Kamaradski zuurpruim

Boris CS

Flag of Russia  , Central Russia,
Thursday, March 4, 2010

Moskou dag 2

Onze gastheer was ook deze morgen verre van spraakzaam. We hadden nochtans de avond ervoor, na het theater, een leuk gesprek in de keuken, samen met de student die de tweede kamer huurde. Het is toch een beetje een rare kwast, hij wil wel gastvrij zijn, maar toont maar weinig interesse in zijn gasten.

Vandaag gingen we (tevergeefs) op zoek naar een wifi – verbinding, zodat we onze teksten op deze blog konden posten. We deden enkele koffiehuizen aan waar een mooie grote sticker aan de deur hing: "free wifi", maar dit bleek in geen enkel van de zaken te werken. Na hier een voormiddag aan gespendeerd te hebben, gaven we het op. We zaten ten slotte in Moskou en hadden wel wat beter te doen dan het internet achterna te lopen, het thuisfront zal dan maar een dagje langer moeten wachten.

Ik sprak al eerder in deze blog over de prachtig versierde stations, wel, dit is peanuts vergeleken met die van de metro. Men zegt dat de metro van Moskou bedoeld waren als “paleizen voor het volk”. (of een instrument voor propaganda, het is maar hoe je het bekijkt) Hoe dan ook, ze zijn erg indrukwekkend. Nog in geen enkele andere stad zagen we een metronetwerk dat bij elke halte een spektakel bied van dit formaat. (standbeelden, mozaÔeken, kroonluchters ,…) Alsof deze buitengewone stations nog niet voldoende moesten zijn, is er ook nog de efficiŽntie waarmee dit netwerk draait. Elke 2 minuten is er op elke lijn (zo'n tiental, inclusief een soort van “ring”) een tram. Dit alles met een netwerk dat meer dan een eeuw oud is. Het spreekt dan ook voor zich dat de metro zeer populair is bij de gemiddelde Vladimir en Katinca.

Uiteindelijk spendeerden we de rest van de namiddag om ons te vergapen aan deze ondergrondse paleizen.

Vandaag viel ons ook iets anders op: 99% van de Russen in Moskou kijken zuur. (niet neutraal, verveeld of gehaast) Op de geweldig lange roltrappen in de metro heeft dit wel een leuk effect, het lijkt wel een lopende band in het zuurpruimenfabriek. Wat een zonde dat de mensen uit deze prachtige stad het straatbeeld zo bijkleuren. De zuurtegraad van het gezicht blijkt trouwens rechtevenredig te zijn met de het formaat van de muts, voor de een of andere reden…

We hadden ook deze avond opnieuw afgesproken met onze gastheer. Deze maal zouden we het project voor weeskinderen kunnen bekijken waar hij werkt als vrijwilliger. Helaas was hij ook te laat op deze afspraak en stuurde hij uiteindelijk een berichtje met het adres. (met als resultaat dat we weer eens diepgevroren op zoek konden naar een straat in een wereldstad waar we geen straatnaambordjes kunnen lezen) Tijdens deze tocht besloten we vanaf morgen een andere slaapgelegenheid te zoeken, we hadden het een beetje gehad met wachten in de koude.

Uiteindelijk kregen we hem toch te pakken, maar het bezoek aan het project werd uitgesteld.

Het alternatief programma bestond uit “het pakken der ener Russische pint”, wat welgekomen was, want we hadden dorst gekregen van al dat wandelen.

Het werd alsnog een gezellige avond, want er werden nog enkele vriendinnen van onze gastheer opgetrommeld. Deze waren gelukkig een beetje spraakzamer. Buiten het Russisch bier dronken we ook wodka met selder. (apart smaakje, maar niet echt een aanrader)

nono123
nono123 on