Magisch India :)! Mumbai, Matharan en Yoga

Trip End Feb 23, 2013

Flag of India  , Goa,
Sunday, January 27, 2013

Beste allemaal,

Alle zorgen waren voor niks: ik vind India geweldig!! De eerste twee weken zitten erop en wat heb ik al veel meegemaakt!
Het was even doorbijten in het begin en het is wat mij betreft echt waar wat ze zeggen: "India, you eighter love it or hate it". Maar mijn radar is nu zeker doorgeslagen naar het eerste: I love it :)!

Dus hoogste tijd om jullie op de hoogte te brengen van mijn reis door dit kleurrijke land so far.

Couchsurfen in Mumbai
Van Bangkok ben ik naar Mumbai gevlogen. Een relaxte vlucht met vooral heel veel Indiers aan boord. Bij aankomst op de luchthaven werd ik al meteen geconfronteerd met de welbekende Indische bureaucratie. Waar normaal gesproken de douane een fluitje van een cent is, moest ik hier eerst nog 2 keer terugkomen om vervolgens met enig zoekwerk het juiste formulier in te leveren. Gelukkig was mijn vriend backpack keurig op tijd op de bagageband en nadat ik onder groot bekijks deze unit op mijn rug had gesjord, kon het echte avontuur beginnen. Het eerste opstakel was een niet werkende ATM, dus toen maar geld wisselen (tegen een slechte koers natuurlijk) in het wisselkantoor. En toen op naar de taxi's. Ik had een taxi voorafgeboekt omdat niet alle taxi's in Mumbai te vertrouwen zijn. Ik dacht het dus goed geregeld te hebben maar toen ik bij mijn taxi kwam vond ik die taxischauffeur er ook niet helemaal lekker uitzien. Maarja de rest zag er nog meer als type Bollywood gangster uit, dus toch maar al mijn moed bij elkaar geraapt en in de meest krakkemikkige taxi ooit gestapt. Maar eind goed al goed: hij heeft me veilig naar mijn bestemming gebracht.

Via de website Couchsurfing had ik een slaapadres gevonden in Mumbai bij een vrouw genaamd Divia. Zij ontvang met regelmaat reizigers in haar kleine appartement in Navi Mumbai (oftewel nieuw Mumbai). Een goede keus zo bleek al snel want Divia is super aardig en gastvrij en nam me al meteen de eerste avond mee uit eten, om haar vrienden te ontmoeten en naar een Bollywood film (Bollywood = het Indische Hollywood).

Erg leuk was dat Lucas uit Duitsland ook bij Divia logeerde. Hij was ook net aan zijn India avontuur begonnen. Het klikte goed tussen ons en we besloten de volgende dag samen Mumbai te gaan verkennen. Heel fijn voor mij want het is toch een wat veiliger gevoel met een 1m96 lange mannelijke bodyguard naast je :).
Mumbai bleek heel indrukwekkend. Alleen al de trein naar het centrum was een hele belevenis. Hordes met mensen op het station en duwen alsof je leven ervan afhangt als je een plekje in de trein wilt bemachtigen. Tussendoor reden we door sloppenwijken. En je moet niet gek opkijken als er opeens een koe op de rails staat/ iemand op de rails zit te poepen. Het kan allemaal in India. Al snel ontdekte ik dat er ook een speciale womans compartment was (een wagon voor vrouwen) en dat was super leuk. Ik kon mijn ogen niet geloven: een golf van felle kleuren en prachtige sari's (want iedereen is in traditionele kleding) kwam me tegemoed en ik heb veel leuke gesprekken gehad.  Ondanks al het afval, de vieze stinklucht hier en daar, het onophoudelijke toeteren van taxi's, Riksia die je bijna aanrijden en de dikke smoglaag die over de stad hangt, vond ik Mumbai erg indrukwekkend. Lucas en ik hebben een dag lang door de straten gestruind en mooie gebouwen uit de Engelse tijd gezien (toen Mumbai nog Bombay was). Maar door alle indrukken ben je aan het einde van de dag dan ook helemaal gesloopt.

