Tulum - caribbean paradise

Flag of Mexico  , Yucatan Peninsula,
Monday, December 17, 2012

Sorry, Czech translation only for now, EN will come later
 Po návratu z Kuby jsme zůstali ještě jednu noc v domě Pamely, kde sme měli uschované věci. Pam a její mamince jsme jako velký dík za mnoho noclehů, které nám poskytli, dovezli z Kuby doutníky, rum a nějaké suvenýry. Ani se nám odsud nechtělo, bylo ale třeba se pohnout dál. Naše další destinace měla být Playa Carmen, hodinu cesty busem na jih od Cancúnu. Dle mnohých jedno z dalších krásných plážových středisek v mexickém Karibiku. Po příjezdu jsme však naznali, že se tady dlouho nezdržíme. Ne že by pláž nebyla hezká, ale bylo tu na nás moc plno, a navíc takové příliš civilozavané, město hned u pláže, nic přírodního, prostě nuda. Zdrželi jsme se asi 3 hodiny, vykoupali se, a pokračovali busem dál do Tulumu. Tam už jsme se rozhodně zdržet chtěli. Tulumu všichni přidávají ty nejlepší přávlastky, takže nás zklamat nemohl. Ti všichni měli rozhodně pravdu. Takový malý tropický karibský ráj. Pláž je sice dál od městěčka, ale to byla právě ta výhoda. Neubytovali jsme se na pláží, jako většina turistů, ale pěkně za levno ve vesnici, a na pláž si chodili poctivých 5 km pěšky. Krom toho, že tu bylo vedro ve dne v noci jak cip, nám to nevadilo. Krom krásných pláží s bílým jemným pískem jako mouka, Tulum nabízí ještě něco navíc. Tím jsou Mayské ruiny situované prakticky na pobřeží, tyčící se hned nad pláží. Ikdyž jsme ruin už něco v Mexiku viděli, zde bylo vstupné za pár babek, tak jsme si to nenechali ujít. Mayské ruiny tu nejsou nijak příliš velké a rozlehlé, ale jejich lokalita na pobřeží tomu dodává fantastickou atmosférou. Z mnoha míst jsou nádherné výhledy na dlouhou pláž s tyrkysové modrou vodou. Nebýt úmorného horka a zástupu turistů, nemělo by to tu chybu. Pláží, koupání a plavání jsme si tu vážně užili. Chtěli jsme si také konečně někde pořádně zašnorchlovat, když už jsme si pořídili výstroj. Na Kubě se mi jednou podařilo doplavat ke korálovému útesu, tady v Mexiku zatím ne. Od Mexika se dolů na jih v délce několik tisíc kilometrů táhne druhý největší korálový útes na světě. Není zde místa, kde by agentury i jednotlivci nenabízeli výlety člunem k útesu se šnorchlováním nebo potápěním. Potápění je tu vůbec jedno z nejlepších na světě. Kvůli mým děravým uším z děstství mám jasno v tom, že potápění je aktivita, kterou já si nikdy nedopřeju. Romča by do toho sama nešla, takže je to jasné. Šnorchlování ale oba milujeme a jak z Thajska tak z Rudého moře víme, že je to prostě bomba. Za žádné výlety k ůtesu se nám tu však nechce platit a snažíme se hledat místa, kde by se dalo něco vidět přímo od břehu nebo tam doplavat. Všude se však táhnou dlouhé píseční pláže a podmořský život je dál na moři. V Tulumu sem se hecnul a ještě s jedním Italem sme k útesu vzdáleném 600-700 metrů na moři plavali. Šlo to dobře, avšak jen do chvíle, kdy nám skoro přes záda přejel člun a už nás vyháněli pryč, že tu nemáme co plavat. Poslali sme je někam, s tím, že tu žádný zákaz plavání není. Doplavali jsme až  k útesu, dobrou chvíli šnorchlovali, pozorovali podmořský svět, když se najednou strhnul liják s krupobitím. Na vodě nám to ani tak nevadilo. Přihnal se však jeden ze člunů, co sem vozí turisty šnorchlovat. Nekompromisně nás vyštval z vody, naložil na palubu a přes naše protesty a nelibost vezl na břeh. Tam už čekala pobřežní hlídka-policie. My se nikoho o žádnou evakuaci neprosili, a hlavně ničím se neprohřešili, takže sme vyskočili ze člunu a chtěli si jít po svých. Policie nás začala kárat jak malé spratky, co že si to tam plaveme sami k útesu, když tam jezdí čluny atd. My se nedali, a řekli jim svoje o tom, že nám nemají vůbec co povídat, když tu není jediná cedule, co by to zakazovalo, není zde jediná bojka, která by vymezovala nějaké hranice kam až se smí plavat, a že nám prostě můžou vlézt na záda. Ten, kdo se prohřešil, byli jedině oni s těmi svými čluny, kdo zde jezdí jako blázen, nerespektuje plavce ve vodě, a dělají si z pláže jenom jeden velký business. Ital jim to řekl dobře, byl to totiž profesionální plavec, tak věděl o čem mluví.Poslední den v Tulumu jsme si půjčili kola a projeli se do nedaleké biosférické rezervace, kde se nachází obří laguna s magrovovými lesy, mnoha druhy fauny, a také nekonečné bílé pláže. Na hostelu ve vesnici jsme později potkali dva Čechy, s kterými sme naši poslední noc  v Tulumu vykouřili naše kubánské doutníky. K tomu nějaké vínko, pivko, a bylo to, druhý den bylo perné vstávání:-( A to nás čekala dlouhá cesta do Belize...