Moskou, home of the .... Hummer!

Trip Start Feb 27, 2010
Trip End May 29, 2010

Flag of Russia  , Central Russia,
Friday, March 5, 2010

Moskou Dag 3 en 4

Dag 3 werd grotendeels gespendeerd aan het vinden van onze nieuwe verblijfplaats. Dit werd het "capital hostel", een jeugdherberg in het centrum van Moskou waar we een privékamer voor ons tweetjes op de kop konden tikken. Het leuke aan deze hostel is dat het gevestigd is in een oud appartementsgebouw. Hoewel het hostel beschikt over slaapplaatsen voor een twintigtal personen was dit vroeger één appartement. De buitenkant van het gebouw is groezelig (zoals alle gebouwen die niet in het hart van de stad liggen), en de traphal kan integraal gebruikt worden als decor voor een film over het Rusland van de jaren 60. Maar de binnenkant van het appartement is erg netjes en overal voorzien van parket. Dit wil dus zeggen dat je je schoenen dient uit te doen en gebruik moet maken van de typische Russische slofjes die ze ter beschikking hebben. Geloof ons vrij, dit levert hilarische beelden op.

Hier hebben ze ook een wasmachine en internet ter beschikking. Vooral de wasmachine was geen overbodige luxe. Ondertussen hebben we vastgesteld dat één week reizen in dezelfde broek toch wel het maximum is.

Ook de moeite om te vermelden: elke dag die we in het centrum wandelden verbaasden we ons over de luxe winkels en luxe wagens die hier aanwezig zijn. De nieuwe (en minder nieuwe) rijken van Moskou laten het graag breed hangen. Een grappig neveneffect hiervan is dat je files krijgt die er als volgt uit zien: Range Rover Vogue, Massarati, Austin Martin DB9, Jaguar XK8, Maybach, Hummer, BWM 7 reeks, Mercedes G klasse en een verdwaalde Lada. Al deze auto's staan dan hevig toeterend in de file voor de winkel van Cartier omdat er een Escalade – limo (4x4 limo’s zijn hier populair) fout geparkeerd staat. Deze heeft niet de intentie te vertrekken want er staat een bodyguard naast en madame is nog aan het kiezen in de boetiek. Een agent die 5 meter verder het verkeer staat de regelen kijk wel eens (zuur) naar de toeterende wagens, maar toont verder geen interesse.

Dag 4 hebben we besteed aan het Kremlin.

Alsof de stad zelf, de metro, de rijkelijke versieringen op zowat alles en iedereen niet voldoende is, bouwden de Russen het Kathedralen plein binnen de muren van het Kremlin. De Kathedralen staan hier op elkaar gedrumd en zijn stuk voor stuk opgesmukt met bladgoud en fresco’s in alle hoekjes en kantjes. (we hebben het niet kunnen checken, maar ik ben er van overtuigd dat men hier bladgoud als toilet papier gebruikt) Helaas mochten er geen foto’s genomen worden binnenin de Kathedralen. De verschillende heersers bouwden in de loop der jaren steeds bij, en steeds rijker en grootser versierde constructies.  Maar ook in de vroegere jaren bestond er blijkbaar al een koude oorlog, men bouwde geweldig grote kannonen die nooit afgevuurd werden. (zie foto)

De rest van het Kremlin bestaat voornamelijk uit het Congrespaleis en de ambtswoning van de president, ook niet bepaald een bescheiden optrekje. Het krioelt hier dus ook van politie/ militairen/ security Joeri’s e.a. En dan vermeld ik enkel nog diegene die zichtbaar aanwezig zijn. De politie die het verkeer regelt binnen de muren van het Kremlin is dan ook erg streng. Eén voet buiten de aangeduide voetpaden en je word doormiddel van een fluitje snel terug op het juiste pad geleidt.

'S avonds bezochten we nog een boerenmarktje en deden we de nodige inkopen voor het volgende avontuur. Morgen vertrekken we op een vierdaagse treinreis, op weg naar Irkutsk (Siberië) Dit zal dus onze laatste post zijn voor een tijdje.

