Panxi

Trip Start Jul 30, 2010
Trip End Aug 29, 2010

Flag of China  , Guangdong,
Thursday, August 5, 2010

Torstaina päätimme mennä syömään dim sumia, eli semmosia höyrytettyjä nyyttejä. Netissä suositeltiin Panxi nimistä ravintolaa, joten päätimme mennä sinne. Otimme metron Panxin lähellä sijaitsevalle asemalle, ja sieltä lähdimme suunnistamaan hostellista saadun kartan avulla Panxiin. Suunnistus ei onnistunutkaan ihan toivotulla tavalla, sillä kartassa olevat tien nimet poikkesivat tieviitoissa olevista nimistä. Muutenki karttaan oli nimetty vain vähän teitä. Kävelimme ympäriinsä, mutta onneksi meillä ei ollut vielä edes nälkä eikä kiirekään minnekään, joten eksyksissä oleminen ei haitannut.

Oli ihan mukava nähdä ihmisten menoa, sillä kävelimme vähän sivumassa olevilla teillä, joten siellä näkyi vähän "oikeaa elämääkin". Ihmiset tuijottivat meitä kuin jotain sirkuseläimiä. Muutamallakin ilmeet kirkastui oikeen kunnolla kun he näkivät meidät.. Alueella rakennettiin vaikka mitä, ja Miksu innostu siitä. Me kuljettiin myös sairaalan ohi, ja meidän kohdalle sattui kulkue, jossa oli lääkäreitä kuljettamassa sairaalavuoteessa ollutta potilasta sairaalaan, ilmassa pideltiin ties mitä pusseja ja tippoja. Näytti ihan siltä että heillä olisi ollut leikkaus kesken. Kyseinen porukka siis ylitti vilkasta tietä..

Lopulta alettiin olla jo niin eksyksissä, että kysyttiin joltain tienvalvojalta ohjetta. Mies ymmärsi paikan minne halusimme, ja alkoi puhua kovaa vauhtia kiinaa ja osoitteli sinne tänne. Mies piti silmiä kiinni melkeen koko sen ajan ku hän puhui meille. Lähettiin kävelemään miehen osoittamaan suuntaan ja käännyimme minne pitikin, sillä ohitettuamme epämääräisen työmaan päädyimme hienoon puistoon, jonka kartassa näkyikin etsimämme ravintola. Käppäilimme puiston halki, ihastelimme maisemia ja löysimme viimenkin Panxin.

Panxin ovella huomasimme listan aikajaksoja. Kello oli 14:20, ja seuraava aikajakso listalla oli 14:30-17:00. Meidät istutettiin odottamaan ja kun kello tuli puol, pääsimme muun odottavan lauman mukana yläkertaan. Meidät ohjattiin omaan pöytään ja eteemme lätkästiin kynä ja paperi joka oli täynnä kiinalaista kirjoitusta ja laatikoita. Katseltiin ympärillemme mitä muut tekivät: jotkut alkoivat lukea lehteä, toiset joivat teetä ja pesivät pikaisesti kaikki astiat teellä, jotkut sytyttivät tupakat, jotkut perheet vain keskustelivat. Siinä vaiheessa oli vähän hämmentynyt olo, että mitäköhän sitä pitäisi tehdä.

Meillekin tuotiin kannullinen teetä ja pienen ihmettelyn jälkeen saatiin onneksi lista jossa oli myös englantia. Tilasimme 3 eri ruokalajia jaettavaksi, ja paperia haettaessa tarjoilijat yrittivät sanoa meille jotain. Kysyimme onko määrä liian suuri vai pieni, mutta eivät he ymmärtäneet mitä yritimme kysyä. Pöydämme ympärillä oli aikamosita säpinää kun tarjoilijat yrittivät ymmärtää mitä kysymme. Yhtäkkiä viereisestä pöydästä nousi meidän ikäinen kiinalainen mies ja tuli luoksemme puhuen sujuvaa englantia. Hän kertoi että annokset ovat aika pieniä, joten kannattaa tilata muutama enemmän ja hän suosittelei mitä meidän kannattaa tilata. Mies osasi niin hyvää englantia, koska hän asuu Liverpoolissa.

Lopulta ruokaa alkoi tulla keittiöstä ja mekin saimme tilaamamme annokset. Dim sumit olivat todella hyviä, eikä ihmekään että paikkaa oli kehuttu niin paljon netissä. Kesken syönnin kaksi tarjoilijaa tuli luoksemme ja he toivat veitset ja haarukat meille. Niiden asetteleminen ei sujunut ihan nappiin, vaan hetken he arpoivat miten ne tulisi laittaa. Lopulta he päättivät asettaa ne lautasen päälle, veitsi toiselle puolelle ja haarukka toiselle puolelle. Söimme ruokaa puikkojen, veitsen ja haarukoiden, sekä kiinalaisen lusikan avulla. Yksi tarjoilijoista katsoi huvittuneena kun miksu yritti pyydystää nuudelikeitosta wonton palleroa, ja kun Miksu ei onnistunut siinä, tuli tarjoilija opettamaan meille kuinka puikoilla kannattaa syödä.

Panxi oli aika hieno ravintola valkosine pöytäliinoineen ja tarjoilijoita oli koko ajan ympärillä kaatamassa lisää teetä kuppiin kun tee loppui, joten kun tilasimme laskun, odotimme sen olevan aika hintava. 5 annosta ja paljon teetä maksoi kuitenkin yhteensä vain 6€, eli kallis Panxi ei tosiaankaan ollut.

Syötyämme lähdimme kävelemään kadulle, jossa myytiin kaikkea mahdollista halvalla. Annan oli tarkoitus ostaa lasit Kiinasta, joten löysimmekin alueen, jossa niitä myytiin. Liikkeitä oli valehtelematta varmaan satoja sen kadun varrella. Valittiin liikkeistä luotettavannäköinen ja menimme sinne valitsemaan laseja. Kahdet kivat lasit jäivät sinne linssin kiinnittämistä varten.

Loppuilta menikin siinä, että kiertelimme kojuja ja katsastimme Guangzhoun joen. Lopulta pääsimme jalat kipeinä hostelliin koko päivän kävelemisen jälkeen.

Koira oli taas yövuorossa. Tänään haukku aiheutti vähän actionia karkaamalla pariin kertaan. Ensiksi hihnan solmu lähti irti tangosta, mutta vartija nappasi koiran kiinni ja haki omistajan paikalle. Kun omistaja sitoi koiran uudelleen kiinni ja lähti pois, riuhtoi koira itsensä irti niin että valjaat rikkoutuivat. Vartijat jäivät vahtimaan koiraa kun omistaja haki uudet valjaat.