Autiosaarella

Trip End Jun 2009

Flag of Fiji  ,
Wednesday, May 6, 2009

Buukattiin respasta liput 9.30 lähtevään botskiin. Tarkoitus oli ehtiä helposti 12.40 lähtevään flygariin Nadista Kadavun saarelle. No, botskihan oli snadisti myöhässä ja päästiin lähtemään Treasure Islandilta kybän aikoihin. Kelattiin et eihän täs oo mikään kiire ku Denaraun satamaan kestää saarelta vaan abaut puol timmaa. Botski lähti kuitenki ihan väärään suuntaan ja ihmeteltiin hetki, et mitä täs oikein tapahtuu. J kävi kysymässä kahvilan tädiltä, et monelta laiva olisi Deneraun satamassa, Nadissa. Täti sanoi et joskus 12 aikoihin ja et pysähdytään viel poimimas jengiä kyytiin kolmelta eri saarelta. Otettiin molemmat kevyet raivarit ku oltiin viel kysytty Treasuren respa-ämmältä et ehitäänkö kyseisellä botskilla varmasti 12.40 flygariin. No, ei voinu muuta ku venata ja toivoa et katamaraanibotski olisi ajoissa perillä Deneraun satamassa, josta oli kuulemma vielä vartin cäbimatka lentokentälle.

Tasan 12 botski tuli satamaan ja saatiin onneks rinkat nopeesti mukaan ja ravattiin etsimään cäbiä. Saatiin se melkein heti ja pyydettiin kuskia painamaan kaasua, et ehittäis koneeseen. Kuski painoi aika reipasta vauhtia alkumatkan, mut se ilo loppuki nopeesti. Nadin keskustan jälkeen oli joku tietyö menossa ja jouduttiin jonottamaan varmaan 15 minsaa etanavauhtia. Mietittiin jo et ollaan Nadissa yö ja yritetään huomenna uudestaan. Snadisti otti päähän ku flygariliput oli vielä halvimmat maholliset eli jos et mee kyseiselle lennolle, niin liput on roskiskamaa.

Kentälle päästiinkin kello 12.40 tasan, eli samaan aikaan ku flygarin piti lähteä. Cäbikuski tuli mukaan tiskille selvittämään paikallisella slangilla (Fidjillä virallinen kieli on enklanti, mut on myös omia eri kieliä, vissiiinkin useita), miks me ollaan niin paljo myöhässä. Check-in virkailija oli lievästi ärsyyntynyt, mut kysy kuitenki mihin ollaan menossa ja ketä me ollaan. Cäbikuski lähti menemään ja sano vaan "You are very lucky". Chekkari otti rinkat ja punnitsi meijät molemmat reppujen kanssa. Hetki ihmeteltiin ja paikallinen täti sanoi et meidän flygari ei oo viel tullu ja et se on joku 40 minsaa myöhässä. Ai miten niin hyvä zägä...

Puolen tunnin päästä raivokas chekkari tuli hakemaan meidät koneeseen, oltiin meinaa missattu viimeinen kuulutus Kadavuun ja chekkari oli taaskin erittäin tyytyväinen. No, koneeseen päästiin ja melko snadiin sellaiseen. Tais olla joku 12 paikkanen potkurikone, mut ihan kivasti se liiteli Kadavuun, ja maisemat oli aika sairaan mageet.

Kadavun kentällä meitä oli vastassa pari paikallista setää, jotka vei meidät saaren toiselle puolelle botskilla. Ihan kiva botskimatka aurinkoisessa kelissä ja delfiinit hyppi veneen ympärillä. Oltiin buukattu 7 yötä Tiliva Resortista, hintaan sisälty kyydit kentältä ja 3 safkaa päivässä. Resortin omistavaa Brittiläinen pariskunta, Barbara ja Kemu. Tai ei tää mikään resortti oikeestaa oo, 5 bureeta eli bungalowia, melkein keskellä ei mitään. Snadi biitsi, loistavat safkat, ei nettiä (niheetä), ei telkkaria ja rauhallinen ympäristö.

Ollaan luettu, syöty, oleiltu ja sukellettu. Kemun veljenpoika Jason pitää naapuri saarella Onolla snadia sukellusresorttia (mistä yritettin ekaks saada majapaikka, mut oli täynnä) ja ollaan sukellettu sen kanssa 6 kertaa. Turha varmaan siitä sen enempää hehkuttaa, Fidjihän on yleisesti yks parhaista ellei maailman paras mesta sukeltaa. Varsinki nää kulmat, ku tossa vieressä on Great Astrolabe Reef, missä on kohtuullisen siistiä korallia ja fisua miljoonaa erilaista ja väristä. Tänään nähtiin 3 haita, kilpikonna, mureena ja ym kaikkea mahdollista koralli-fisua. Kaikille kala ja meri hannareille tiedoksi, hai ei yleensä ole sukeltajalle vaarallinen. Varsinki nää mitä ollaan nähty on White Tip Reef Sharkeja maksimissaan jotain 3 metrisiä. Yleensä ne ui syvemmällä ja välillä ne nukkuu pohjassa. Eilen yks pääs kuitenki yllättämään ja ui varmaan metrin päästä J:n naamasta. Aiheutti muutaman ylimääräisen sydämmen lyönnin, ei muuta.

Nyt jatketaan kiireetöntä hengailua, koska me ei olla lomalla vaan meil on aikaa olla vaan...