Eläimiä ja käärmeitä

Trip End Aug 29, 2010

Flag of China  , Guangdong,
Friday, August 6, 2010

Perjantaina päätettiin mennä katsastamaan paikallinen eläintarha, koska äiti (Sirkka) oli kehunut sen erittäin hyväksi. Metrokartasta bongasimme zoo aseman ja lähdimme sinne. Eläintarha oli aivan vieressä, ja sisäänpääsymaksu oli vain 2€/ihminen. Sisäänkäynnin viereen rakennettiin hullut japanilaiset tyylistä rataa missä epäonnistuminen johtaa pudotukseen vesialtaaseen.

Lähdimme kiertelemään eläintarhaa ja näimme muutamia eläimiä pienissä häkeissä/aitauksissa. Niissä ei ollut melkein mitään virikkeitä eläimille, ja eläimet vain kyhnöttivät pelokkaan näköisinä paikallaan. Pandan näkemistä olimme odottaneet kovasti, sillä Sirkka oli kertonut kuinka siellä pitäisi olla monia pandoja telmimässä. Panda-alueelle päästyämme näimme yhden apaattisen pandan makaavan kauimmaisissa nurkassa nukkumassa. Se oli pienoinen pettymys. Siinä vaiheessa laitoimme viestiä Sirkalle ja kysyimme että olikohan tarha sama josta olimme kuulleet kehuja. No, onneksi se ei ollut, sillä tarha ei vastannut odotuksiamme

Kissaeläinten häkit olivat pienet kuin mitkä. Samaa kokoa kuin parin pikkuapinan häkki korkeasaaressa. Eläimet vain makasivat tekemättä mitään. Parhaan shown antoivat karhut, mutta sekin johtui siitä, että vierailijat ruokkivat karhuja omilla popcorneillaan ja muilla snackseillä, joten karhut olivat oppineet tekemään asioita saadakseen ruokaa. Eläimille heiteltiin ruoan lisäksi roskia, ja monet eläimet napostelivatkin roskia luullen niitä ruoaksi.

Lippuun sisältyi eläinnäytös. Alussa näytös vaikutti viihdyttävältä kun eläimet tekivät temppujaan, mutta siinä vaiheessa kun karhu pyöräili polkupyörällä sen jälkeen kun eläintenkouluttaja oli vetänyt karhun nenän lävistävästä renkaasta keskelle rinkiin, alkoi näytöstä katsella pienellä inholla. Koko ajan karhua vedettiin nenästä ja muutkin eläimet luimistelivat häntä koipien välissä heti kun ihminen tuli lähelle. Alkoi väistämättä miettiä että mitenköhän niiden koulutus on hoidettu. Tässä vaiheessa kamerasta oli loppunut jo akku, joten tätä ei tullut kuvattua.

Erikoisimpai eläimiä olivat kirahvi, norsu, panda ja sarvikuono, mutta eläinten olot olivat niin huonot. Eläimet olivat laihoja, ja ne vaan seisoivat paikallaan tekemättä mitään. Toisaalta ei niillä olisi ollut edes pahemmin tehtävää. Molemmat muistelimme lukevamme aikaisemmin siitä, että Kiinan eläintarhoissa rahatilanne on huono, eikä työntekijöille makseta kunnolla palkkaa, koska rahat menevät eläinten ruokintaan, jos siihenkään. Juuri siltä tarhassa näyttikin..

