El Castillo: All about the wildlife

Casa del huesped Chinandegano

Flag of Nicaragua  , Río San Juan,
Tuesday, August 7, 2012

El Castillo en de hele Río San Juan had voornamelijk het doel om ons naar Costa Rica te brengen. Hier viel echter ook heel wat moois te beleven. Onze trip hiernaartoe begon al fantastisch met een uitermate mooie zonsondergang op de boot vanuit Altagracia richting eerste tussenstop San Carlos. Van hieruit namen we een volgende boot richting El Castillo, 'bekend' van een Spaans kasteel dat diende om de piraten en de Engelsen weg van het goud in Granada te houden. El Castillo is een miniem stadje dat ons een beetje deed terugdenken aan Little Corn omwille van de kleinschaligheid en het feit dat hier eveneens geen gemotoriseerde voertuigen waren.

Het kasteel zelf zag er zeer mooi uit vanop een afstand en van bovenop had je tevens een mooi zicht op de Río San Juan. Het mini-museum dat erbij hoorde gaf bovendien wat extra achtergrondinformatie over het hele gebeuren. Diezelfde dag dat we het kasteel bezochten gingen we ook ‘raften’ op de rivier. Onder raften verstaan ze hier gedurende 5 minuten op de rivier dobberen in een opblaasboot, waarvan er slechts 20 meter echt wat stroom in de rivier zat. De volgende dag gingen we op verkenning in het biologisch reservaat Indio Maíz. De boottocht hier naartoe bracht ons al heel wat wildlife – gaande van toekans over luiaards en brulapen tot kaaimannen. Tijdens onze tocht doorheen het reservaat kwamen we nog een grotere diversiteit aan dieren tegen. Hier zagen we witschouderkapucijnapen, slingerapen, pijlgifkikkers, bijzonder grote mieren en nog heel wat andere exotische dieren.

Onze tocht naar San José, Costa Rica vanuit El Castillo liep bijzonder vlot. Zonder enig probleem konden we met de boot de grens oversteken en een enkele bus bracht ons in deze grijze en regenachtige hoofdstad. Hier verblijven we slechts 2 nachten vooraleer we koers zetten naar Monteverde, een naar het schijnt zeer mooi natuurreservaat waar heel wat te doen valt. In deze stad valt helemaal niets te beleven, maar bracht voor ons een geweldig iets. Onder het motto ‘wat zullen we vandaag weer doen’ gingen we naar een shoppingcenter om op zoek te gaan naar een gas voor ons gasvuur. De winkel bleek echter gesloten wegens verbouwingen en dus besloten we maar om naar een supermarkt te gaan. Hier vonden we tot onze grootste vreugde Belgisch bier, waaronder Leffe en Duvel. Al genietend van het gemiste Belgisch bier zijn we dan ook deze blog beginnen te schrijven.

El Castillo and the entire Rio San Juan was mainly meant to bring us into Costa Rica. Nonetheless we saw again a ton of interesting things. Our trip to El Castillo started already amazing as we witnessed a beautiful sunset from our boat setting sail for San Carlos out of Altagracia. From San Carlos we took another boat to El Castillo, ‘known’ for the Spanish castle that was built here to stop the pirates and the English from stealing the gold of Granada. El Castillo is a tiny village that reminded us of our time in Little Corn due to the tininess and the lack of vehicles.

The castle itself looked very beautiful from a distance and on top of it you had a very nice view over the Río San Juan. The mini-museum that was included provided us with some relevant background information on the castle and the history of the Spanish occupation and English attacks on the region. The same day we visited the castle, we likewise went ‘rafting’. Rafting on the Río San Juan means though only 5 minutes of floating in a rubber boat with only 20 meters of actual rapids. The following day we went to the Indio Maíz Biological Reserve. The boat trip up there already brought us a lot of wildlife – we saw some toucans, sloths, howler monkeys and caimans. In the reserve we spotted an even abundance of wildlife. We came across white headed capuchin monkeys, spider monkeys, poison dart frogs, giant ants and a ton of other specific kinds of animals.

Our trip to San José, Costa Rica went quite smoothly. Without a single problem we were able to cross the border by boat and a single bus brought us into this rainy and grey capital. We’re only staying here for 2 nights as we want to move along to Monteverde, a beautiful natural reserve with a ton of activities to take on. Taking into account our ever-present motto ‘what shall we do today’ we went to a shopping mall to buy gas fuel for our gas fire. Unfortunately the shop was closed due to renovations so we went to the local supermarket there instead. Hardly believing our eyes, we suddenly saw the names of some Belgian beers, amongst others Leffe and Duvel. Completely ecstatic we bought them and now while enjoying them we started writing this blog.

Peter on

een maandje weg en ze missen zelfs al leffe. tsk tsk tsk

Leslie on

I'm so glad we met on the boat to San Carlos. Had a great time with both of you. I look forward to reading about COLOMBIA and elsewhere!

Amor!!

mama en Sarah on

Tzou maar erg zijn moest er geen enkele stad tegenvallen op die 7 maanden - reis. Alles kan niet even mooi zijn hé. Op naar het volgende.