Lamma Island

Trip End Aug 29, 2010

Flag of China  ,
Tuesday, August 3, 2010

Tiistaina päätimme viettää vähän rennomman päivä ja suuntasimme kohti Lamma Islandia. Se on Hong Kongin kolmanneksi suurin saari, noin 20 minuutin laivamatkan päästä keskustasta. Saari ei ole kauhean suosittu turistien keskuudessa ja kuulema monet paikallisetkaan eivät saarella vierailleet.
Lamman satama oli täynnä kalastajia rämäsine pikku veneineen ja rannan vieressä oli monta merenelävä ravintolaa vieri vieressä. Ravintoloissa oli vesialtaita, jotka oli täynnä eläviä kaloja, rapuja ja simpukoita. Eli ravintoloiden raaka-aineet olivat ainakin tuoreita!
Oli vasta aamu, joten emme jääneet nauttimaan ravintoloiden antimista, vaan lähdimme kävelemään lähimmälle rannalle. Käveltävää oli noin 20 minuuttia, ja kapea polku kulki "viidakon" läpi. Polun ympäriltä kuului vaikka minkälaisia ääniä ja joka puolella oli isoja hämähäkkejä verkoissa roikkumassa. Anna pelkäsi koko matkan käärmeitä, mutta onneksi käärmeet ymmärsivät jättää meijät rauhaan. Matkalla näkyi puiden ja pöheikköjen lisäksi vain muutama hassu talo ja yksi erittäin pieni koulu, joten saari oli todellakin erittäin luonnollinen ja rauhallinen. Kiva että vain lyhyen laivamatkan päässä on paikka jonne pääsee pakoon pilvenpiirtäjiä ja ihmismassoja.
Ranta oli aika pieni, mutta hyvä niin. Meijän lisäksi siellä oli vain yksi perhe ja muutama satunnainen uimari, ja tietenkin rantavahdit. Köllähdettiin pyyhkeiden päälle ottamaan aurinkoa, mutta ei siitä hommasta mitään tullut, koska oli niin kuuma. Menimme uimaan ja vedessä vietimmekin melkein koko rannalla olo aikamme. Vesi oli vähän roskaista rannasta, mutta muuten uiminen oli ihanaa! Pienen uintimatkan päästä rannasta oli ponttooni. Ainii ja tehtiin hiekkalinnaki.
Pelleiltiin matalalla vedessä ja yhtäkkiä iso kalaparvi pomppi meitä kohti aaltojen päällä. Iski pieni paniikki että mitä ne nyt sillai tulee vauhdilla meitä kohti leuat louskuttaen ja miten me ehitään pois alta, mutta onneksi ne lopetti aalloilla surffaamisen just ennen meitä, joten ei osuttu niiden linjalle. Ei ehkä kuulosta erikoiselt jutulta mutta se oli ihan outoa miten ne sillai isossa parvessa hyppi rantaa kohti ja ne oli vielä aika isoja ni hetken jo pelästy et mitä jos ne osuu meihin...
Aurinkoa ei viittitty ottaa kauheesti, koska tietenki menin unohtamaan äidin (Sirkan) antaman aurinkorasvan kotiin jonneki mun pakkaussotkujen sekaan, joten ei viittitty kauheesti olla auringossa ilman rasvaa. Mutta se vedessä oleminen oli näköjään liikaa, joten mentiin molemmat palamaan naamasta ja yläkropasta aika pahoin. Ehkä se aurinkorasva olis nyt hyvä ostaa..
Ku kuumassa oleminen alko käydä liian pahaks ni päätettiin lähteä takasin satamaan. Satamassa mentiin syömään yhteen kalastajien ravintolaan ja tilattiin menu jossa tuli 7 eri ruokalajia ja se oli tosi tosi hyvää! Setissä oli mm. kampasimpukoita, hummeria, jotain kalaa haudutettuna, squidia, tuoreita hedelmiä. Hyvää oli, mutta kallista. Ruoan hintaan sentään sisältyi laivalippu takaisin Hong Kongin keskustaan.
Anna alko olla jo aika uupunu ja pääki oli kipee auringossaolon vuoksi, mutta jaksettiin silti vielä tsempata ja lähteä Hong Kongissa Ladies Marketille ja hyvä että lähdettiin! Katu oli täynnä erilaisia kojuja, joissa oli myynnissä mitä halvemmalla erilaisia tavaroita vaatteista lompakkoihin. Innostuttiin shoppailemaan oikeen kunnolla ja sitä tavaraa lähti mukaan oikeen kunnolla! Opittiin tinkimäänki aika hyvin, mutta eiköhän sitä tavaraa olis lähteny vieläki halvemmalla. Ainaki yhet paikalliset näytti meille peukkua ja hymyili oikeen kunnolla meijän tinkimisen vuoks ku onnistuttiin saamaan hinta alas niin hyvin. Näköjään aina kannattaa lähtee menee, koska sillon se hinta vast alkaa tippuu ja kunnolla.
Uupuneena, mutta uusien hienojen vaatteiden omistajina palattiin hotellille ja käytiin heti nukkumaan. Aurinko uuvuttaa näköjään aika hyvin.