Punta Arenas, Chile

Trip End Aug 13, 2012

Flag of Chile  , Magallanes y Antártica Chilena,
Saturday, February 25, 2012

český překlad dole / Czech translation below

EN: After several hours in a plane with two stops we finally arrived at 8 pm local time in southermost chilean city Punta Arenas. City is located on southern coast of southamerican continent. Recently Punta Arenas is known for its chemical indrustry, hydrocarbon exploitation and tourism.

We did not have good weahet when we arrived, it was rainy and cold. We sadly forgot our spanish grammar book at the aiport while claiming our baggage. That was not happy beginning with spanish language for usL We were heading to campsite but was full. So we stayed for our first night in small hostel nearby. We changed a little bit our plans and decided to try to get bus tickets to Ushuaia, the southermost city in the world, located in Argentina, for tomorrow morning.

What we noticed in Chile and later in Argentina from the very beginning is the perfect street navigation on every corner. There are sings with street name on street cross, what is very helpfull especially for everybody who does not know the city yet. It should be copied everywhere in the world, itś really nothing better then good navigation in the strange city.

CZ: Pod několikahodinovém letu s dvěma přestupy jsme konečně v 8 večer místního času přistáli v nejjižnějším městě Chile v Punta Arenas. Město se nachází na jižním pobřeží jihoamerického kontinetu. V posledních letech je významné především chemickým průmyslem, těžbou hydrokarbonu a také turistickým ruchem.

Neměli jsme tu právě nejlepší počasí, byla zima a pršelo. Hned po příletu se nám podařilo zapomenout na letišti naši knížku španělské gramatiky. Toto začínáL Zamířili jsme do kempu, ten však byl plný. Proto jsme na noc zůstali v menším hostelu.  Ještě přes noc jsme malinko poupravili naše plány a rozhodli se hned nazítří zkusit štěstí a sehnat lístky na autobus ještě dále na jih do nejjižnějšího města na světě, Ushuaia, nacházejícím se však už v Argentině.

Čeho jsme si v Chile a později pak i v Argentině hned všimli, je parádní popis ulic. Na každém rohu, kde se kříží ulice, je jasně viditelná značka s názvy ulic. Jasné, přehledné, a výborné zejména pro ty, kdo se tu nevyznají. Z tohoto by si měli vzít příklad po celém světě. Není nic lepšího, než když jasně vidíte, jak se která ulice jmenuje a můžete podle toho snadno najít cíl vaší cesty.