Leon: Our first home during this trip

Trip Start Jul 04, 2012
Trip End Jan 23, 2013

Hostal La Tortuga Booluda Leon
Read my review - 5/5 stars

Flag of Nicaragua  ,
Tuesday, July 17, 2012

Onze ervaring in Leon kan bijzonder gemakkelijk samengevat worden in twee worden, absoluut fantastisch, maar omdat het voor jullie iets leuker is om wat meer te lezen, gaan we toch wat meer vertellen. Vrijwel onmiddellijk waren we zeer gehecht aan onze hostel, la tortuga booluda. Dit betekent de trage slak en het leven hier was er echt wel traag. Twee hangmatten, verscheidene comfortabele stoelen, verschillende super leuke mensen, we hadden echt niet meer nodig om ons hier volledig thuis te voelen. We hebben uiteindelijk drie nachten verbleven in Leon, maar eigenlijk hadden/wouden we hier eigenlijk wel wat langer blijven. Het leven onderweg vraagt echter dat je continu verder trekt, dus moesten we jammer genoeg voort.

De stad Leon is op zichzelf bijzonder interessant. Het is de artistieke en culturele hoofdstad van Nicaragua en bovendien bevinden zich hier de meeste Nicaraguaanse universiteiten. Deze stad kan dus duidelijk aanzien worden als een linkse stad. Gedurende ettelijke jaren was de stad in hevige competitie met het conservatieve Granada. De hoofdstad van Nicaragua wijzigde bovendien ook continu tussen Granada en Leon tot men in 1858 besloot om Managua tot hoofdstad te benoemen. Leon is hierna nog steeds een linkse stad gebleven en de fameuze Nicaraguaanse revolutie tegen de Somosa's in 1979 had het meeste van haar oorsprong in Leon. Heel wat van deze interessante geschiedenis is nog steeds zichtbaar in de stad via verscheidene muurschilderingen en een museum van de revolutie, dat jammer genoeg gesloten was wanneer wij het wouden bezoeken op de dag van de revolutie in Nicaragua.

Veel mooie gebouwen of pleinen zijn er niet te bewonderen in Leon, het was voornamelijk de atmosfeer en de mentaliteit die Leon voor ons een geliefde stad maakten. Combineer dit met de vriendelijke mensen die we in onze hostel zijn tegengekomen en je kan onmiddellijk zien waarom dit onze favoriete bestemming tot nu toe was. De mensen die we hier zijn tegengekomen waren voor de eerste keer ook reizigers die voor langere tijd onderweg waren. In Cuba kwamen we voornamelijk mensen tegen die enkel gedurende enkele weken op reis waren in meestal maar een enkel land, terwijl we nu in Nicaragua mensen tegenkomen die een trip maken in heel Centraal Amerika of in drie, vier landen hier. Een deel van de mensen in deze hostel verbleven hier al enkele weken of  maanden en konden ons dus uitstekend advies geven over Leon en zelfs heel Nicaragua.

Er was nog iets anders dat deze stad ons nog ontzettend lang gaat bijblijven, namelijk volcano boarding. Van de bijna 500m hoge gitzwarte vulkaan, Cerro Negro, glijden op een houten plank tegen een snelheid van waarschijnlijk 60-70 km/h is een wonderbaarlijke ervaring die we nooit gaan vergeten. Dankzij de hevige wind werd onze tocht omhoog op de vulkaan bovendien ook een leuke ervaring. Op een bepaald moment was de wind zo strak dat je voorover kon leunen zonder voorover te vallen. Enkele ogenblikken later was er zelfs een board dat wegvloog door diezelfde hevige wind. Een andere toffe ervaring was onze eerste aanraking met de Nicaraguaanse oceaan. Geen van ons beiden had al zulke hoge en hevige golven gezien en deze oceaan doet ons al wegdromen naar onze eerste surfervaring in San Juan Del Sur binnen een tweetal weken in Nicaragua. Met een beetje pijn in het hart zijn we dan ook vertrokken naar het door bergen omgeven Esteli.

Our experience in Leon could simply be described in two words, absolutely amazing, but we’re still going to give all of you a tad more information than just that. We fell instantly in love with our hostel la tortuga booluda, which means slow turtle, and life was slow there indeed. Two hammocks, several comfy chairs, tons of friendly people, we really didn’t need more to feel at home there. We stayed in Leon for three nights and wished we could have stayed there a lot longer, but life on the road requires being on the road, so we had to move on.

The city of Leon is itself already very interesting. It is the artistic and cultural stronghold of Nicaragua, home of most of Nicaraguan universities and can thus easily be described as a leftish city. It has been locked down in a competition with Granada, a conservative stronghold, for several years when the capital was being switched back and forth while finally as a compromise they made Managua Nicaragua’s capital in 1858. Afterwards Leon remained a leftish center and the famous Nicaraguan revolution against the Somosa’s in 1979 had most of its roots in Leon. A lot of this famous political history is still visible with several murals and a nice museum which was unfortunately closed when we wanted to visit it on Revolution day in Nicaragua.

We didn’t encountered many beautiful sights in Leon, it was mostly the atmosphere and the mentality that made us love the city so much. Combined with the friendly people in the hostel, we had our best stay so far during this trip. The people there were for the first time real travelers as well. In Cuba we mostly met people being on the road for a few weeks, mostly visiting one country. In Leon we met so many people who were on a trip of Central America itself, or just three countries or so. Some people were already in that hostel for weeks or even months and could us provide perfect guidance for all the activities we wanted to do in Leon and even in Nicaragua.

Something else that made this the best stay so far was undoubtedly the volcano boarding. Sliding down an almost 500m long black volcano on a wooden board against a speed of probably 60-70 km/h really is an amazing experience. Thanks to the lovely windy weather our hike up the volcano became a memorable experience as well. At a certain point the wind was so strong that we could lean over without falling down and a few instants later one of the boards just flew away due to all the strong winds. Another great experience was our first encounter with the Nicaraguan ocean. Neither one of us had ever seen such high and powerful waves, so this day made us long immediately to our first surfing experience in San Juan Del Sur, Nicaragua in more or less 2 weeks. With a tad of sad feeling we then left Leon on our way to the surrounded by mountains city of Esteli.

My Review Of The Place I Stayed

Loading Reviews

mama/Myriam on

Dag mannen,
Het ziet er daar echt geweldig uit. Wij zijn zo blij dat jullie hier allemaal kunnen van genieten. T.Greet en N.Gie waren hier vandaag en ze herkenden nogal wat plaatsjes van jullie foto's. Die van de vulkaanboarding zijn echt fantastisch en het moet plezant geweest zijn.
Lieselot is ondertussen op kamp vertrokken met de Chiro tot de 31ste (Hannes, met jouw auto ;-)) en btw ... het heeft eindelijk al 2 dagen eens niet geregend.
Nog heel mooie en fijne dagen en hou het een beetje voorzichtig...
Dikke kus
mama

Meter B on

Hallo schatjes jullie hebben het echt wel naar de zin zo te zien alleen niet te overmoedig en geen waaghalzerij in jullie odernemingen her en der ,want dan zo de droom kunnen stuk gaan en dat is niet de bedoeling .Geniet nog veel en denk soms eens aan Belgie als het effe kan tussen al dat mooies door
sluuuuuukes en tot nog es