Olimme lähdössä pois niin huomasimme että esteradalla oli alkamassa kilpaileminen. Jäimme nojailemaan aitoihin ja katsomaan showta. Kesti kuitenkin yli puoli tuntia että mitään erikoisempaa tapahtui. Lavalla oli vain 4 juontajaa juontamassa ja tanssimassa. Ohjelmaa kuvattiin telkkariin ja kuvaajia oli paljon. Paikalla oli myös valokuvaajia. Valokuvaajat sattuivat kohdallemme ja yksi huomasi meidät innostuneena. Hän pyysi meitä poseeraamaan kameralle ja näyttämään peace-merkkiä (oli kai kanavan tunnusmerkki). Hänen jälkeensä yksitellen kuvaajat tahtoivat meistä kuvat niin että katsoimme kameraan. He myös ehdottivat meitä osallistumaan kisaan. Kisa oli parikisa ja olisimme varmaan osallistuneetkin jos ohjelma olisi edennyt nopeammin ja jos annalla ei olisi ollut hametta päällä. Ei ihan innostanut mennä minnekään radalle juoksentelemaan kameroiden eteen hame päällä..

Eläintarhasta lädettyämme päätimme mennä hakemaan Annan valmiit lasit. Lasit olivat hyvät ja näkö parani paljon. Meidän Suomesta operoiva matkaoppaamme Sirkka pisti vastauksena paikan kysymykseemme missä voisi olla tarjolla jos minkälaista epämääräistä pupellettavaa. Suuntasimme sinne ja pienen etsinnänjälkeen löysimme suuren kauppakeskuksen, jossa oli kaikkea mahdollista kuivattuna. Siis varmasti ihan kaikkea mitä vaan voi kuvitella. Kojut olivat pullollaan erilaisia säiliöitä, joissa oli kuivattua silppua. olisi ollut kiva tietää mitä niissä oli. Ulkona oli myös sammioita joissa oli eläviä kilpikonnia ja skorpiooneja. Syötävää ruokaa siellä ei tarjottu, mutta raaka-aineita kyllä. Harmittaa ettemme saaneet kuvia paikasta, sillä se oli aika näky.

Meitä alkoikin jo hieman hiukoa, joten aloimme etsiä ravintolaa. Löysimme kivan näköisen ravintola, jonne päätimme mennä. Heti pöytäämme istuttuamme meille lävästiin lista eteen, josta tuli valita mitä teetä tahdomme. Valistimme vihreän teen ja tarjoilija alkoi valmistella teetä kauhean säätämisen kautta. Oli vesikannu ja pieni kannu jonne vettä kaadetaan, oli siivilä ja kolmas kannu jonne tee lopulta valmistettiin. Täällä tee on aika arvostettu asia..

Tarjoilijan väsätessä teetä tuli toinen tarjoilija antamaan meille 3 eri listaa joissa oli englantia. Heti ensimmäisessä lista oli täynä käärmettä eri muodoissa. Käärme ei olli ihan se mitä me etittiin sillä hetkellä.. Lopulta löydettiin listalta annokset jotka vaikuttivat käärmeettömiltä syötäviltä, mutta tarjoilija jaksoi ehdottaa meille käärmeannoksia. Tilauksemme jälkeen kuulimme varmaan kolme eri annosehdotusta joita voisimme myös ottaa, ja kaikissa oli tietenkin käärmettä.

Ruokaa odotellessamme jäimme miettimään nyyttejä joita otimme. Oleme syöneet katkaraputäytteisiä nyyttejä aikaisemmin, mutta nyytit voi täyttää millä tahansa muullakin. Annan mielestä nyytit olivat käärmeruokalistalta ja nyyttien tullessa pöytään totesimme, että ne eivät ole ainakaan katkarapua. Tarjoilijat vielä katsoivat kujeillen meidän maistaessa nyyttejä. Mysteeriksi siis jää mitä niiden sisällä oli.. Anna ei tahtonut syödä niitä muuta kuin yhden, mutta onneksi Miksu suostui popsimaan loput viisi niistä. Lähtiessämme ravintolasta poikkesimme katsomaan ulkopuolellaa olevia kala-altaita ja siellähän niitä lieroja myös oli, pitkiä käärmeitä yrittämässä paeta altaista.

Mahat täynnä palasimme hotellille ja aloimme pohtia tulevaa junamatkaa Shanghaihin ja totesimme että voisi olla hyvä ostaa jo liput sunnuntaista matkaa varten.