New Year´s Eve in Honduras

Flag of Honduras  ,
Tuesday, January 1, 2013

Sorry, Czech translation only for now, EN will come later

Oslavit silvestra se nám asi nemohlo podařit na lepším a klidnějším místě. Odpoledne, právě včas, jsme se busem s několika přestupy, dostali skrze horskou krajinu západního Hondurasu do malého městečka s trefným názvem Gracias. Tato, dle našich evropských měřítek, horská vesnice, byla kdysi na počátku 15. století hlavním městem celé Centrální Ameriky, odkud Španělé řídili celé dobývání tohoto kontinentu. Dnes je to zapomenuté městečko v horách, které si ale zachovalo svůj šarm a žije nejen z pěstování kávy, ale také z turismu. Schylovalo se k silvestrovské noci, a my potřebovali co nejdřív najít místo na nocleh, a nakoupit nějaké občerstvení a jídlo pro naši skromnou párty, než všude zavřou. Dlouho jsme nemohli zavadit o levný klidný hostel, až se nám podařilo kousek dál od centra objevit farmu, kde se pěstuje kává - finca, kde nabízeli nocleh. Starý pán byl velice milý a za pár babek nám dal k dispozici velmi prostorný pokoj s terasou v domku na druhé straně jeho velké zahrady s pozemkem. Byli jsme štěstím bez sebe, lepší místečko jsme si ani nemohli přát. Ve městě to totiž už zase vřelo, od štědrého dne se všude napříč Centrální Amerikou stříli rachejte jako o závod. Občas je to salva jako za války. Teď na silvestra tu bude vše vrcholit. Upřímně, docela jsme se báli vyjít ven do ulic. Šlo tam minimálně o úraz způsobený špatně odhozenou rachejtlí. Byli jsme moc rádi, že jsme stihli nakoupit všechno naše potřebné občerstvení a "zabarikádovat" se tady na farmě, kde jsme měli svatý klid. Popíjeli jsme si své pivko a šampaňské a vzpomínali na domov, kde už většina to slavení měla dávno za sebou. O půlnoci jsme si venku připili, pozorovali ohňostroje nad městem a poslouchali hřmot dělobuchů. Město bylo jako za války. Rachot tu byl dlouho do noci, nám se ale zanedlouho po půlnoci podařilo usnout a spát až do rána. Cestování člověka docela unavuje, takže nikdy dlouho do noci vzhůru příliš nevydržíme. Na novoroční den jsme měli v plánu návštěvu blízkého národního parku Celaque s nejvyšší horou Hondurasu Cerro de la Minas, 2849 m. Původně jsme chtěli na tuto horu vylézt, ale jelikož je to výstup dvoudenní s kempováním po cestě, a my v tom spěchu na silvestra nestačili sehnat potřebné jídlo a další věci, udělali jsme si tu výlet pouze jednodenní s výstupem na výhlídku ve výšce 2000 metrů. Do parku jsme se dostali stopem na korbě náklaďáku, pak už šlapali po svých nahoru a později zpět dolů až do města. Užili jsme si parádní den v horách, konečně zase trochu víc přírody. Po cestě zpět do města nás každé projíždějící auto zdravilo, jak už bývá v Hondurasu zvykem. Lidé jsou tu skutečně moc milý, možná vůbec nejmilejší z celé Latinské Ameriky, kde se zatím byli. Všichni se slušně zdraví, na ulici, v autobuse, všude, kde by to mělo být běžné i v jiných zemích.Ten den jsme nachodili hezkých pár kilometrů. Nějaký čas jsme po horách takto poctivě nechodili, takže jsme z toho na druhý den byli pěkně unaveni.