Carretera Austral

Trip End Aug 13, 2012

Flag of Chile  ,
Monday, March 19, 2012

český překlad dole / Czech translation below

EN: Ater three days hiking in and around El Chalten we spent whole day in bus taking us long way northward again. We wanted to cross back to Chile as soon as possible with many reasons. The first was that while travelling we quickly figured out, that Chile thanks to Pacific is much greener and more pleasant place to travel through. And secondly, Argentina became lately very expensive for backpacking kind of travel, despite all gudebooks say that Chile is more expensive. Our experience is opposite.

The closest and easiest border crossing for us was Los Antiguos-Chile Chico. But we arrived to Los Antiguos late evening and next Saturday morning there was nobody to take us over the border to Chile Chico even when it was only 16 kms. So when we came to Chile Chico by noon, the mornin´s ferry was already gone. Next one was on Sunday evening. There was no other way to get out of here, only to take the ferry over the big Carretera Lake (aparently the deepest lake in South America). There is a road all the way around the lake, but no public transport exists here any more and hitchhiking did not make any sense there. So we took Sunday´s ferry. The cruise was funny, because there was trouble with anchor they could not pull out from water, so the ferry had to cruise backward all the way.

Nevertheless, we still caught minibus going from port to Coihaique that evening. Coihaique is the centre of nothern chilean Patagonia where the famous Carretera Austral hwy goes throught. Carretera Austral is named as one of the most beautiful roads in South America and we were really excited to travel it. We arrived to Coihaique very late and could not find campsite mentioned in our guidebook, so we just spent the night in bush out of the town.

The next morning we were very dissapointed alone with other travelers when we found out, that Carretera Austral is being main part of demonstation protests for reasonable prices in chilean southern provinces, so the whole road is being blocked by demonstrants throughout the day. We did a search and figured out, that no public transport or even private transport existed via Carretera Austral for next several days or even weeks. All the roads and ports were blocked and it made to sense for us to wait here. The only one way get out of here was travel back over Argentina to chilean Lake District province. We wanted to travel Carretera Austral so much, but we did not have luck this time. So we boarded the long distance bus going to Castro, centre of chilean biggest island Chiloe.

CZ: Po třech dnech trekování v El Chalten jsme následující den celý strávili v buse při dalším přesunu dále na sever. Měli jsme v plánu opět překročit zpět hranice do Chile a to z mnoha důvodů. Jak jsme doposud během naší cesty zpozorovali, Chile je díky pacifiku mnohem zelenější země než vyprahlá, místy poušť připomínající Argentina. Argentina navíc poslední roky abnormálně podražila autobusy, ubytování a vše co turisté vyhledávají. I přestože všechny knižní průvodce tvrdí opak, že Chile je dražší než Argentina, naše zkušenost je přesně opačná.

Místo, kde bylo nejsnažší a nejbližší překročit zpět do Chile bylo z města Los Antiguous do Chile Chico. V Los Antiguous jsme však byli v pátek pozdě večer a v sobotu ráno nebylo nikoho, kdo by nás převezl přes hranice, ač to bylo pouho pouhých 16 km. Do Chile Chico jsme se tedy dostali až kolem poledne a to už byl ranní trajekt přes jezero Carretera pryč. Museli jsme tedy čekat až do nedělního večera na další trajekt. Jiná cesta než přes obrovské (údajně nejhlubší jezero v celé Jižní Americe) odsud nebyla. Kolem jezera se sice táhne silnice, ale žádný bus tudy v tuto roční dobu už nejezdí a bylo i nemyslitelné zkoušet tudy stopa.

V neděli nás tedy trajekt převezl přes jezero. Sranda byla ta, že se po celou dobu dvouhodinové plavby nepodařilo vytáhnout z vody kotvu, takže trajekt musel celou plavbu absolvovat pozpátkuJ Nicméně, ještě téhož večera se nám podařilo navazujícím minibusem dostat do většího města Coyhaqui, centra chilské severní Patagonie. Zde jsme se již napojili na silnici Carretera Austral, cesta vedoucí napříč západním pobřežím Chile, která je přezdívaná jako jedna z nejkrásnějších úseků v Jižní Americe. Bývá velkou výzvou pro všechny cestovatele. Byli jsme moc rádi, že jsme konečně tu a naše další cestovatelské plány počítali právě s pokračováním po této cestě vedoucí vysokými horami a hlubokými mořskými fjordy. V Coyhaqui jsme se ocitli hodně pozdě večer, kemp za městem kdesi v hluboké tmě se nám nepodařilo vůbec najít, tak jsme si tentokrát ustlali jen tak v lese u cesty.

Druhý den ráno jsme bohužel, tak jako několik dalších turistů, které jsme již poznali, zjistili, že všechny autobusy a prakticky veškerá doprava dále na sever po Carretera Austral je zrušena, neboť v této části Chile probíhají demonstrace proti zdražování, a demonstruje se právě tím, že se uzavírají klíčové cesty napříč regionem. Celé dopoledne jsme všichni strávili tím, že jsme hledali způsob, jak se odsud dostat. Nevypadalo to dobře, silnice, přístavy, vše bylo blokováno a větší protesty se teprve očekávaly. Jediná možná cesta byla zpět přes Argentinu. Byli jsme velice zklamáni, ale nemělo smysl tu čekat. Zrovna, když už jsme se konečně zas ocitli v nádherném zeleném Chile, tak zase zpět do suché žluté Argentiny. Nicméně objevili jsme bus, který ještě ten den jel přes argentinské území celou cestu až do Lake District-jezerní oblast zpět do Chile. Cesta to byla dlouhá, 24 hodin v buse, ale nic jiného nám prakticky v tuto chvíli nezbývalo.