Ontmoeting met Kim De Hert

Trip End May 29, 2010

Flag of Japan  , Kinki,
Sunday, April 4, 2010

Nara

Deze ochtend waren de darmen terug een beetje in hun normale doen en riskeerden we een volgende verplaatsing. We besloten er een uitstap van te maken en terug te keren naar het hotel in Osaka om te overnachten, kwestie van nog geen afstand te moeten doen van onze turbo pot. Vandaag zouden we voor de eerste keer gebruik maken van de Japanse treinen. Vol goede moed en voorzien van een monstervoorraad papieren zakdoekjes trokken we naar het station. Net zoals in het metrostation was hier geen loket te bespeuren, maar dienden de ticketjes uit een automaat gehaald te worden. Gelukkig was het een vergelijkbaar systeem als de metro en vijf minuutjes later stonden we op het perron. De Japanse treinmaatschappij heeft een uitstekende reputatie, de treinen zijn hier stipt. Dit wil zeggen dat het vooruit gaat aan het perron. Je kan niet twijfelen, want dan is de trein weg, er zijn ook geen conducteurs, de ticketcontrole gebeurd vooraleer je het perron opstapt. Aangezien er om de drie minuten een andere trein aankomt, moet je wel redelijk zeker van je stuk zijn. We spraken de andere mensen op het perron dan maar aan, gewapend met ons woordenboekje en een kamerbrede glimlach. Gelukkig zijn de Japanners maar wat blij om een buitenlander te kunnen helpen. Dus met het nodige gegesticuleer werden we naar het treinschema geleid en werden onze verschillende opties toegelicht. We zouden nog een klein half uurtje moeten wachten op onze trein. Ondertussen bleven er treinen arriveren op de verschilde perrons, elk van hen voorzien van een muziekje om de reizigers te verwittigen. Helaas waren het composities van dezelfde makelij dan de deuntjes die je in een lift te horen krijgt. Na 68 keer blootgesteld geweest te zijn aan hetzelfde gejengel, waren we erg blij toen eindelijk onze trein arriveerde. Deze ging dadelijk met een rotvaart het station uit. Licht beduusd keken we maar wat uit het raam, na enkele minuten waren we de stad uit en schoten de rijstvelden voorbij. Ook op het platteland lijkt alles kraakproper te zijn, in tegenstelling tot China waar het werpen van plastiekflessen in de berm de nationale sport lijkt te zijn.

Na een treinrit van 45 minuten bleek de trein de terminus bereikt te hebben. Helaas hadden we enkele haltes eerder moeten afstappen. Het nadeel van deze snelle treinen was al snel duidelijk, als je enkele haltes mist zit je dadelijk een heel eind uit de richting (stel je voor dat je naar Lier wil en dat in Gent je frank valt dat je verkeerd zit). Er zat dus niets anders op dan een andere trein te nemen, naar onze eigenlijke bestemming. Deze keer was er geen expres trein beschikbaar, we moesten een lokale trein nemen. Het bleek net het zelfde type van machine te zijn, maar hij stopte zowat aan elke boom en rijstveld. Onze vergissing koste ons wat tijd (na 1 ½ uur bereikte we Nara) maar we kregen er wel een erg mooi landschap voor in de plaats.

Nara is een klein stadje met een erg mooi park waar (enkele honderden?) tamme herten wonen. Volgens de Shinto godsdienst zijn herten de boodschappers van de goden. Voor de moderne Japanner zijn de herten buiten goddelijke boodschappers, ook een leuke gewone een attractie. De speciale koekjes om de herten te voeren verkopen dan ook als…euh…zoete broodjes. Oud en jong allemaal willen ze de beestjes voeren, aaien en met hen op de foto. De herten zijn zo tam dat ze het allemaal rustig laten gebeuren. Het park zelf was onberispelijk net, ondanks het feit dat er geen enkele vuilbak te bespeuren was (de herten zouden uit zulke vuilbakken wel iets verkeerd kunnen eten). Er was halverwege een standje met ijsjes en een soort zitbankjes die er eerder uitzagen als grote tafels. Hier zaten de mensen iets te eten of te drinken. Voor de rest zag je in het (erg grote) park geen enkele persoon iets eten of drinken.

We bezochten ook één van de schrijnen in het park. Het Todai-ji schrijn is de grote houten constructie ter wereld. Er zit een gigantisch Boeddhabeeld in, compleet met 12 boedhvista's en 4 wachters. Het geheel is erg indrukwekkend en wordt druk bezocht door zowel Japanners, als toeristen. In één van de steunpalen is een gat gemaakt. De legende wil dat mensen die door het gat kunnen kruipen een rijk en succesvol leven gegarandeerd is. Er stond een lange rij mensen aan te schuiven om hun kans te wagen. Het viel ons al op dat er erg veel kinderen in de rij stonden, en af en toe een toerist. Eens we achter het hoekje waren en het desbetreffende gat zagen werd het ons al snel duidelijk waarom dit zo was. De diameter van het gat was net groot genoeg om mijn been door te steken, laat staan het prachtige stuk zitvlees dat er boven zit. We zullen het maar weer zonder goddelijke hulp moeten doen.

Op de weg terug naar het station probeerden we nog enkele lokale snacks: octopus smoutebollen en rauwe deegballenkoekjes. Allebei lekker, maar het zullen niet direct onze favorieten worden. Deze keer verliep de treinrit zonder omwegen en op een half uurtje stonden we terug aan het hotel in Osaka en konden we alweer genieten van de luxe wc.

wafel tante on

Dat lijkt me daar echt wel de moeite, en ook goei weer precies.

rafke on

wauw super , meer moet ik echt ni te zeggen .

kan je wat sushi opsturen met dhl ?
en doe de groeten aan naruto .
nog veel plezier , sayonara

willy.vlaminckx
willy.vlaminckx on

Zijn er geen wc's op die sneltreinen? De eerqste keer alleen op schok en toevallig !!!!!!! in de rosse buurt. Wie gelooft dat.

willy.vlaminckx
willy.vlaminckx on

weer een uitstap die de moeite waard was , knappe foto s , alleen de laatste video hebben we niet kunnen zien , dat lukte niet . Jullie zien er alle twee nog fris en monter uit , annelies heeft een beetje kunnen rusten ( zonder gesnurk ) terwijl jij een wandelingetje ging doen ?t Was wel verassend hé , je hebt wat gemist lies .Het ziet er daar toch al wat zonniger uit , hier begint het ook beter weer te worden . Zalig na zo n lange winter . Geniet er nog van .

monchhichi on

Sushi opstren met DHL? Dan zou hij nog hetzelfde smaken als bij ons denk ik. Je kan beter tot hier komen.

monchhichi on

Naruto is gegroet voor jouw, Raf.

monchhichi on

Het was inderdaad goed weer.
Als jij je wafeltante blijft noemen verwacht ik ook nog eens wafels bij aankomst hé tante!

Tine on

Jullie zien er echt goed uit, amai, zo een beetje vakantie kan precies toch wel deugd doen blijkbaar ;-)
Geniet er nog kei hard van!!
Groetjes

Mieke on

man, zo graaf allemaal! jullie genieten duidelijk, ik ga van de week is tijd pakken om bij te lezen want de bengels laten me ni gerust maar het is alvast kei tof om jullie avonturen te kunnen volgen, geniet er nog van!
Greetz Mie en Bor xxx

Sarah on