4200 metrov nad morom

4200 metrov nad morom

Flag of United States  , Hawaii
Tuesday, July 7, 2009

Dnes rano sme sa vybrali snorchlovat do hotelovej laguny. Tento hotel na aj vlastnu lagunu prepojenu s oceanom a kazdy den sem pridu ine morske zivocichy na navstevu. Dnes sme videli vsetky mozne farebne koralove rybicky a navyse aj morske korytnacky, ktore sa pasli na listoch popadanych do vody. Bola to zabava ako vznesene si plavali. Boli asi meter dlhe a plavat okolo nich bol zazitok.
Po obede sme sa vybrali na vylet na Mauna Kea. Je to vyhasnuta sopka a najvyssia hora na Havaji. Ma nieco vyse 4200 metrov nad morom a dvyha sa rovno z mora, takze je to jeden suvisly svah. Pred tym ako sme sa tam vybrali sme dostali poucenie o vyskovej nemoci, pretoze na vrchole je len 40% atmosfery, co je pri mori. Vysli sme v horucave a spoteni, ale na vrchole nas mala cakat teplota okolo 5 stupnov nad nulou.
V prvej faze sme sa presubuli autom do sedla medzi Mauna Kea a Mauna Loa (aktivna sopka, skoro tak vysoka ako Mauna Kea) kde sme si dali veceru. Odtial to bolo uz len strmo do kopca. Dalsia zastavka uz bola v 3000 metroch, kde byvaju operatori dalekohladov umiestnenych na Mauna Kea. Odtial pokracuje uz len prasna cesta na vrchol. Po asi 20 minutach sme sa poriadne udrmacani dostali pod vrchol, kde je kusok vyasfaltovanej cesty a boli sme pri dalekohladoch. Mauna Kea ma dva vrcholy tesne vedla seba. Ten jeden je obstavany dalekohladmi a ten druhy je chranenym uzemym Havajcanov, lebo na nom sidlia miestni bohovia. Nam smrtelnikom je tam pristup zakazany.
Na vrchol sme prisli tesne pred zapadom Slnka. A bola to parada. Na vrchole bola teda poriadna zima. V zime tu byva halda snehu, ale ten sa uz stihol v juny roztopit. Vyska nam uz tiez zacinala davat zabrat. Dychalo sa tazsie a hlava brnela. Zvlastny pocit. Pockali sme na zapad slnka a vybrali sme sa dole. Boli sme uz aj dost premrznuti. Clovek by si nemyslel, ze na Havaji moze byt taka zima.
Vo vyske 3000 metrov sme sa asi na hodinku zastavili a dali si horucu kavu s kolacom a k tomu nam nas sprievodca rozbalili dalekohlad a asi hodinu hovoril a ukazoval hviezdy a planety na oblohe. Bola to parada! Skvelo sme hlavne videli Saturn aj s jeho prstencami a mesiacmi.
Domov sme sa dostali a okolo 23:00 a boli sme velmi radi, ze mozme padnut do postele a spat az do rana.