Goodbye Costa Rica, welcome to Panama...

Flag of Costa Rica  , Province of Puntarenas,
Friday, February 22, 2013

Sorry, the Czech translation only for now, EN one will come later.

Po měsíci práce na farmě v Pacayas jsme se s početnou rodinou Guillenových sžili natolik, že se nám ani nechtělo odjíždět. Během posledního týdne pobytu jsme náš odjezd den za dnem stále odkládali, že jsme nakonec zůstali o celý týden déle. Bylo nám tu moc fajn a i druhá strana si jistě naší práce vážila a byla by nejraději, kdybychom ještě nějaký čas zůstali. My se však chtěli alespoň na chvíli mrknout do Panamy a pak se nějak rozumně začít vracet do Kalifornie, kde brzy začne jaro. A také jsme už trochu vážněji začali přemýšlet o našem návratu domů, tak bylo třeba to nějak časově naplánovat.Stále nám v hlavě viselo Corcovado, ten tropický deštný les na poloostrově Osa v jihozápadní části Kostariky. Bohužel jsme se s agenturou, co zajišťuje rezervace vstupu a kempování v parku, nebyli schopni domluvit na termínu, který by vyhovoval oběma stranám, tak jsme to nakonec vzdali a vydali se přímo do Panamy se zastávkou v horách v centrální části hraničního přechodu Kostarika-Panama. Tento přechod jsme si vybrali záměrně. Zaprvé byl jistojistě nejklidnější, a za druhé, byla větší šance, že zde nebudou řešit náš pobyt v Kostarice, který byl delší, než co nám razítka v pase povolovala. Cesta autobus do horského městečka San Vito byla nádherná. Div že jsme si krkli neukroutili, jak jsme se v buse převraceli od jednoho okna k druhému. Horská scenérie doplněna tropickým deštným lesem, to bylo něco k podívání. Kostarika je vážně nádherná země, kdybyste podle pravítka nad mapou vyřizli z Centrální Ameriky to území, které je nejhezčí a nejbohatší na přírodní krásy, dostali byste zhruba mapu Kostariky.V San Vito, při hranici s Panamou, jsme měli zprvu trošičku problém najít nějaké ubytování. Už to vypadalo, že tu nic takového ani neexistuje, když se nakonec na jednom místě zadařilo. Druhý den brzy ráno nás starý vysloužilý bus vezl horskou cestou necestou do Panamy. Zdá se, že co hraniční přechod v Centrální Americe, to jeden neuvěřitelný příběh za druhým. Jak už jsem naznačil, ze všech třech přechodů mezi Kostarikou a Panamou, tento při San Vito-Rio Sirena je ten nejméně frekventovaný. Až tak málo, že se nám podařilo úplně zazdít obě dvě imigrační kanceláře a nevědomky jsme si to mašírovali do Panamy. Když jsme se ve vesnici na autobusové zastávce ptali jedné paní, kde je panamská celnice, s úsměvem nám pověděla, že jsme už asi 2 km v Panamě a celnice byla tamhle na tom kopci, odkud jsme právě přišli. Vzhledem k tomu, že jsme byli už asi 20 dní v Kostarice nelegálně, docela by nám tentokrát vyhovovalo obě dvě imigrační kanceláře úplně minout. Dle informací, které jsme si zjistili, nám totiž ze strany Kostariky hrozila pokuta ve výši nejméně 100 dolarů. Ani trochu se nám nechtělo šlapat zpět vesnicí nahoru a hledat tam někde celnici a dobrovolně si zajít pro problémy. Na druhou stranu jsme si byli moc dobře vědomi, že bez vstupního razítka do Panamy bychom mohli mít později krušné chvíle, policejní kontroly desítky kilometrů za hranicemi jsou všude v latinské Americe běžnou záležitostí. Chtě nechtě jsme tedy šlapali zpět pro razítka. Zprvu jsme se zkusili poptat panamského úředníčka, zda by nás do Panamy přece jen nepustil bez toho kostarického výstupního. Bohužel, tohle neprošlo. Museli jsme o 100 metrů vedle ke kostarickému úředníčkovi. V Kostarice zrovna vypadla elektřina, takže se naše všechny pasové informace musely telefonicky přenášet někam, kde elektřina fungovala, a kde to někdo mohl nadatlovat do kompjůtru. Celou tu dobu (trvalo to věčnost) jsme byli jako na trní, jestli nezačnou řešit náš "prodloužený" pobyt v Kostarice. Kupodivu se to neprovalilo a my se poklusem odporoučeli. Uf, to jsme si oddychli. Posléze nám panamský úředníček sdělil, že potřebuje kopie našich pasů, bez nich nás prý do země nepustí, a hned jedním dechem dodal, že u nich se nekopíruje. Tázali jsme se nechápavě, kde proboha v téhle řiti uprostřed hor pořídíme kopie našich pasů. Odkázal nás o 100 metrů dolů do jedné prodejny, která však ležela na kostarické straně a kde tedy nešla elektřina. Vrátili jsem se tedy s nepořízenou a s doufáním, že úředníček pro jednou povolí ze svých zásad a pustí nás i bez kopií. Ouha, nepustil. Prudil dál, a tentokrát nás odkázal do kopírky panamské, kilometr vesnicí dolů, tam, kde už jsme dnes jednou omylem byli. Nezbývalo nic jiného než šlapat zase dolů. Mezitím, co Romča čekala s batožinou na celnici, já se poklusem vydal hledat kopírku v Panamě. Měl jsem sto chutí se tady nato šaškování pro blbé razítko vyprdnout a jít prostě na bus a jet dál. V Panamě už jsem tak i tak byl, dokonce dnes už podruhé, ani jednou legálně, a nikdo to neřešil. Dokonce jsem tu byl tentokrát poslán samotným úředníkem. Po půl hodině jsem našel kopírku, udělal pro jistotu kopie i všech možných kopií, kdyby si ten panáček nahoře začal zas něco vymýšlet, a běžel zpět. Když už to vypadalo slibně, byli jsme tázáni na letenku či nějakou jízdenku ven ze země. Nic takového jsme neměli. Jak jsme se dozvěděli, je to jedna z podmínek pro vpuštění do Panamy. Tentokrát však úředníček naštěstí zamhouřil oči, vpálil nám do pasu razítka a my byli konečně oficiálně vpuštěni do země.Po tom celém dvouhodinovém maratonu v příšerném slunečném horku, jsem toho měl tak akorát dost. Čekaly nás opět dva kilometry vesnicí dolů na bus a ve finále pak už jen poklidná jízda opět krásnou horskou scenérií, něco jako odměna za ty útrapy. Tentokrát to už byla scenérie panamská, až do vesnice Cerro Punta, odkud jsme na druhý den měli v plánu vyrazit na celodenní puťák napříč národním parkem Barru do vesnice Boquete na druhé straně horského hřebene.V Cerro Punta se nám navečer ještě podařilo navštívit velice zajímavou botanickou zahradu, kde nás majitel Atham pohostil výtečnou kávou, poskytnul nám několik cenných informací a ve finále se s námi i s jeho dcerkou vyfotil, viz foto dole.