Copan Ruinas, Honduras

Flag of Honduras  , Copán,
Sunday, December 30, 2012

Sorry, Czech translation only for now, EN will come later

Ve Střední Americe jsou údajně čtyři archeologická naleziště mayských ruin, které by turista neměl vynechat. Mexický Uxmal a Chichen Itza, guatemalský Tikal a honduraský Copán. Proto jsme v Copánu. Krom Uxmalu se nám zatím daří tento seznam navštěvovat. Na nádraží nás odchytnul mladý kluk, co nám nabídnul dobré ubytování v soukromý za ještě lepší cenu. Naše první dojmy z Hondurasu jsou velmi pozitivní. Lidé jsou tu velmi slušní, zdraví se na ulici mnohem častěji než kdekoliv jinde, jsou velmi hovorní, zajímají se, odkud jsme a kam míříme. Tady se nám bude jistě líbit. Byli jsme hladoví jako psi, tak jsme odhodili batohy do pokoje a šli se něčeho najíst. Copan Ruinas, jak se zdejší vesnice nazývá, je díky blízkým ruinám velmi turistická, takže jak už to bývá, ceny všeho, co by turista mohl chtít koupit, jsou malinko vyšší. Naštěstí jsou tu pouliční stánky tak jako všude jinde, kde lidé smaží, rožní nebo kuchtí cokoliv, co se dá jíst, nebo se alespoň jídlu podobá.Druhý den ráno jsme byli nastartováni na archeologické naleziště ruin v Copánu. Z města se tam dá dojít pěšky, je to jen 2 km cesty lesem. Vstupné je tu v porovnání s Mexikem nebo Guatemalou docela mastné. Co se dá dělat, přes plot to nejde, jsme tu, a ujít si to asi nenecháme. Budeme muset ušetřit někde jinde. Odmítáme průvodcovskou službu, což by byly další velké peníze navíc a vydáváme se sami na průzkum města. Skupinek turistů s průvodcem jsou tu houfy, a když poslechneme chvíli výklad jednoho průvodce, pak zas druhého, třetího, pátého, tak se taky mnoho dozvíme. Copán je jiný než to, co jsme mayského zatím viděli. Není tu mohutná pyramida jako v Chichen Itza, nejsou tu ani vysoké, do nebe se tyčící věže jako v Tikalu, jsou tu však navíc kamenné mohyly a obří nádvoří, kde údajně Mayové hrávali oblíbené míčové hry. A také je to místo, kde se natáčelo několik scén k filmu Mela Gibsona Apocalypto. Copán bylo jedno z nejmladších mayských města, a tak jako i jiné, zanikl za nejasných až tajemných okolností. I když zde je část vědců přesvědčena, že to bylo kvůli suchům, která toto údolí v hloubi tropického lesa postihla. Vlastně si za ta sucha tehdejší obyvatelé mohli sami. Káceli okolní lesy za ziskem zemědělské půdy a paliva, údolí tím ztrácela přirozený stín a vlhkost lesa, mizela vláha a vysušovala se. Pak zapršelo, nebylo tu kouska lesa, který by přival vody zadržel, přišly obří povodně, které smetly vše, co jim leželo v cestě. To samé, bohužel, děláme i my, lidé 20. a 21. století na mnoha místech planety. Pak se divíme, že máme každý rok povodně. Mayové tuto spoušť dokázali již před 500 lety. Zajímavé je, jak se prales po těch staletích dokázal opět zrehabilitovat, a kdyby se člověk nedočetl, že tu byla kdysi totálně vysušená zem, téměř poušť, nevěřil by. Příroda si dokáže vzít zpět to, co ji bylo sebráno. Leč trvá to, někdy šeredně dlouho. Samotné mayské město je dokonale schováno v pralesním porostu a mnoho toho archeologického je stále neodkryto a skrývá se hluboko v džungli.Večer jsme se na ubytovně potkali s dalším českým párem, Bárou a Petrem. Mají namířeno opačným směrem než my, tedy z Panamy do Mexika. Vyměnili jsme si mnoho poznatků a doporučení a u pivka si docela dobře popovídali o dosavadním cestování. Druhý den ráno jsme se společně vydali na autobus, i přestože jsme mířili do různých destinací, polovinu cesty jsme měli společnou. V Santa Rose se naše cesty rozešli, Petr s Bárou pokračovali na jih do Salvádoru, my na východ do nitra Hondurasu do horského městečka Gracias, kde jsme plánovali strávit silvestr.