Trein Beijing - Xi'an

Trip End May 29, 2010

Flag of China  , Hebei,
Thursday, March 25, 2010

Treinreis naar Xi'an

De trein vertrok in een ander station van Beijing dan hetgeen waar we aankwamen. We diende een taxi te nemen naar één van de randgemeente, een ritje door de stad van een 40 tal minuten. Ook dit was een leuke manier om de stad te zien. Gelukkig zijn er hier zo veel taxi’s dat ze erg betaalbaar zijn.

Tot hier toe waren we enkel nog maar aangekomen in een chinees station, we zouden snel leren dat vertrekken van op een chinees station heel andere koek is. Om te beginnen kunnen we al vertellen dat de trein een heel populair vervoersmiddel is bij de gewoone chinees. Het is dan ook de goedkoopste manier om de grote afstanden in het land te overbruggen. Hoe populair treinreizen echt is merkte we al bij de inkom van het station. De mensenmassa die aan te schuiven stond voor de security check was niet te overzien. De uitdrukking "zoals een mierenhoop" komt zelfs te kort voor deze situatie. Alles en iedereen moet door dat ene scanapparaat en nog eens door de dienstdoende agent nagekeken worden. De groep van passagiers bestaat uit alle lagen van de bevolking: lokale boeren met grote zakken rijst en zakenmensen met hun aktetasjes, iedereen stond tegen elkaar aan te drummen. Mensen gebruikte kleine kinderen als bumper om toch maar een beetje te kunnen voorsteken.  We bekeken de situatie even en merkte een deur op, waar vermoedelijk “geen ingang” op stond. Maar wij kunnen geen Mandarijn lezen en niemand maakte een opmerking toe we langs deze weg naar binnen glipte. De eerste ophoping van mensen hebben we dus weten te ontwijken.

Pas in de eigenlijke stationshal zag je hoeveel mensen effectief op de trein zaten te wachten. Ik schat ongeveer 1/3e van het publiek op werchter, compleet met de gekste formaten van bagage.

Er waren specifieke wacht hallen voor specifieke treinen, een beetje zoals een luchthaven. Deze zaten een uur voor vertrek meer dan overvol.

De Chinezen zijn dol op megafoons die altijd en overal gebruikt worden (zelfs in bij de lokale kruidenier die op deze manier reclame maakt voor zijn winkeltje). De stationshal werd dus snel gevuld door het geluid van mensen die door megafoons roepen. DzeSommige suhhhmjmkhjvrrrriiugeirhgqeightSommige van deze toestelletjes zijn ook uitgerust met een herhaal functie. Dus de verkoper aan het eetstandje moet maar één keer zijn boodschap inspreken en laat dit dan uren aan een stuk “in loop” spelen, liefst om de 7 seconden. Dit alles om maar te illustreren dat de vertrekhal niet echt een rustige plek was.

Op een gegeven moment gaat er vooraan de wachthal een poortje open, iedereen mag op de trein. Als je in de buurt van de betreffende wachthal staat moet je mee in de mensenstroom die richting perron gaat, willen of niet.

We kozen voor de hardsleeper optie (2e klasse). In de praktijk wil dit zeggen dat je een wagon deelt met 60 personen. Er zijn geen coupe deuren, enkel een open gang. De bedden zijn drie hoog, en erg krap voor ons formaat. Aangezien we op de bovenste bedden lagen, konden we ook niet rechtop zitten. Annelies kroop er als eerste in wat reeds voor de nodige lachbuien van ons zorgde. De chinezen zelf begrepen niet wat er aan de hand was. Eens Annelies te bed was geraakt besloot ik een fotootje van haar te nemen en daarna van de hele coupe. Ik zat nu toch in de hoogte.

Hier kwam snel reactie op. Tot op dat moment had er niemand ook maar één woord Engels gesproken, maar van het moment dat er flits zichtbaar was kreeg ik vragen in het vloeiend Engels. (Wat is er zo grappig? En Of ik misschien geen journalist was?) Ik voelde aan dat dit niet zo maar een vraag was en herinnerde me ook de VRT- journalist die serieuze problemen had gekregen in China. Dus ik besloot een praatje te gaan maken met de man die me aangesproken had. Hij verwachte duidelijk niet dat ik bij hem kwam zitten, maar hij bleef toch vragen stellen die me deden vermoeden dat hij ergens anders naar op zoek was dan hij in eerste instantie wilde laten blijken. Na een half uurtje was hij blijkbaar gerust gesteld en werd het gesprek wat vriendelijker. Toen hij goed begrepen had wat mijn beroep is, bleek ook zijn gezelschap erg geïnteresseerd. Na 1 ½ uur ging ik ook maar naar bed en was ik een leuk gesprek rijker. Het enige wat ik nooit te weten ben gekomen is het beroep van mijn gesprekspartner, hij bleef beweren dat zijn beroep “maffia” was. Ik vermoed dat hij voor de belastingsdienst werkt…

Mijn eigen lijfje in het bed hijsen was zo mogelijk nog grappiger dan Annelies die in bed kroop. Na veel botsen en knotsen, onnatuurlijke bochten en gesakker lukte het dan toch om het bed in te geraken, hetzij dan wel met tot aan de enkels in het gangpad. Ik had een beetje een “oversteek”.

We gingen een korte nacht tegemoet, om 5.00 ’s ochtends zouden we aankomen in Xi’an.

papa on

hoi annelies&fred ,jullie zijn wel plantrekkers ,dat moet gezegd worden,als je voor zo'n massa staat (wat niet de laatste keer zal zijn vermoed ik )en dan nog een achterpoortje vinden, en ook nog gebruik van maken, daar heeft me'n de nodige lef voor nodig.Dat moet maar een persoon....tje zien,en de hele meute komt achter jullie aan.De ruimte's worden precies nog kleiner, als dat zo is kom je in de problemen fred ,dan zul je in de toekomst een staanplaats moeten vragen ipv ligplaats.Straks met ne'n boot, het zal weer wat anders zijn hoop ik ,of straks krijg ik nog een filmke aan met ne'n boot met een paar benen buiten het venstertje allee het gaat jullie goed ,

Gubbel on

Het is te merken dat jullie van europees niveau(hoogte) zijn.En fredje geen bang hebben dat u voeten uit het bed steken die chinezen lopen er wel onderdoor:). Annelies hoe voelt het om ook eens groter te zijn als de rest;) Ik begin meer en meer te beseffen dat ik een bangerik ben op het vlak van reizen. Ik vind het fantastisch wat jullie allemaal meemaken en wat jullie nog allemaal gaan meemaken(zelfs een klein beetje jaloers). Maar geniet er nog van!
greetz