Hans on

Is geweldig om volgen!!

wafeltante on

lies en fred , ni te lang wachten mee de volgende post he, want het is wel plezant om te lezen, zo kunnen die sukkelaars die thuis moeten blijven toch ook een ietsie pietsie meereizen ;)

gust on

fred en annelies, jullie schrijven hele mooie verhalen ,ik denk dat jullie
daar wat mee maken,lachwekkende en het andere wellicht.
Ik vind wel dat jullie weinig reakties krijgen,maar dat zal wellicht te maken
hebben,omdat jullie die verhalen zo goed kunnen verwoorden.
Nu vier dagen in die blikke doos nog overbrugge, brrrrr het zal toch lang zijn
tot dan
knuffels

Hanne on

He Annelies en Fred,

jullie doen dat fantastisch, en de foto's zijn prachtig! Hier in de Kempen gaat alles zijn gewone gangetje. De zon komt af en toe piepen maar het is toch nog wat frisjes. We zijn vrijdag naar de dokter geweest, en alles was oke ons kindje, we kennen ondertussen ook het geslacht. Buiten de oma's en opa's en de broers en zus, gaan we het nog proberen te verzwijgen. Al zitten vrienden en kennissen wel te peuteren, hopend op een verspreking :o) Opletten wat je zegt dus! Moesten we het nu per ongeluk verklappen dan is dat niet zo erg hoor! Geniet nog van jullie trip!!!
Vele groetjes, Hanne en Raf

Robert - Carina on

Hallo Fredy en Annelies,

Alles gaat goed daar zie ik. Het is leuk om alles mee te kunnen volgen en de mooie photo's te kunnen bekijken zo zijn we ook een beetje in verlof. Het lijkt er wel koud zo te zien., hier valt het wel mee. De laatste overnachting zal ook wel eens goed gedaan hebben en dan een wasmachine ter beschikking zal geen overbodige luxe geweest zijn. Voor het eten denk ik dat je wel met wat minder zal moeten doen dan thuis, maar dat is dan weer goed voor je gewicht hé Fredje. Straks gaan we een flinke wandeling maken met Marina en Willy en daarna iets eten . Hier is het rondlopen en bellen van het één naar het andere om dat stort hier vanachter in orde te krijgen, maar ik vermoed dat Robert er nog wel even zal overdoen, want dat valt niet zo erg mee afbreken was gemakkelijker. Straks weer op de trein voor 4 dagen en nachten hoor ik. Dat zal weer wat anders zijn, héél saai denk ik en misschien ook stijf omdat je zo weinig beweging hebt. Eens daar komen er weer betere tijden hoop ik. We volgen alles op de voet en vinden het fantastisch dat we mee mogen genieten van jullie avontuur tot dan en vele groetjes van ons allen.

Sarah on

Hey Freddy en Annelies,
Verbazingwekkend hoe snel jullie al daar of daar zijn. Wat een jaloezie wordt bij mij opgewekt denkend aan alles wat er achter jullie woorden schuilt. De volledige situatie, beelden, geuren, spanning, alles. Ik wou dat ik het deed (of erbij was hehe). Maar ja ik kijk dan op van mijn livingtafel en zie grasvelden en de Soutern Alps en luister naar alle vogeltjes en kijk naar de groenten in mijn tuintje en moet me dan maar oppeppen met Nieuw Zeeland - Ashburton waar we ( Fred en ik) in 21 01 2011 gaan trouwen. En ja, toch wil ik een beetje ik dat ik jullie reis deed... Nog veel plezier, spanning en wilde verhalen die goed aflopen toegewenst.

Gubbel on

Hoe show! En fred nie lachen met die sloefen want ik heb er ook ongeveer zo gehad;) Annelies die van u waren precies een ander geval! Maar de architectuur in rusland is wel ongelooflijk. Waren de mensen ook zo maar. ik kan ni wachten op het volgende avontuur van fred en lies.

Bart (van fingo) on

Hela!
tof om al jullie belevenissen op deze manier te kunnen volgen. Rusland ziet er een prachtig land uit, allé sommigen stukken dan toch he! Ben benieuwd voor het vervolg! groetjes Bart

monchhichi
monchhichi on

Hey Bart, merci voor je berichtje! Alles goed bij Fingo? Ik ben blij dat je volgt en ervan kunt genieten.

monchhichi
monchhichi on

Hey Sarah, Sorry voor de late reactie. We hopen dat je via de blog toch een beetje kunt meegenieten met onze reis. Trouwens proficiat met jullie huwelijksplannen! Trouwen in Nieuw Zeeland, dat kan ook niet iedereen zeggen hé. En met iemand die Fred heet kan het niet misgaan. :-) Nog veel succes ginder en tot schrijfs.