De Kinder Express

Trip End May 29, 2010

Flag of China  , Henan,
Sunday, March 28, 2010

Xi'an - Shanghai

De treinrit die we maakte van Xi’an naar Sjanghai hebben we officieel verklaard als de minst aangename van heel de weg. Het comfort was vergelijkbaar met datgene dat we kenden uit de vorige hardsleeper. Deze keer was het de omgeving die ons parten speelde. Blijkbaar wordt er tijdens deze periode veel gereisd door de Chinezen die hun familie gaan bezoeken. Natuurlijk kunnen de kindjes niet ontbreken op deze trip en was de wagon deze keer gevuld met 60 volwassenen en een 15 tal stuks klein grut. Alle kinderen onder 1.10 meter kunnen gratis mee op de trein, maar krijgen geen eigen bed. Het gevolg raad zich raden: overvolle wagonnetjes en blèrende kindjes a volenté.

Aangezien deze trein voornamelijk werd bevolkt door mensen uit het erg afgelegen binnenland, werden we een attractie op ons zelf. Kleine kindjes werden meegetrokken door de wagon om eens te komen kijken naar de Rare Grote Witte meneer met Haar op het gezicht. Een spektakel dat meestal resulteerde in wenende kindjes die de rest van de reis om het hoekje komen piepen om te kijken of dat rare wezen er nog steeds zat. Grote Kindervriend die ik ben, probeerde ik te waaien naar de kindjes, die heel ongerust terug wegstoven onder de rokken van de mama, tot groot jolijt van de medepassagiers. Kindjes gebruiken trouwens het toilet zelden. Ze worden boven vuilnisbakken of gootstenen gehouden om daar hun ding te doen. Ze hebben hier trouwens aangepaste kleding voor: broekpakjes die van aan de riem voorzien van een grote spleet van voor naar achter, zodanig dat er geen broekjes moeten uitgetrokken worden. Grappig zicht, dat wel.