De tweede dag zijn we naar Elephant Island gegaan: een eiland gelegen op een uur van de kust van Mumbai. Ook dit was een mega vermoeiende maar erg leuke dag. Het kostte ons nogal wat uitzoekwerk om de juiste kaartverkoopstal en de juiste boot te vinden maar als je er dan eenmaal opzit dan is het allemaal weer helemaal goed.
Op Elephant Island waren een aantal prachtige tempels te zien, uitgehouwen in de rotsen. Naast al dit moois waren er veel aapjes en veel geinteresseerde Indiers die met mij/lucas op de foto wilden. Ach we konden er wel om lachen. Ook had ik hier mijn eerste ontmoeting met een koe, die vond dat ik in zijn personal space stond en besloot mijn kont met een vriendelijke doch dringende duw met zijn horens uit de weg te jagen.

Dan de Indiase mannen: een verhaal apart. Ik moest er in het begin erg aan wennen dat je overal wordt aangestaard, aangestaard en aangestaard, zonder enige gene. Terugstaren is blijkbaar niet het beste plan want dat wordt opgevat als flirten. Dus maar mijn donkere zonnebril opgedaan en met Divia naar de markt te gaan om wat traditionele Indiase kleding te kopen. Hopelijk val ik dan wat minder op, dacht ik. Een beetje jammer dat de Indiase maat M eigenlijk XS is en ik nu een super strakke en erg korte Indiase jurk heb.... Missie niet helemaal geslaagd haha nou ja het was een poging waard.

Uitpuffen in de bergen van Mataran
Vanuit Mumbai besloten Lucas en ik naar Mataran te gaan. Dit is een dorpje in de bergen op ongeveer 2 uur met de trein van Mumbai. Vol goede moed vertrokken we heel heel vroeg in de morgen om de trein te halen naar Mataran. Twee uur later waren we echter pas net Mumbai uit en zaten we nog steeds niet in de goede trein. Tja in India moet je echt de tijd hebben om van A naar B te gaan, dat blijkt wel weer. Toen we eindelijk de goede trein gevonden hadden, kwamen we Radovic tegen. Een erg aardige Sloveense jongen die van Slovenie naar India is gelift (via o.a Griekenland, Turkije, Afghanistan en Pakistan). Kortom: bodyguard nummer twee en ook nog eens met supersonische survivalskills. Te gek! Na een vermoeiende rit met een superslome "toytrain"  kwamen we aan in Mataran, waar we twee erg leuke dagen samen doorgebracht hebben. Het was genieten geblazen van de schone lucht, prachtige uitzichten over de bergen en goede gesprekken. Ook ons hostel was erg fijn, ondanks de grote apenpopulatie die recht dacht te hebben op ons ontbijt. Maar als er een Makaak voor je zit met mega grote tanden die op je afspringt omdat je je Sinaasappeltje aan het pellen bent in alle rust, dan ben je maar wat blij om deze vriendelijk af te staan, kan ik je wel vertellen :). Al met al hebben we een toptijd gehad in Mataran!

Goa: Yoga en strand in Arambol
Na de terugreis naar Mumbai was het helaas tijd voor mij en Lucas om op te splitsen. Gelukkig kwam ik letterlijk 1 minuut na ons afscheid Caroline uit Nederland tegen op het station. Zij bleek ook naar Goa te gaan met dezelfde trein en ik besloot met haar mee te reizen naar Arambol (in het Noorden van Goa) waar ze haar tante ging opzoeken. De slaaptrein bleek erg mee te vallen. Ondanks het feit dat ik in de bijna laagste klasse zat, voelde ik me verder prima veilig en er zaten ook wat andere toeristen in onze coupe. En je kan je echt niet voorstellen hoe goedkoop de trein is in India. Voor een reis van 10 uur met de slaaptrein, betaalde ik slechts drie euro! Kan je nagaan! Na een redelijke nacht slaap, konden we nog wat genieten van het uitzicht voordat we op onze bestemming aankwamen.

