Aankomst in Bengaluru

Trip End Oct 05, 2010

Mahalaksmi Layout Resort

Flag of India  , Karnataka,
Thursday, September 2, 2010

2 September 2010, een lang gekoesterde wens gaat eindelijk in vervulling: Ik ga voor 5 weken naar Bengaluru in het zuiden van India, om de microfinancieringsorganisatie Nirantara te helpen met verander management. Deze opdracht is tot stand gekomen via Share People. Zij brengen professionals in contact met ondernemers in ontwikkelingslanden.

De vlucht met Emirates via Dubai is goed verlopen. Vanuit de lucht ziet India er uit als een rommelige lappendeken. Heuvelachtige groene velden en dorpjes wisselen elkaar af. Niranjan, de CEO van Nirantara, zie ik al staan zodra ik met mijn bagage door de deuren van de aankomsthal rijd. Eindelijk is het zover, ik sta in India voor een consultancy opdracht.....

Na het eten van een samosa bij een kraampje buiten op het parkeerterrein rijden we met een taxi naar Bengaluru. Een ruime grote snelweg waar het verkeer met gestage snelheid volledig door elkaar heen rijd. Langzamerhand komt het stadscentrum in beeld. Bengaluru heeft weinig hoogbouw en ziet er vanaf de weg groen uit, dat is fijn.
Niranjan brengt mij naar een rustig hotel met diverse sportfaciliteiten zoals een zwembad en badmintonbanen.. Het ligt in een rustig gedeelte van Bengaluru, zo'n 8 kilometer van het centrum. In de straat zijn diverse winkeltjes waar je alles kunt krijgen: groenten, brood, kleding, een drogist etc.

Laksmi, een van mijn Indiaase vrouwelijke collega's komt me elke ochtend om half 10 tien halen met haar scooter. We rijden dan kris kras door het verkeer naar het kantoor. Iedereen rijdt door elkaar, toetert de hele tijd en rijdt het liefst aan de andere kant van de weg. Het verkeer in Iindia is een hele ervaring!
De eerste dagen leggen Laksmi en Murali me de gang van zaken op het kantoor uit. Het hoofdkantoor bestaat uit 6 verschillende afdelingen en biedt werk aan 9 mensen. Een afdeling operatie, financiŽn, administratie, management informatie systeem, HRM en twee adviseurs. Met Laksmi kijk ik de eerste dagen naar het MIS-systeem dat recent is vernieuwd en Murali vertelt mij dagelijks over de verschillende afdelingen.
De operationele afdeling van Nirantara stuurt 3 bijkantoren aan van waar uit microkrediet en microverzekeringen aan de lokale bevolking wordt aangeboden. Ze zijn druk bezig met de uitbreiding van het aantal bijkantoren.

De dagelijkse gang van zaken is nog een uitdaging voor me, je weet niet altijd wat gebruikelijk is..... Het ontbijt is heel anders dan in Nederland en altijd warm. Puri is een van de soorten rijstcake die je kunt eten of bijvoorbeeld Dhosa, een warme pannenkoek. Dit wordt altijd geserveerd met een rode hete soep of een soort groen pittig kokosmengsel. Erg lekker!
Tijdens lunchtijd eet ik met Niranjan in een restaurant of ik eet samen met de dames van het kantoor.  Meestal is dit een soort rijst gemengd met noten of groente. We delen alles en ze laten me van alles proeven dat zij thuis hebben gekookt.  Eten met de rechterhand valt niet altijd mee en voor de rijst krijg ik gelukkig een lepel.,…
Eten in het restaurant in de avond is nog een uitdaging. Het is soms een groot avontuur. Bij het bestellen van witte rijst krijg je bijvoorbeeld rijstepap met komijn en kardemom zaden en een bakje hete pepers. Wel lekker, maar niet wat ik helemaal in gedachten had! Meestal bestaat het eten uit rijst, chapati of ander brood en een soort curry. Maar in de loop van de week kom ik tot de ontdekking dat er bij de receptie een schoolbord staat met een aantal dagschotels. Dat maakt het bestellen een stuk eenvoudiger ……

Het is nog erg wennen dat iedereen met zijn hoofd schud. Dat kan ja, nee, misschien, ongeveer etc. betekenen. Je weet eigenlijk nooit waar je aan toe bent. Maar iedereen is heel vriendelijk en aardig, ook de mensen op straat en in de winkels.
Mijn eerste echte kennismaking met de Indiaase cultuur is op vrijdagavond. In een Hindu tempel nabij vindt een groot feest plaats. Veel mensen zijn op de been en Laksmi neemt me samen met haar zus en man mee om de festiviteiten in de tempel te bekijken. Alle beelden zijn prachtig versierd en in het midden van de tempel staat een 4 meter hoog beeld van een godheid, volledig van boter gemaakt.
Ook bezoek ik tijdens deze dagen het huis van Laksmi en haar zuster en gaan we kijken in een recent geopend winkelcentrum.

De businesscase die ik in Nederland onder ogen kreeg, was niet erg specifiek. Nirantara wil hulp bij verander management, maar wat dan precies? De eerste dagen heb ik mij daarom voornamelijk geconcentreerd op het duidelijk krijgen van de taak die voor me ligt en het presenteren van een mogelijke oplossing.
Deze week heb ik zoveel mogelijk gegevens verzameld om mijn opdracht goed te kunnen starten. Veel gemaild met oud collega's en informatie verzameld over allerlei management onderwerpen vanaf internet. Dit bood veel inzicht in de verdere uitwerking van de opdracht.
Gedurende het weekend maak ik mijn plan van aanpak af om dit op maandag aan de groep te kunnen presenteren. Het ziet er goed uit. Het is opgebouwd in powerpoint en kort en krachtig.

De presentatie aan het team is goed verlopen en ik kan nu verder met de SWOT analyse. Het begint wat te wennen op kantoor, mijn eigen plek om te werken en een dagelijkse routine. Ik werk samen met Niranjan en Abhay aan het actualiseren van het strategisch plan. Daarnaast ben ik bezig de basis neer te leggen voor project management. Het werk dat de eerdere consultants van Share People, Maurice en Sam, hebben gedaan, komt goed van pas.

Gelukkig is er ook tijd voor ontspanning! Een potje darten met de collega's aan het einde van een drukke dag. Mijn talent ligt duidelijk niet bij darten..... maar gelukkig trakteert de winnaar op dhosa (gevulde pannenkoek) !