Perito Moreno, El Calafate, Argentina

Trip End Aug 13, 2012

Flag of Argentina  , Patagonia,
Sunday, March 11, 2012

český překlad dole / Czech translation below

EN: The bus we were travelling with to El Calafate took us again over  the border to Argentina. At this time custom declare took only a while. El Calafte is small town, the transport hub to the world  famous glacier Perito Moreno, the one of the biggest glacier found in the world. Perito Moreno is huge tourist magnet, especially thanks to easy travel access. Glacier with its 30 km lenght, 5 kms width and 60 m height wall above the lake is only small part of huge icefield area, the largest found in South America, and the third biggest source of fresh watter  in the world. The intereting thing is that Perito Moreno unlike the most other glacier round the world advances permanently by 2 meters every day. At the same time loses roughly the same size so its more less constant.

The glacier is located another 80 kms from El Calafate, all buses, taxis, shuttles, all the stuff what has 4 wheels drives up here. But all seems to be unfairly overprized. We can´t believe we are still in Argentina. We tried hitchhike in the morning as many backpackers try it here, but after few hours with no success. All the cars are either full of travellers or locals go just behind the corner. We took our time alone with one swiss couple searching for any cheaper transport. Finally we ran into one local guy who was willing to take all of us for much reasonable price than we were offered so far.

Perito Moreno is really great to see, as Lonely Planet guide says, must be seen before you die. But for  few hours most visitors spend here, if you count what you have to pay for transport and entry fee to National Park, it is really expensive day trip. More even when we have seen Grey glacier, almost the same size as Perito Moreno, in Torres del Paine National Park in Chile while doing the circuit and hiked along the glacier for more then half a day with many fantastic views.

CZ: Busem, který nás vezl do El Calafete, jsme opět překročili hranice do Argentiny. El Calafete je městečko, přestupní stanice ke světoznámému ledovci Perito Moreno, jednomu z největších pevninských ledovců na světě. Je to obrovské turistické lákadlo, zejména díky snadné dostupnosti a možnosti mít ledovec prakticky na dosah ruky. Je to obrovská masa ledu, která je součástí největšího ledového pole v celé Jižní Americe a je zároveň třetí největší zásobárnou vody na světě. Zajímavostí je, že na rozdíl od valné většiny ledovců po celém světě, které změnou klimatickým podmínek posledního století ubývají, Perito Moreno roste každým dnem o 2 metry. Zároveň však odtává, takže jeho stav je vesměs stabilní. Ledovec se táhne v délce 30 km, v údolí širokém 5km a stěna ledovce na jeho spodním konci je vysoká 60 m!

Ledovec se nachází dalších 80 km od El Calafate, jezdí sem busy, tůry, taxíky, shuttle busy. Vše co snad stojí ve městě na 4 nebo i dvou kolech. Vše je však abnormálně předražené. Nechce se nám ani věřit, že jsme v Argentině. Ráno proto zkoušíme stopa, tak jako ještě pár dalších turistů. Po dvou hodinách bez výsledku jsme to odpískali. Všechna auta buď projíždějí narvaná k prasknutí, nebo jsou to jen místní, co jedou někam za humny „na zahrádku".  Po hezké chvíli pobíhání po městě a shánění někoho, kdo by nás za nějaké rozumné peníze dovezl k ledovci, se nakonec s dalšími dvěma Švýcary skládáme na auto a ošlehaný vysmátý amigo už nás veze k ledovci.

Podívaná to byla parádní, to je fakt. Ale za ty dvě hodiny co tu člověk stráví a musí zaplatit ještě hezkých pár dolarů za vstup do národního parku, tento sranda výlet vyjde docela draho. Navíc, když jsme podobný ledovec, téměř té samé velikosti měli možnost pozorovat v parku Torres del Paine a to téměř po celý den, kdy jsme kolem něj procházeli na treku. No ale, průvodce holt píše, Perito Moreno prostě musíte vidět dřív, než umřete. Takže jsme museli. Ach jo, ta masová turistika mě jednou zabijeJ