Yllatys Labuan Bajossa

Trip Start Unknown

Flag of Indonesia  , East Nusa Tenggara,
Monday, August 3, 2009

Elama on ihmeellista. Saavuimme Labuan Bajoon perjantaina illansuussa kolmen paivan upean laivamatkan jalkeen. Paastyamme sivistyksen pariin kuuntelin puhelimeni vastaajan, jossa oli mm. kaksi viestia ja yhteydenottopyynto Helsingin kaupungin adoptiopalvelusta. Tiesimme heti mista oli kysymys. Sahkoposteissamme odottikin sitten vahvistus. Olimme saaneet lapsiesityksen Etela-Afrikasta. Matkasuunnitelmamme menivat valittomasti uusiksi. Onnelliset, mutta erittain hammentyneet  tulevat vanhemmat juhlivat uutista juomalla lampimat oluttolkit hotellin parvekkeella ja paattivat keskeyttaa loman seka lahtea mahdollisimman nopeasti Helsinkiin jarjestelemaan asioita. Lahto Labuan Bajosta ei kuitenkaan osoittautunut ihan niin yksinkertaiseksi.

Labuan Bajo on todellinen perakylien perakyla, vaikkakin omalla nuhjuisella tavallaan myos kaunis pieni satamakaupunki. Lisaksi asioiden hoitaminen taalla on erittain hankalaa. Valilla tuntuu, etta ainoat sanat mita paikalliset taalla osaavat ovat "not possible" ja "fully booked". Nelja lentoyhtiota lentaa kaupunkista Balille. Kaikillla lentoyhtioilla on myos "toimistot" kaupungissa. Tyypillinen tilanne on tama: toimisto toimii jonkin hotellin tai kaupan yhteydessa ja on taynna tupakansavua. Toimistossa on 5-10 ihmista, joista ehka yksi puhuu ymmarrettavaa englantia. Kaikki ovat kuitenkin innokkaita auttamaan ja ihmettelevat turistin kysymyksia kovaan aaneen. Selvittelyjen lopputulos on aina vesipera. Mikaan ei onnistu. Nain kavi meillekin. Ensimmainen mahdollinen lento Labuan Bajosta Balille kahdelle hengelle olisi onnistunut vasta 10.8 ja nain jouduimme palaamaan alkuperaiseen matkasuunnitelmaamme. Matkustamme Floresin lapi Maumereen ja lennamme Maumeresta Balille 6.8. Vuokrasimme sunnuntaina oman auton ja kuskin ja olemme siis nyt matkalla erittain vihrean ja makisen/vuorisen Floresin lapi. Kaverinamme, kuskinamme ja oppaanamme on nyrkkeilijan nakoinen kolmekymppinen Robin. Tiet ovat erittain huonokuntoisia ja taynna matkaa hidastavia tietoita (sadekausina osia tiesta haviaa mutavyoryihin ja nain kuivalla kaudella niita yritetaan paikkailla parhaan kyvyn mukaan). Ajohommat sujuvat Robinilta mainiosti, mutta englanninkielen kanssa on vahan niin ja nain, joten asiakkaat takapenkilla eivat ihan aina ymmarrakaan mita hienoa oppaalla on sanottavana. Kaikilla on kuitenkin hauskaa ja se on tarkeinta. Upean luonnon lisaksi taalla hammentaa Katolilaisuus. Saaren 2 miljoonasta asukkaasta 90 prosenttia on katolilaisia ja isojen Jeesus-patsaiden ja katolisten kirkkojen nakeminen keskella kaakkois-aasiaan tuntuu kummalliselta, mutta jotenkin myos erittain kotoisalta.

Olemme edelleen lomalla, mutta iso osa ajatuksista on jo Etela-Afrikassa. Kirjoitan tata Bajawasta kahden paivan maasturilla tehtavan ajomatkan paassa Labuan Bajosta. "Hotellimme" vintille on rakennettu jonkinlainen nettihuone ja ikkunasta nakyy komea tulivuori. Saimme tanaan myos tarkempaa tietoa tulevasta lapsestamme. Meita odottaa Johannesburgissa hieman alle kaksivuotias kuvien perusteella tarmokkaan nakoinen ja energiseksi kuvattu pikkupoika. Rakastan poikaa jo nyt.

Monella tavalla itsestani tuntuu, etta olemme nyt kahdella matkalla. Toisaalta olemme viela paattymattomalla Borneo/Indonesia -reisulla. Toisaalta olemme aloittaneet yhteisen matkan tulevan lapsemme kanssa. Olisipa sekin yhta upea seikkailu kuin mita tama kasilla oleva matka on ollut.

Indonesian reissu jatkuu huomenna kun hyppaamme maasturiimme ja ajamme muutaman tuhannen asukkaan kylaan nimelta Moni. Monista teemme taman matkan viimeisen vaelluksen aikaisella heratyksella Kelimutun kraaterijarville. Floresista lennamme pois torstaina Balille. Talla hetkella en viela tieda milloin paasemme takaisin Helsinkiin.

"All journeys have secret destinations of which the traveller is unaware"