Mausoleum-monument-museum....all about Che Guevara

Flag of Cuba  ,
Friday, December 14, 2012

Sorry, Czech version only for now, EN will come later

Santa Claru, dvousettísícové město v centrální části Kuby, jsme si vymysleli operativně před návratem do Havany. Měl zde být obří monument s mauzoleem Che Guevary, tak jako i jeho socha, muzeum a vyhlídka, vše různá místa, ale zasvěcená jemu. Však také byla Santa Clara rozhodující místo revolučního boje, kdy Che Guevara se svým druhem Camilem Cienfuegosem táhli na Havanu, zatímco Fidel seděl ukrytý v horách východní Kuby a svými projevy vysílaným rádiem získaval příznivce napříč ostrovem, aby posléze jen vítězoslavně vjel jeepem jako král do dobyté Havany jeho druhy Che Guevarou a Cienfuegosem.Vše jsme obešli, monument, mauzoleum, sochu, muzeum i vyhlídku. V mauzoleu sice tělo Che Guevary k vidění není, jsou tam uloženy jen jeho ostatky, tak jako i dalších asi 30 jeho spolubojovníků, kteří padli během jejich poslední revoluční bitvy ve východní Bolívii v roce 1967. Tělo Che Guevary bylo po 30 letech objeveno v Bolívii a na žádost Fidela dovezeno na Kubu a uloženo zde v mauzoleu.  Původně jsme si mysleli, že Santa Clara bude nudné město, kde se jen podíváme na mauzoleum a pojedem pryč. Ve finále nás však velmi mile překvapilo, krom všeho jmenovaného výše, je zde i krásné naměstí, a vůbec, docela se nám tu líbilo, takže sme zůstali celý den. Bydleli jsme jako obvykle v jedné kase u přijemné rodinky s pánem, který byl kdysi v Česku a a více zemích východního bloku jako profesionální hráč stolního tenisu. Během cesty jsme potkali několik Kubánců, kteří kdysi za totality byli v naší zemi.  Musím uznat, že toho Kubánci o naší vlasti ví poměrně dost. Druhý den jsme spěchali ráno na nádraží chytnou bus do Havany. Po cestě jsme dostali nabídku odvozem taxi do Havany. Bylo to levnější než jízda busem. Přijali jsme nabídku, a cestovali 300 km dlouho trasu taxíkem, osobním autem, ještě s dalšími dvěma pasažéry. To byla rozhodně nejdelší cesta jakou jsme kdy taxíkem absolvovali. A přitom levnější jak jet busem. Dokážete si představit, kolik by stál takový taxík někde v Evropě?