Fitz Roy, El Chalten, Argentina

Trip End Aug 13, 2012

Flag of Argentina  , Patagonia,
Thursday, March 15, 2012

český překlad dole / Czech translation below

EN: In El Calafate we boarded the bus to another very touristic spot called El Chalten. There is found world famous mountain Fitz Roy with little sister Cerro Torre. They´re part of the huge steep rocky towers overrsing the surrounding terain by two kilometres. They´re still part of the same mountain range as the mountains in Torres del Paine and its character is same. But here we´re in Argentina, so as Torres del Paine is the number one chilean park, Los Glaciares is the number one in Argentina.

El Chalten is very small mountain town, moreless small village, which gets huge number of visitors every summer. Every house here in the town is turned into either hotel, restaurant or shop, most likely all this together. Locals totaly rely on tourism.

We were very lucky of weather. When we arrived, it was raining. When we were due to leave it was raining too. For three days when we were hiking in mountains here it could not be better weather. We did two days hike to all the towers – Cerro Torre (3100m) and Fitz Roy (3405) with camping right underneath Fitz Roy. I have mentioned many times in previous blogs that we had great time here or there. I really don´t know how to call it this time. It was more than great, more than wonderful, that was really perfect.

By chance we met here group of Czechs who we met before in bus from Puerto Natales and later at Perito Moreno too. They were having their three weeks holiday here, so compare to our long travel, only very limited time. We had one great evening together with some drinks and fine talk.

CZ: Z El Calafate jsme pokračovali opět busem do dalšího turistického lákadla jménem El Chaltén. Zde se nachází světoznámá hora Fitz Roy s menší sestrou Cerra Torre. Jedná se o vysoké skalní štíty převyšující okolní terén o dva kilometry. Jedná se o stále to stejné pohoří jako v národním parku Torres del Paine a má i podobný charakter. Zde je to ale Argentina, takže jako Torres del Paine je parkem číslko jedna v Chile, zde je to park Los Glaciares.

El Chalten je velice malé horské městečko, spíše vesnice, kam se v létě sjíždí horolezci, turisté a všichni milovníci hor z celého světa. Vesnice se nafoukne do obřích rozměrů. Prakticky každý domek zde nabízí ubytování, restauraci nebo obchod, většinou všechno dohromady. Místní jsou na turistech zcela závislý. Měli jsme obrovské štěstí na počasí. Když jsme přijeli, pršelo. Když jsme odjížděli, pršelo. Avšak po tři dny, kdy jsme v okolních horách trekovali, bylo nádherně. Podnikli jsme dvoudenní trek kolem štítů Cerro Torre (3100)a Fitz Roy (3405m) s kempováním přímo pod těmito štíty. Třetí den jsme strávili v městečku ještě s jedním kratším trekem v okolí. Už jsem tu několikrát v mnoha blozích zmiňoval, jaká to kde všude byla nádhera. Nevím, co bych měl napsat o tomto. Bylo to prostě nádhera nad všechnu nádheru, co jsme dosud  viděli.

Náhodou jsme se tu potkali opět s partou Čechů, které jsme potkali již v buse z Puerto Natales do El Calafate a později i u Perito Moreno. Byli tu na třítýdenní dovolené, v porovnání s naší cestou tedy jen na skok. Společně jsme strávili jeden večer u piva a vína a dobře pokecali.