Xiangjiang Safari Park

Trip End Aug 29, 2010

Flag of China  , Guangdong,
Saturday, August 7, 2010

Aamulla suuntasimme rautatieasemalle varaamaan paikat seuraavan päivän yöjunaan Shanghaihin. Paikkoja ei kuitenkaan ollut jäljellä, Tai no oli seisomapaikkoja, mutta 13 tunnin seisomapaikka yöjunassa ei ihan innostanut. Piti sitte varata lentoliput Sanghaihin. Ei osattu odottaa että Shanghain maailmannäyttely vaikuttais näin paljon kaikkeen. Varattiin myös hotelleja muutamaa päivää aikasemmin ja melkeen jokainen hostelli oli jo täynnä Shanghaissa.

Matkahuolien jälkeen lähettiin Guangzhou Safari Parkiin, eli sinne kunnon eläintarhaan. Se olikin ihan eri luokkaa eilisen eläintarhan jälkeen (niin oli myös pääsylipun hinta). Tarha oli iso ja eläimiä oli runsaasti. Heti alussa huomasimme suuren ihmismassan menossa katsomaan tiikeri showta ja liityimme joukkoon. Paikka oli kunnon areena missä paikkoja oli ainakin tuhannelle ihmiselle. Showkin oli paaljon parempi kuin mitä toisessa paikassa. Ensimmäisenä areenalle tallusti noin 10 leijonaa istumaan reunaa kehystävien jakkaroiden päälle istumaan. Temput oli aivan eri luokkaakin kuin mitä toisessa tarhassa. Eläimiä kohdeltiinkin paljon paremman näköisesti ja saivat palkintoja suorituksista. Oli outoa nähdä kuinka kesyjä kissaeläimet oli kouluttajien lähellä.
Leijonien jälkeen lavalle tuli kymmenkunta tiikeriä suorittamaan samantyyppisiä temppuja kuin mitä leijonat olivat tehneet. Myös valkoisia tiikereitä nähtiin. Show oli kaikin puolin viihdyttävä ja magea.

Shown jälkeen lähdettiin katsomaan pandoja. Pandoja olikin paljon monissa eri aitauksissa. Ei ihan niin pirteinä kuin mitä oli odottanut, mutta silti paljon iloisemman näköisenä ja isommissa aitauksissa mitä edellisessä paikassa, ja jopa liikkuivat. Eli ihan kiva paikka.

Pandojen jälkeen oli vuorossa tiikerivuori. Tiikereitä oli erivärisiä ja kokoisia ja vaikka kuinka monta. Myös pentuja nähtiin vuoren loppuosassa. Pennuille oli omia "Kindergarden" alueita missä oli vain nuoria tiikereitä telmimässä. Nähtiin myös aivan vastasyntyneitä rääpäleitä semmosissa "keskoskopeissa" vinkumassa. Oli aika hassuja. Ihan lopussa oli koko päivän kohokohta. Päästiin ottamaan kuva ittestämme omalla kameralla ihka elävä tiikerinpentu sylissä. Harmi vaan että siinä keskittyi enemmän kuvaan kuin tutkimaan sukupuuton partaalla olevaa eläintä.

Kindegardeneita oli muutamakin pitkin tarhaaa, jossa oli mm. tiikerinpentuja, leijonanpentuja, simpanssi vaipat päällä nukkumassa, ja sitten muita vastasyntyneitä eläimiä. Tiikerien kohdalla staff-henkilö nosti valkoistatiikerinpentua jotta saatiin rapsutella sitä ja ottaa lisää kuvia tiikerin kanssa. En tiedä mitä kissat siitä tykkää, mutta henkilökunta osasi ainakin viihdyttää ja antaa ikimuistoisia kokemuksia.

Nähtiin myös koalia jotka taisivat olla aivan omissa eucalyptysmaailmoissaan puissa nököttämässä ja kaikkia muitakin omituisuuksia. Afrikka puoli (ehkä suurempi kuin muu tarha) jäi meiltä kokonaan käymättä. Puolelle olisi päässyt kiertelemään junan kyydissä, koska alue oli massiivinen. Siinä ois ollu semmosta safarituntua, mutta kierros olisi maksanut enemmän rahaa ja eläimet puolella olivat tylsiä ja ennestään nähtyjä märehtijöitä, gepardia ja hippoa lukuunottamatta.

Eläintarha oli todellakin käymisen arvoinen ja ehkä guangzhoun paras nähtävyys! Tiikertit ja pandat kruunasivat koko reissun sinne.

Tarhasta sitten lähdettiin tallustelemaan kohti metroa, mikä olikin aivan täyteen pakattu muiden turistien/paikallisten toimesta, sillä alueella oli myös hienon näköinen vesipuisto ja huvipuisto. Järkevä ratkaisu kiinalaisilta, pistää kaikki 3 samalle alueelle niin pystyy käymään joko kaikissa kolmessa tai parissa saman päivän aikana.

Annan känkkäränkkä kertoi, että nyt ei mennä metroon jonottamaan joten lähdettiin etsimään taxia. Metron ulkopuolella oli kymmenkunta moottoripyörää kuskeineen tarjoamassa "taxia". Olisimme päässeet molemmat saman pyörän kyytiin. Ainakin kovasti yrittivät saada meitä siihen. Ei kyllä kauheasti kiinnostanut hypätä kolmestaan saman pyörän kyytiin ilman minkään näköisiä kypäriä. Taksejakin oli pihalla muutama, mutta kukaan ei halunnut lähteä heittämään meitä toiselle puolelle guangzhouta sadasta rahasta(noin 10€). Lopulta saimme onneksi taksin muutaman hylkäyksen jälkeen ja suunnattiin kohti Panxia. Taxikuskilla hermot meinas mennä kun ei tahtonut löytää paikkaa vieraasta kaupunginosasta, mutta lopulta se löytyi ja päästiin syömään.

Viime kerralla Panxissa taisi olla joku lounasaika koska nyt päästiin aivan eri huoneeseen syömään ja hinnatkin taisivat olla korkeammat. Ruoka oli kuitenkin hyvää ja täyttävää.
Sieltä sitten takaisin hotellille pötköttämään ja lepäämään seuraavaa päivää varten.

Krissu on

Heissan maailman matkaajat ;)
Teillä näyttää olleen todella mukava ja antoisa matka. Mukava lukea blogista matkanne vaiheista. Mukavaa matkan jatkoa, ikävä teitä ;)