Tobacco farms and great hiking in Vinales

Flag of Cuba  , Pinar del Rio,
Monday, December 10, 2012

Sorry, Czech version only for now, EN will come later.

Cestování po Kubě není levná záležitost. Pokud tedy cestujete jen turistickými autobusy státní společnosti Viazul. Platí se v Cucích, takže ceny vyšší. Viazul je jediná společnost, která provozuje autobusové spojení po zemi. Je tu další možnost cestovat lokálními autobusy. Ty jsou však výhradně pro Kubánce, sice levné ale narvané k prasknutí, a je běžné, že turistovi je cestování takovým busem zamítnuto, protože má prostě peníze, a tak ať si jde připlatit víc a nebere místo jiným. Další možnost je stopovat, docela běžné v této zemi. Na Kubě je totiž problém s naftou. Té je málo, mnohdy se nedostává ani na běžný provoz tohoto ostrova, takže Fidel už dříve nakázal, že ten kdo má auto, musí povinně brát pasažéry. V realitě to vypadá tak, že kolem silnice všude postává houf lidí čekající na někoho, kdo je nabere na korbu auta. Na Kubu jsme měli jen 10 dní, chtěli jsme něco vidět, takže jsme se nechtěli zdržovat se stopováním a cestováním lokálními busy. Bylo by to určitě na dlouho a nic bychom nestihli. Jezdili jsme tedy, ač neradi dražšími autobusy Viazul.Viňales se nachází 3 hodiny cesty na západ od Havany, v kraji kopců, hor a tabákových plantáží. Magické místo. Hned po příjezdu se na nás na nádraží vrhli lidé, jako dravé šelmy na srnu, a otravovali tak dlouho, až si každý turista vybral jednoho, ke komu šel bydlet do kasy. Nás ulovila jedna mladá holka, Anara se jmenovala. Nabídla dobrou cenu za pokoj i jídlo. Pokoj byl krásný, místo také, ale byla s nabízením všeho tak otravná, že to nebylo normální. Už jsme mysleli, že se sbalíme a odejdem, ale naštěstí se nám podařilo ji přizemnit, pochopila, a dala pokoj. Nakonec jsme s ní po dvou dnech byly docela i dobří kamarádi, uvařila nám fantastickou večeři, kterou jsme nemohli ani sníst, kolik toho bylo.Konečně jsme objevili místo na zeměkouli, kde se dá v klidu chodit, kde se člověku zlíbí, přes pole, lesy, louky, prostě všude, tak jako třeba i u nás. V naprosté většině zemí po celém světě je totiž většina půdy privátní, tudíž obehnána ploty, ať už přírodními či umělými, a vstup je povolen jen po značených cestách, v parcích, rezervacích a tak dále. Většina půdy na Kubě je vlastněna státem, takže žádné ploty. Ve Viňales jsme dva dny parádně zatrekovali. Jeden celý den jsme strávili výletem po místních kopcích, tabákových farmách a políčcích. Bylo to úžasné. Na jedné fantastické vyhlídce do údolí jsme byli pozváni do domečku jedné kubánské rodiny. Byli jsme pohoštěni štávou, vínem a kafem, a dozvěděli jsme se mnoho zajímavého o jejich prostém ač velmi šťastném farmářském životě. Na jedné farmě jsme nakoupili levný tabák, po cestě dostali plný talíř dobrého jídla za cenu, která byla tak nízká, že jsme tomu nemohli ani uvěřit, večer doplnili stav tekutin pivkem, a byli spokojeni.