Belize City - the dirtiest place in Caribbean

Flag of Belize  , Belize District,
Friday, December 21, 2012

Sorry, Czech translation only for now, EN will come later

Cesta do Belize City byla na celý den. Nejprve sme se museli dopravit busem na mexicko-belizskou hranici. To šlo docela dobře, cesta sice nijak zvlášť zajímavá (mexické pobřeží lemuje tropická savanna), samá rovina, žádné výhledy, takže nuda. Ta náš však okamžitě přešla na hraničním přechodu. Při opuštění Mexika po náš chtěl nepříjemný dědek za razítka do pasu 25 dolárů od každého. To mi razantně odmítli zaplatit. Velice dobře jsme totiž z moudrých knih a internetu věděli, že je to celé falešné, a opouštění Mexika po zemi je zdarma. Dědek se s námi nehodlal bavit a už obsluhoval dalšího My se nenechali odbýt, a řekli, že nikdo další na řadu nepůjde, neboť na řadě jsme my. Zavřel okýnko a celý bus čekal, co se bude dít. Přišli tam dva Němci, co s námi cestovali v buse a dožadovali se opuštění Mexika. Dědek otevřel a požádal je o 50 dolarů. Já jim pověděl, ať tomu šmejdovi v žádném případě nic neplatí, že je to podvod. Oni se na mě podívali, beze slova zaplatili a měli se na odchod. Ptal jsem se jich, proč mu to zaplatili. Odvětili, že je jim to jedno, a že je to takto jednodušší. Řekl jsem jim bez servítek, že kvůli takovým troubům jako jsou oni, kteří hází dolarama, jak kdyby to nic neznamenalo, trpí ostatní turisté, kteří si nenechávají srát na hlavu a chtějí jen poctivou fair play na hranicích.  Hodnou chvíli sme se tam s dědkem a našim řidičem busu dohadovali. Bus se na nás vykašlal a odjel nám. Naštěstí nám vrátili část jízdenky. Dohadování s dědkem, pak následně i se zkorumpovanou policií nebralo konce, takže jsme se prostě naštvali a odešli bez razítka pěšky přes hraniční pásmo do Belize. Nebyli jsme naivní, a na belizském imigračním tušili, že nás nepustí dál bez mexického výstupního, ale za těch ušetřených 50 dolarů to stálo. Horko bylo k padnutí, ale ty 2 kilometry jsme si dali téměř v poklusu, jen ať už je to za námi, ať to dopadne jako dopadne. Taxikáři byli dotěrní jako komáři, nebývá tu asi zvykem, aby dva gringové s batohy přecházeli hranici pěšky. Vše jsme ignorovali a šli si za svým. Na belizském imigračním seděl vysmátý černoch, který se s námi hned dal do řeči. Zapředli jsme rozhovor, což se nám hodilo k odvedení pozornosti. K našemu úžasu nějaké mexické razítka vůbec neřešil, buchl nám belizské razítko do pasu, popřál šťastnou cestu a my se klidili, jak nejrychleji mohli. Venku jsme zajásali, jak jen to šlo a byli štěstím bez sebe, jak jsme nad těma šmejdama v Mexiku vyzráli. Ještě jsme se ohlédli, poslali jednoho dobře mířeného fakáče směrem k mexické straně, skočili na bus a uháněli belizským vnitrozemím směr Belize City. Belize je zcela jiná země Latinské Ameriky, než co jsme dosud zažili. Úřední řečí je zde angličtina, kterou mluví zejména černí potomci afrických otroků obývajících pobřežní oblasti. Zbytek země mluví španělsky, kreolsky a mnoha dalšími mayskými jazyky. Mix černochů a Hispánců je zajímavý, někdy až srandovní. Černoši jsou totiž zpravidla vysocí mohutní lidé, kdežto Hispánci zakrslí pidimužíci. Belize je velmi málo zalidněná země s pouhými 300 tisíci obyvateli na ploše zhruba jako Česká Republika. Většina lidí žije na pobřeží, z toho celých 70 tisíc v Belize City. Vnitrozemí je divoké plné tropického lesa s občasnými farmářskými oblastmi.Belize City nás velmi nemile překvapilo. Tušili jsme, že tam nic extra nebude, ale že je to taková díra, to nám vyrazilo dech. Není tam vůbec nic zajímavého, a krom budovy hlavního soudu Belize, bych tam neudělal snad jedinou hezkou fotku. Cesty jsou většinou prašné, skoro žádný asfalt, místo domů spíš takové chatrče na spadnutí, ulice plné nepříjemně vzhlížejících černochů, prostě celkově nic moc, spíš hrůza. Belize City má tu smůlu, že je často masírováno hurikány, a několikrát během 20 století bylo komplet tímto živlem srovnáno se zemí. Z tohoto důvodu přišlo Belize City o post hlavního města, které bylo přesunuto do Belmepanu, 60 kilometrů do vnitrozemí. Odklidili jsme se do hostelu, který sice nebyl nic moc, ale spát se tam dalo. Zašli jsme se najíst do pouličních stánků, a to bylo zhruba tak vše, co jsme zde udělali. Večer jsme v hostelu ještě zažili nepříjemnou scénu, kdy zde nějaký pobuda tropil takový virvál přímo přede dveřmi našeho pokoje, že sem na něj musel jít. Řval tu na paní domácí takovým způsobem, že to nebylo normální. Slušně jsem ho požádal, zda by toho nemohl nechat, že tu není sám. Pustil se do mě tím nejsprostším způsobem, nadával mi jak pastejř, že prý on je tu domácí, a jestli se mi něco nelíbí, že můžu odejít. Odvětil jsem, ať mi vrátí peníze za nocleh, a že jdeme pryč hned. Dodal jsem, že mě vůbec nezajímá, kdo je, že u mě je to jedině buran, a že jestli neztichne, tak volám okamžitě policii. Po tomto ztichnul, a vypotácel se ven na ulici. V noci jsme ještě několikrát slyšeli řev, hádky, povyk z ulice. Belize City je jeden velký černošský cikánov, jinak to nejde nazvat, bohužel. Za celých 7 měsíců pobytu v Latinské Americe, od Argentiny až po Mexiko, jsme nikde neslyšeli jediné slovo hádky, nadávání, rozčilování se na veřejnosti nebo povyku. V Belize City jsme toho sprostého řevu zaslechli po dvou hodinách víc než za celé dva rok našeho cestování.Druhý den ráno mi to přeci jen nedalo, a mezitím, co se Romča pokoušela z hostelu spojit po skypu s rodiči, já se vydal s foťákem na krátký průzkum města. Trošku zajímavý jsem snad shledal jen přístav, nic jiného. Po cestě jsem si musel vyslechnout několik sprostých nadávek adresovaných na moji hlavu jenom proto, že jsem ignoroval nabídky prodeje drog od pobudů, co mě po cestě otravovali. Já je jen ignoroval, nic jiného. I přesto jsem byl mnohými nazván zkurvysynem, posraným bohatým turistou a já nevím čím vším. Byl jsem rád, že se mnou Romča nešla. Tak to je, prosím, Belize City, největší a kdysi hlavní město Belize, země, kde je karibské pobřeží prakticky rozprodáno kanadským a americkým rezidentům. Snad bude jinde lépe, tady by nás nic dobrého nečekalo.