Ufoja ja norjalainen harpunsoittaja

Trip Start Unknown

Flag of Malaysia  , Sarawak,
Saturday, July 11, 2009

Miriin iski tanaan trooppinen myrsky. On siis hyvaa aikaa paivittaa myos tata blogia. Miriin tulimme torstain ja perjantain valisena yona Damaista, joka on Kuchingin lahella sijaitseva ranta/lomanviettopaikka. Damaissa majapaikaksi valitsimme talla kertaa paikallisen homestay-majoituksen talosta, jota yllapitavat Louise Yorkshiresta Briteista ja hanen paikallinen joogaopettajamiehensa. Meidan lisaksi talossa majoittui norjalainen neljan hengen seurue, joista osa oli 30 vuotta sitten Norjaan muutaneita poliittisia pakolaisia Tsekkoslovakiasta. Seurueen yksi jasen toimi Stavangerin filharmonikkojen harpunsoittajana, joten saimme siis myos opastusta harpunsoiton saloihin (olutlasin aaressa tottakai). Kommunikointi seurueen kanssa tapahtui paaosin ruotsin kielella. Enpa olisi uskonut, etta Ruotsin kielellekin tulee kayttoa talla reisulla!

Damaissa teimme myos reissun ensimmaisen paivavaelluksen. Nousimme laheiselle Santupongin vuorelle, jossa paasimme ensimmaista kertaa tutustumaan sademetsaan. Nousu toimi hyvana harjoituksena pian alkavalle Gunung Mulun -vaellukselle, jossa odotettavissa on useita koysien ja tikapuiden avulla tehtavia nousuja. Kuumaa ja kosteaa oli ja en liioittele yhtaan, etta koskaan en yhden paivan aikana ole hikoillut niin paljon kuin tuona paivana. Vettakin kului seitseman tunnin aikana lahes seitseman litraa kahteen pekkaan.

Damaista matka Miriin kesti kaytannossa koko paivan. Lahdimme klo 6.30 taksilla Kuchingin satamaan, josta Express-laiva lahti klo 8.30 kohti Sibua. Viiden tunnin laivamatkan vietimme paaasiassa laivan ulkokannella delfiineja bongaillen, koska sisatiloja hallitsivat kiinaksi tekstitetyt hyvin kovaaaniset paikalliset ufo-leffat. Jostain syysta myos ilmastointi oli saadetty laivassa niin kovalle, etta matkustaminen sisatiloissa tuntui lahes kuin jaakaapissa olisi matkustanut. Paikallisia tama ei kuitenkaan tuntunut hairitsevan vaan ufo-leffat ja lahes arktiset olosuhteet tuntuivat kovastikin kiinnostavan. Viiden tunnin laivamatkan jalkeen saavuimme Sibuun, jossa nopean riisi/kanalounaan jalkeen hyppasimme Miriin menevaan bussiin. Miriin saavuimme lopulta kahdeksan tunnin jalkeen keskiyolla ja majoituimme jo etukateen varattuun erittain hyvaan hotelliin (kuntosali+pooli ym.).

Miri on kohtuullisen kokoinen kaupunki, joka ainakin muutaman paivan kokemuksella on erittain toimiva kaupunki. Olemme hoitaneet taalla muutamia kaytannon asioita kuten varanneet lentolippuja Gunung Mulun kansallispuistoon (ainoa tapa paasta puistoon), tarkistelleet muita varauksia ja taydentaneet puuttuvat vaellusvarusteet seka hankkineet vaellusmuonat (kuivattuja hedelmia, pahkinoita, pikapuuroa, sailykkeita, kekseja). Tanaan ohjelmassa on viela pyykkien pesettamista ja tietenkin Sirjen syntymapaivien viettoa etukateen valitussa seafood-ravintolassa, jossa olisi tarkoitus paasta maistamaan paikallista sammakosta valmistettua herkkua. Nam Nam! Huomenna jatamme hyvastit Mirille ja lennamme iltapaivasta Muluun, josta kaynnistamme koko ensi viikon kestavan vaelluksen sademetsassa.