Helemaal top was dat ik mee kon rijden met de tante van Caroline die haar op kwam halen. Arambol bleek een erg fijne plek. Het strand is niet super mooi maar de sfeer hier maakt dat helemaal goed. Er zijn overal leuke eettentjes, barretjes, kleurrijke stalletjes die van alles verkopen en veel hippie's. Heel apart is dat er ook veel Russen zijn. Het is dus of een Rus of een hippie. Of een Russische hippie. Er zijn overal yoga, reiki, zelfhelings, tarot en ander soortige cursussen. Ook kan je hier aan je tantra werken, de knutselende kant van jezelf herontdekken, dansen, jammen en wat je maar wilt. Ik vind het een hele inspirerende plek. Toen ik hier aankwam, besloot ik dat het tijd was voor yoga en meteen de volgende dag kon ik beginnen met een vijfdaagse beginnerscursus yoga bij het Himalayan Iyengar Yoga centrum (voor de geinteresseerden: http://www.hiyogacentre.com).

Dat bleek een hele goede beslissing. Yoga is een hele uitdaging af en toe omdat je nogal flexibel moe zijn voor de poses maar ik merkte vanaf het begin al dat ik er veel rust in vind. Helemaal top dus! Ook bleek mijn groep heel gezellig. Elke dag na onze 3 uur lange yoga sessie gaan we samen lunchen, op het strand liggen en 's avonds uit eten en soms naar een concert of bar. Omdat de yoga zo goed bevalt, besloot ik een week langer te blijven om ook de tweede cursus te doen. En daar ben ik nu dus nog mee bezig. Een beetje jammer is dat ik elke dag om 6 uur op moet staan om eerst 15 minuten ondersteboven te hangen (dat schijnt erg goed voor je te zijn) en vervolgens om op te warmen handstanden te doen. Maar ach alles went en ik heb echt een super tijd hier!!

Maar aan alles komt een eind. Nog twee sessies te gaan en dan vertrek ik dinsdag met de nachtbus naar Hampi, een stad op zo'n 10 uur ten Oosten van de staat Goa. Het schijnt hier echt fantastisch mooi te zijn omdat er vele prachtige tempels te zien zijn. Kortom: tijd voor een nieuw avontuur. Ik ga Arambol en mijn reisvrienden hier missen want dit was echt een hele bijzondere en inspirerende ervaring!

En ja: tatatadaaa: over vier weken ben ik alweer in Nederland. Man, ik kan me er nog maar weinig bij voorstellen maar heb wel ontzettend veel zin om iedereen weer te zien!!
Maar eerst nog even goed genieten van een week in India en daarna door naar Sri Lanka.

Lieve allemaal, succes met de sneeuw en veel groetjes vanuit zonnig India (sorry haha dat moest natuurlijk even gezegd worden).

Tot snel!!

Liefs Annemieke

Rosa on

Miek en Yoga...

haha, wie had dat gedacht. En nu ook nog eens de vervolgcursus! Wat mooi :) Vind het super om te lezen dat je het zo leuk vind.

En heel blij om te lezen dat je zulke goede bodyguards had! Prachtige foto`s weer. Lijkt me heel bijzonder om door India en Srilanka te reizen. Geniet ze :)

De slagertjes on

Ciao Annemieke, Heerlijk weer zo´n verhaal en wat snel nu achter elkaar.
Waar je nu bent geweest en naar toe gaat spreekt ons geweldig aan. Sri Lanka was de eerste verre reis voor Marja en in Goa hebben wij ook een super mooie vakantie genoten. Ook met Yoga s, morgens vroeg en dan zonder ontbijt. Sri Lanka vonden wij geweldig. Warm aan de stranden en zeer koud boven in de bergen. Het eten vonden wij super. Hier willen we graag naar terug, alleen die muggen, maar daar zal je wel gewend aan geraakt zijn.
Gisteren heeft koningin Beatrix aangekondigd dat ze 30 april het stokje doorgeeft aan Alexander. Heb je daar er ook iets van vernomen.
De sneeuw is intussen weer weg en het regent en soms een zonnetje.
Annemiek geniet nog even ( heel veel ), Vele lieve groetjes. De Slagertjes