kuten odottaa saattoi, meidät noudettiin aikataulusta myöhässä. Eli pizzapalan hotkimisen sijaan olisimme ehtineet syödä kunnon täyttävän aterian rauhassa. Noh, pääasia että ehdimme syödä edes jotakin. Lopulta meitä tultiin hakemaan ja lähdimme kohti satamaa ja mahtavaa venettämme. Meitä oli noin 20 matkustajaa ja sen lisäksi miehistö, johon Miksu olisi sopinut mukaan pitkien ja kiharoiden hiustensa vuoksi.

Ensimmäiseksi menimme Monkey Beachille, jossa oli tietenkin apinoita. Veneeltä pääsi rantaan uimalla taikka pienemmän veneen kyydissä. Rannalla oli vanhoja apinoita, oli pieniä apinoita, oli kiinnostuneita apinoita, oli arkoja apinoita. Apinat halusivat kurkkua, jota laivamme porukka oli tuonut mukanaan. Me matkustajat saimme myös antaa kurkkua apinoille. Yksi apina jopa joi vettä vesipullosta. Apinat pitivät etäisyyttä, mutta olivat silti aika kesyjä.

Monkey Beachin jälkeen lähdimme kohti Koh Phi Phi Lee:tä (yksi saari Koh Phi Phi –saaristosta) . Matkalla näimme Koh Phi Phi Lee:n ainoita asuinalueita, jotka kuuluivat linnunpesäkeräilijöille. Emme oikein kuulleet henkilöstön kerrontaa, mutta ymmärsimme, että kiipeilijät keräävät kalkkikiviluolastosta linnunpesiä linnunpesäkeittoa varten. Tämän jälkeen pysähdyimme poukamaan, jossa meillä oli aikaa snorklata, kajakoida ja kellua ilmalla täytetyillä renkailla. Lähdimme heti snorklaamaan. Näimme joitakin hienoja koralleja, mutta väkisinkin mietimme onko alue vaurioitunut tsunamin jäljiltä. Snorklatessamme retken pitäjät heittelivät välillä riisipalloja eteemme, jonka jälkeen olimme kauniin kalaparven keskellä. Snorklaus oli upeaa kirkkaassa vedessä! Snorklauksen jälkeen odotimme muita matkustajia rentoutuen "ilmarenkailla”.

Poukaman jälkeen lähdimme kohti Maya Bay:tä, joka on kuuluisa ”The Beach” –elokuvan kuvauspaikasta. Matkalla saimme ananasviipaleita välipalaksi. Päästyämme paikalla päätimme meloa veneeltä rantaan. Ranta oli todella hieno! Tosin turisteja oli paljon, kuten odottaa saattoi. Rannalta lähti polku toiselle puolelle saarta. Siellä oli onkalo, johon aallot paiskautuivat voimalla. Miksu meni käymään onkalossa ja kokemus oli Miksun sanoin märkä ja voimakas. Onkalon jälkeen meloimme takasin laivaan odottamaan muiden matkustajien saapumista.

Lähtiessämme liikkeelle aurinko alkoi jo laskea. Pysähdyimme veneellä merelle katsomaan auringonlaskua. Saimme ruoaksi herkullista paistettua riisiä ja jälkiruoaksi vesimelonia. Taivas oli ihan pilvetön, joten koko lasku näkyi hienosti. Kun aurinko oli hävinnyt näkyvistä, lähdimme takaisin satamaan.

Päästyämme Koh Phi Phi Donille (pääsaari) oli tunnelma ihan erilainen kuin lähtiessämme päivällä retkelle. Saari oli muuttunut kunnon bilepaikaksi. Kävimme nopeasti hotellilla suihkussa ja vaihtamassa vaatteet, jonka jälkeen lähdimme syömään. Syötyämme lähdimme kohti rantaa, jossa lähes jokaisessa rantaravintolassa oli meneillään tulishow. Yhdessä hypittiin tulista hyppynarua, toisessa limbottiin palavan kepin alitse ja jos alitse pääsi niin sai juotavan, muissa ravintoloissa taas esiintyjät heittelivät ja pyörittivät jos jonkunlaisia palavia juttuja.

Meininki oli muutenkin ihan älytöntä: alkoholia myytiin pienissä ämpäreissä, yhdessä baarissa kasvoi suuret pensaat marihuanaa ja ihmiset polttelivat ihan avoimesti, pienen puetun apinan kanssa sai ottaa kuvia, heliumia myytiin ihmisille hengitettäväksi, jne. Emmekä me varmaan edes nähneet kaikkea.