Shanghai

Trip End May 29, 2010

Flag of China  , Shanghai,
Monday, March 29, 2010

Shanghai

Van Shanghai zelf hebben we maar weinig gezien, we moesten 's ochtends dadelijk de ferry nemen. We ontmoette wel Johan, een sympathieke Belg, die ons tijdens ons volgende verblijf in Shanghai zal ontvangen. Vandaag lieten we al een grote zak winterkleding en de eerste souvenirtjes bij hem achter, bijna een rugzak minder te dragen (of meer plaats voor andere souveniertjes, het is maar hoe je het bekijkt). Johan nam ons mee naar een lokaal restaurant waar hij ons een feestmaal liet voorschotelen, het beste maal dat we op heel de reis gegeten hebben. Het voordeel is natuurlijk dat hij na vele jaren wonen en werken in China vloeiend Mandarijn spreekt en weet waar hij moet zijn. We kregen 4 schoteltjes voorgerecht, gevolgd door schotels met: kip, vis, kikker, tofu, de lokale variant van frieten met boontjes en schaal…euh…schaaldieren. We aten ons een klein indigestie, want het eten op restaurant is toch van een andere categorie dan de eetstandjes naast de baan. Ik ben grote fan geworden van kikker. Veel lekkerder dan enkel de billetjes die je bij ons geserveerd krijgt. Ik wil jullie vragen om bij jullie lokale "Gouden Kom" of “Lange Muur” eens ferm van je oren te maken, zodanig dat er hele kikkers te verkrijgen zijn als we terugkomen, i.p.v. de onnozele billetjes waar geen smaak / vlees aan zit.

Nog een kleine lugubere anekdote tot slot: De dichtstbijzijnde bankcontact die we konden bereiken was geplaatst in de spoedafdeling van een ziekenhuis. We hadden geen keuze, de tickets voor de ferry moesten morgen in cash betaald worden. Het onhandige van deze toestellen is dat ze maar een beperkt aantal centen in één keer prijsgeven. Het gevolg was dat we drie keer de procedure moesten herhalen, uiteindelijk met verschillende kaarten. Het grootse bankbiljet in China heeft de waarde van € 10, en we hadden € 500 nodig om onze heen en terug reis voor twee personen te betalen. Op een lang verhaal kort te maken, we stonden in de spoedafdeling met een pak geld dat zo groot was dat ik mijn portefeuille niet meer dicht geplooid kreeg en er dus uitzag als de lokale pooier eerste klasse.

Op zich zou dit hooguit een beetje gênant zijn. Om de situatie naar een ander niveau te tillen was er duidelijk een spoedgeval gaande, en dit tafereel speelde zich een 3 tal meter verwijderd van de bankautomaat af, achter een gordijntje. In de tijdspanne die we nodig hadden om de nodige centen uit het apparaat te krijgen, werd het duidelijk dat het slachtoffer het niet zou halen. Althans dat konden we afleiden aan de familie die aanwezig was en hun reacties. Weer een ervaring die ons bij zou blijven, en al onze kleine ongemakken onderweg weer even in het juiste perspectief dwong.