2 weeks, 2500km, 5 countries and 2 garage visits&#

Trip End Jan 28, 2010

Camping Tulipan

Flag of Hungary  ,
Wednesday, August 26, 2009

Vol goede moed vertrokken we uit Udenhout, de grote reis begon echt echt echt op maandag 10 Augustus 2009….hahaha eerste U-turn moest ik maken net voorbij Turnhout (Belgie) want deze slimme dame had had haar rijbewijs onder de scanner laten liggen wat best een handig document is als je naar India wil rijden ;-) Gelukkig hadden pap en mam wel zin in een Italiaans diner in Turnhout dus het aangename met het nuttige gecombineerd…
Mooi, Belgium here we are! De vreugde van gepakt en bezakt en compleet op pad zijn duurde zo’n kilometertje of 50? Op dat moment werd Belgie verrijkt met een stukje bus in de vorm van een lager bleek later. Hmm, een soepele start lijkt dit niet te zijn. Na onze  eerste overnachtingsplek bij Krista thuis in een echt bed, in een echt huis met een echte douche in Mechelen, besluiten we in Brussel na het ophalen van het Oezbekistan visum naar de garage te gaan. Volgende dag is het ondedeel binnen, hangt het er binnen 2 uurtjes weer onder en kunnen we door naar Duitsland. Via het schattige plaatsje Berkastel-Kues zijn we in Asschaffenburg neergestreken.
Tsja ook in duitsland lieten we, los van een stukje moed, een onderdeeltje bus achter. Slechts een rubber maar goed zonder rubber geen remvloeistof dus toch maar even naar de garage in Tsjechie samen met Roman. Tsjechie is onze eerste lange stop aangezien Angelique graag wat tijd door brengt met Roman en we bovendien op de garage moeten wachten. Ik vlieg in de tussentijd even op een neer naar NL voor een surprise act en een afscheidsfeestje en doe uiteraard een bezoek aan Praag. Martina, het vriendinnetje van Roman is ontwerpster dus zussie, ik hoop iets specials aan te hebben op je bruiloft…Als afscheidscadeautje kregen we allebei een kleurrijke gipsyrok.

Slowakije doen we als echte Jappanners in een daggie ;-) Slapen in Malacky, aan een watertje naast echt oldtimer trucks, heerljik wakker worden en naar Bratislava. Leuke stad met mooie gebouwen, tuinen, beelden, icecoffee en het vakantiegevoel begint in te dalen. Beetje jammer dat Angelique zin had in een echt Slowaaks knoflooksoepje…. Daar heb ik nog een dagje of 2 van mogen nagenieten! Zo wil ik dus niet wakker worden en kan dat ventilatiegat in de bus niet wat groter???? Snel de mond spoelen in het Balatonmeer. Beetje relaxen, zwemmen en klusjes afmaken aan de bus lijkt ons allebei het beste plan om dat vakantiegevoel echt te gaan voelen.

Klein obstakel voor de Hongaarse grens in de vorm van een mevrouw de politie. In Slowakije moeten de lichten dag en nacht aan, 24/7, en je raad het wel, die had ik dus niet aan. Papieren en 60 euro graag. Hmm ik wilde graag weten waarom Slowakije deze regel heeft maar dan moest ik maar even meelopen naar haar collega. Oei, dat was niet helemaal mn bedoeling maar goed dezelfde vragen aan de collega gesteld, die ze ook veel te ingewikkeld vond dus als antwoord gaf “ok, ok, 30 Euro for you, better for you”. Grappig en na nog een voorzichtige poging om de reden toch te weten te komen, leek het me beter te accepteren dat ik dat antwoord nooit zou krijgen. Een bonnetje leek me wel nuttig en toen kwam er een grote aap uit de mouw want hij had alleen maar bonnetjes van 20 Euro! Bonnetje, 10 Euro en een onmogelijk te onderdrukken grijns van oor tot oor liep ik terug naar de bus om Angelique verhaal te doen :-).

Balaton is goed bevallen. De bus heeft een mooi groen laklaagje gekregen en de cabine en keuken zijn flink gepimpt! Overal handige haakjes, bakjes en kastjes geinstalleerd en alle spullen opgeruimd op een handige plek. Angelique en ik zijn trots J. Tussendoor een duik in het meer of vette frieten met een Hongaars wijntje. En 2 nachten op het dakterras geslapen, dankjewel Danny, we zijn erg blij met je timmerkunsten. Het idee ontstond voornamelijk aangezien er binnen in de bus een behoorlijke chaos was ontstaan en deels omdat de sterren mooi stonden te schitteren. Heerlijk geslapen J Op weg naar Budapest hebben we het schattige plaatsje Tihany bezocht en van een sunset diner op het dakterras genoten met uitzicht over het balatonmeer.

Budapest hebben we gisteren en vandaag bezocht. Een stad vol contrasten waar ik vast nog een keertje zal komen. De enorm brede Danube met geweldige bruggen en oude gebouwen, prachtige kerken en een indrukwekkend parlementsgebouw in contrast met Leidseplein-achtige pleinen en hippe winkels en cafés. Heb mn looks dus maar even laten aanpassen bij de lokale kapper :-)

Nu staan we op de camping in Eger, de bekende ongaarse wijngaarden. Morgen misschien een klein katertje?

eendje
eendje on

Gaaf!!
Onno vraagt of je nergens in een heel klein bikini-tje op de foto staat!? Jullie zijn lekker aan 't genieten zo te zien. Doet de bus het verder goed? Ik moest wel onwijs lachen om je verhaal van die bekeuring: van 60 naar 10! Chaevy zou dat ook graag willen ;-). Komende zaterdag vieren we het 40-jarig huwelijk van mijn ouders, dus ben druk aan 't voorbereiden. Enzo kan fietsen zonder zijwieltjes (heeft ook niet met zijwieltjes gefietst, maar kon al heel hard en goed op die loopfiets). Wij zijn helemaal trots en denken dat hij de jongste fietser van Nederland is (2 jaar en 5 mnd). Enige nadeel is dat hij nog niet met zijn benen bij de grond kan en wij er dus hard achteraan moeten rennen om hem op te vangen als hij stopt ;-). Lieverd, ga lekker verder genieten. Ben benieuwd naar de volgende avonturen! Dikke knuffel Eend

sopisaro
sopisaro on

Nou, gewooooon een comment
Miraaaaa, leuk van je te horen...!!
Jammer dat je geen Kodak-momentje had van de bonnetjes-incident... :P
Jullie zijn al verrrr, ik vind het nog steeds stoer. Zeg het nu gewoon 1 keer, dan hoef ik het over een aantal maanden (wattt..?!... haha) niet meer te zeggen. Opgekalefaterde bus zelfs nog.. jullie regelen ALLES met d'n charmes! Katertje 'gelukt'? Of mislukt en voor 'kater' gegaan?! :)

Vanuit hier een kus voor de meisjes van de bus en ik houd jullie in de gaten.. wel vanaf hier dusss ;)

Fab

sopisaro
sopisaro on

Koffie in m'n oog:
...HET b-incident! ;))

vinny_boy
vinny_boy on

KLeurtjes
Miertje wat een goeie verhalen, benieuwd wat voor de kleur de bus heeft als jullie nog verder zijn :-) Enjoy!!