Christmas in Guatemala

Flag of Guatemala  ,
Tuesday, December 25, 2012

Sorry, Czech translation only for now, EN will come later

Z belizského Hopkins jsme se na štědrý den vydali k hranicím s Guatemalou s cílem zapíchnout to v městečku San Ignacio. Jelikož jsme vyrazili ráno docela brzy, a autobusové spoje navazovali dobře, v San Ignacio jsme byli už v poledne. Naznali jsme, že to můžeme docela v pohodě stihnout přes hranice do Guatemaly a dojet k jezeru Peten Itza odkud je to kousek do mayského města Tikal. Společně s dvěma Kanaďany, které jsme potkali v buse, jsme s několika přestupy z minibusu do minibusu dojeli do vesnice El Rematu na břehu zmíněného jezera. Na oslavu štědrého dne to tu bylo víc než ideální. Jezero (největší v severní Guatemale) se nachází v oblasti tropického deštného lesa plného kopců. Krajina jako z žurnálu. Na hranicích jsme měli ještě malinko potíže, protože po nás chtěli zase nějaké úplatky za vstupní razítko do Guatemaly, které mi odmítli zaplatit. Dědek nám jako trest dal do pasu povolení jen na 30 dnů místo 90. To nám je ale jedno, víc jak 30 dnů v Guatemale stejně nebudeme.V El Remate jsme se ubytovali v jednom příjemném rodinném statku, kde měli na dvoře zrobené chatky k pronájmu. S Kanaďany jsme si dali večer sraz a společně zašli na štědrovečerní rybu do místní restaurace. Byla výtečná, takže jsme se cítili skoro jako doma. Po dlouhém denním cestování jsme byli k smrti unaveni (Kanaďani na tom byli ještě hůře, cestovali celou noc a den z mexického Cancúnu), takže jsme se brzy klidili do hajan. Na druhý den, na Boží Hod Vánoční, jsme si totiž naplánovali návštěvu mayského města Tikal, a kvůli omezené dopravě 25. prosince nám zůstala jen možnost jet busem v 5.30 ráno. Ani na svátky se člověk nemůže v klidu vyspat! Věřte mi, cestování je někdy velmi náročné, pokud chce člověk něco vidět a za málo peněz. Už si ani nepamatuji, kdy jsem se pořádně vyspal. Poslední dobou nocležíme na jednom rušném místě za druhém, kde řve v noci hlasitá hudba, a ráno zas kokrhají pod okny kohouti. Vstávání v 5 byla vražda, ale čekal nás krásný den na jedněch z nejzachovalejších a největších mayských ruinách, tak jsme se moc těšili. Bus nás během pů hodiny dovezl na místo, a my se při východu slunce mohli odebrat na celodenní průzkum města. Tikal se nachází v deštném pralese, té nejhlubší džungly, jaká snad je. To určitě tomuto místu dodává kouzlo. Krom samotných ruin, které svou rozlehlostí vyráží dech, je zde možno spatřit velké množství tropické fauny a flóry. Prohánějí se tu nosálové, obří hlodavci, lesní krocani nebo co to bylo, a nad hlavami vřískají opice. Pokud by někdo uvažoval navštívit jen jedno jediné archeologické naleziště mayských ruin, rozhodně by se měl vydat sem, na Tikal. Ten by měl být na seznamu Nových 7 divů světa místo mexické Chicen Itza. Tikal svůj mexický protějšek strčí hravě do kapsy. Chichen Itza je proti tomuto nic, alespoň takové jsou naše dojmy. Chichen Itza těží z toho, že je blízko Cancůnu, kam se sjíždí 4 milióny turistů ročně, a prakticky všichni se jedou podívat na Chichen. Tikal je odlehlý, v pralese, daleko od civilizace. Naštěstí. Díky tomu je tu minimum turistů, ráno jsme tu byli skoro sami. Žádní prodejci suvenýru jako jinde, prostě božský klid, a kolem nás jen tu obrovské ruiny a džungle. Naprostá paráda! Tikal byl kdysi největším mayských městem, dle odhadů zde žilo až 100 tisíc lidí! Přestože je Tikal obrovský a člověk má problém to všechno za celý den projít, odhaduje se, že bylo prozatím objeveno a odkryto jen asi 10 procent toho, co tu džungle skrývá! Navečer jsme zrelaxovali svá unavení těla v jezeře, kde byla parádní koupel. Ač tropy, žádní aligátoři, anakondy nebo dravé ryby tu nejsou, alespoň usuzuji dle toho, že místní se tu normálně koupou, myjí prádlo, nádobí a páchají všechnu možnou hygienu, Jezero je naštěstí tak velké, že ty všechny procesy dokáže vstřebat a voda zůstává tyrkysově modrá.Další den jsme se vydali na opačný konec jezera do 50 kilometrů vzdáleného Flores. Je to ostrůvek spojený s pevninou krátkým mostem. Zde jsme se ubytovali a vyrazili loďkou na protější břeh jezera na pláž a parádní vyhlídku na kopci s výhledem na celé jezero. Flores jsme měli jako na dlani. Celá tato oblast působí více středomořsky než guatemalsky. Flores je velmi turistické místo. Přesto na nás Guatemalci působí velice pozitivním dojmem, usmívají se mnohem víc než Mexičané, a zdá se, že jsou to velmi přátelští lidé.