Taupo, New Zealand

Flag of New Zealand  ,
Wednesday, January 2, 2008

Hellou!

Kauhian nopiaa menny aika taalla! Ja aika paljon ollaan jo keretty tehdakin :) Aucklandissa aika meni pitkalti shoppaillessa ja kaupunkia kierrellessa. Laitettiin ensimmainen pakettikin kohti Suomea, etta laukut vahan kevenisivat. Niin, oishan ne keventyny jos ei oltais jo ostettu kaikkea uutta tilalle! Mut kaikki mita shoppailtiin oli semmosta mita oltiin jo pitkaan suunniteltu, et sit ostetaan, ku mennaan lampimempiin maihin ja, ku saavuttiin lampimaan maahan alennusmyyntien aikaan ni mikas siina! :) Ostettiin sit kans ne vaelluskengat mitka on jo nyt osottautuneet olleen oikein hyva ostos. Hyva niin..

Eli siis Aucklandin jalkeen lahdettiin Kiwi bussilla kohti Mercury bayta missa kaytiin ensimmaisella lyhyella vaelluksella. Aika upeaan paikkaan paastiin  (http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/27zk3+mirka-kiwi-1.html) ja oli tosi kiva verrytella jalkoja bussimatkan jalkeen kaunista maisemaa ihastellen. Seuraavana paivana lahdettiin sit jatkaan matkaa heti aikasin aamulla ja ajeltiin taru sormusten herrasta maisemien lapi ja pysahdyttiin pienessa entisessa kullankaivaja paikassa missa kaytiin kavelemassa luolassa lyhyesti ja nahtiin kiiltomatoja, kun mitaan muuta ei nahtykkaan..aivan pilkkopimeaa! Hieman ahistava kokemus, mutta onneks taysin pimea luolaosuus ei ollut jarjettoman pitka ja sen jalkeen oli mukava syoda lounasta auringon paisteessa. Pysahdyttiin matkalla kylaan minka lahistolla on se "oikea" Hobbitti kyla.Siistiii :) Illaks mentiin Rotoruaan mihin pysahdyttiin pariksi yoksi. Aivan loistava hostelli siella ja oli mukava tehda vaihteeksi oikeasti hyvaa ruokaa ihan itse sen sijaan, et sen olis jostain ostanut.

Vuoden viimeista paivaa vietettiin kiusaamalla hajuaistia, madantyneen kananmunan katkuissa kaveltiin katsomassa kuumia lahteita ja vulkaanista jarvea. Polku vei pusikoiden lapi ja koko ajan tuntu, et otokat hyokkaa kimppuun ja hiekkakarpasia nahtiin enemman kuin tarpeeksi. Oli melko mieletonta kavella siella, kun vahan valia maa hoyrysi ja yhdessa kohdassa kuului tosi kovaa kuinka kaasut ja vesi porisivat ja paukkuivat maan pinnan alla...Kiireella jatkettiin karkuun :) Taas hyvan tuurin siivittamana saavuttiin yhteen puistoon missa sattu oleen joku ihme mainostempaus ja jakoivat ilmaisia hamppareita (sillon nykissa saatiin ilmasta pizzaa). Illalla kaytiin kavelemassa kaupungilla ja katseltiin paikallista uuden vuoden viettoa. Rauhallista menoa lahinna, tarjolla oli ilmaiskonsertti ja huvipuistohuveja lapsille. Kaikki meidan ikaiset oli poissa nakyvista luultavasti alkoholin julkijuopottelukiellon takia...Voi joutua suoraan putkaan jos juo julkisella paikalla ja poliisit oli kyl melko nakyvia siella. Yks kummallisuus mika siel kans oli, oli ku siel oli skottilaisia pillipiipareita (alkuperaltaan paikallisia sellaisia kyllakin) jotka kiersivat soittamassa jokaisessa baarissa.. Ei oikeen nahty yhteytta uuden seelannin, skotlannin ja uuden vuoden valilla, mut ilmeisesti semmoinen on. Vuos kaytiin vaihtamassa reppureissaajien suosimassa baarissa ja lahettiin melkeen heti, kun uusi vuosi oltiin saatu kayntiin. Sattuipa viela niin, et saatiin kotimaista seuraa vuoden vaihtumiseen :) Hassua, kun tuli taas todistettua miten suomalaisten kayttaytyminen on niin erilaista. Muut rupee aina heti jutteleen ja kyseleen kuulumisia ja muuta sellasta niin suomalainen istuu ensiks hiljaa kymmenisen minuuttia ennen ku saa sanaa sanottua :D

Eilen kaytiin Waitomossa missa olis ollu lisaa luolia ja kiiltomatoja. Ei kuitenkaa viittitty laittaa taas yhta 50-100 euroa joten kaytiin sen sijaan lyhyella kavelylla ja kattomassa miten angorakaniini keritaan. Oli melko hellyyttava naky jo ihan itsenansa, pitkat karvaset korvat ja niiiiiin pehmosen nakonen turkki, etta ei oo totta! Sit ku se kaniini kerittiin niin se laitettiin kiinni semmoseen vekottimeen, et se ei nyi silla aikaa, kun sen turkkia leikataan (ne pitaa hengissapysymisenki takia keria 4 kertaa vuodessa) voi ette usko kuinka hassun nakosta se oli! jokainen jalka narulla kiinni eteenpain ja etujalat sojotti eteenpain ja takajalat taaksepain ja kaniini siina jumissa :) Monet on kuulemma lahteny sielta huutaen soittavansa elainsuojeluihmisille, mut se vekotin, niin outo ja hurjan nakoinen kuin se olikaan, on kaikkien saantojen sallima eika vahingoita pupuja, painvastoin.. Noh, illalla tultiin Taupoon rattivasyneina ja mentiin nukkumaan heti ku vaan onnistu. Paljon meilla jo tuttuja taalla. Nailla busseilla, kun kiertaa niin tutustuu tosi hyvin ihmisiin ja on sit kiva, kun niita myohemmin nakee.. Vaha niin, ku Fijilla sen laivapassihomman kanssa..

Tanaan (tuleepa talla kertaa paljon tekstia.. mahan sanoin, et ollaan keretty paljon!)kaytiin semmosella kevyella 17 kilometrin kavelylla vuoristossa (http://www.tongarirocrossing.org.nz/). Hienoja nakoaloja ja pari melko raskasta nousua ja pitka alamaki, joka tuntu et ei koskaan lopu ja toinen alamaki jossa oli paljon irtohiekkaa missa oli hauska "lasketella" alaspain :) Sen kohdan ois voinu menna parikin kertaa, mut missaan nimessa en olis halunnu kavella sita ylospain! Matkaan lahto oli hostellilta 5:40 ja kavely alotettiin seitsemalta! Vahako talla hetkella vasyttaa nimittain mentiin koko kavely lapi kuudessa tunnissa (mika oli tosi hyva aika nimittain ne sano, et kavelyssa menee 6-8 tuntia) ja siihen aikaan viela vahan yritettiin hidastellakin, kun yks japanilainen tytto kaveli meidan kans ja se ei meinannu pysya perassa :) Huomenna ollaan viela taalla Taupossa ja sit ylihuomenna jatketaan joko River Valleyhin tai Wellingtoniin, riippuu ryhman muista jasenista.