KUCHINg : Kattestad in Sarawak

Trip Start Nov 12, 2012
Trip End Mar 06, 2013

Flag of Malaysia  , Sarawak,
Thursday, January 24, 2013

Plezante hoofdstad van de Maleise provincie Sarawak, aan de rand van een soort delta, water overal rond en de stad ligt aan de zuidelijke oever van de Sarawak River. Bruin is al dat water van wat van al die Borneose jungle naar beneden regent, tot ver in de zee. Kusten zijn groen, vol mangrovebossen en al die andere soorten groen die zout en zoet water lusten.

Multicultureel, multiraciaal, multi religieus ... vandaag is het een nationale feestdag omdat de geboortedag van DE profeet Mohammed gevierd wordt. Maar Katholieken en Chinezen hebben ook vrijaf ... hoewel de Chinezen, al hun winkeltjes zijn open en dus business as usual ! De mix is hier kleurrijk in alle aspecten, huidskleur, haardracht (soms very weird bij die jonge gasten!), kleren, vrouwen met vreemde haarkleur of een moslimasjaal, jeans en korte rokjes of helemaal moslima ... op slippers of hoge hakken. Het is een stad (toch 600000 inwoners) die zijn eigen relaxe gang gaat, minder druk en nerveus dan Kuala Lumpur maar niet verkocht aan het commerciele toerisme zoals Melaka,  de Chinese buurt is nog echt en leeft 'normaal' , de waterfront is plezant en aangenaam om wandelen op elk moment van de dag (als 't niet regent). De Noordelijke oever is nog vol met 'Kampungs' (dorpen) zoals die al jaren geleden hier ontstaan zijn, straatjes met dorpshuizen en vol met wild groen ... op het parlementsgebouw en het oude, koloniale Astana na. En je gaat naar de overkant met een 'Sampan' (een vlak, breed roeibootje met een dakje boven) voor een halve Ringit (0,25 euro)  want er zijn geen bruggen.

Er zijn nogal wat musea (Sarawak, art, historie, Chinees, Islam, Textiel, katten ...) die een bezoekje waard zijn en er zijn moderne warenhuizen, sjieke hotels en eenvoudige. We zitten in een waarlijk super heerlijke, mooi ingerichte hostel ! Singgahsana is een waar "reizigershuis" met een gezellige rooftopbar, dicht bij van alles (aan weerskanten een Chinese tempel en een suikerhuiskleurige autoparking!). En de food is hier zeer divers aziatisch en vooral lekker, en voor de verandering ook  goeie pizza's en steaks te krijgen. De 'Liberica' Sarawak koffie is van de beste koffie die ik ooit gedronken heb, super kwaliteit en smaak!

We zijn een dag naar het Bako National Park geweest, het had de hele nacht geregend en ook nog de rest van de morgen (zo moet dat zijn als je in het regenseizoen hier komt!) .... een schiereiland met zanderige rotsen, kleine strandjes overwilderd door de jungle waar ze toch wat trekkingspaden hebben doorgetrokken. Maar na een kwartier ben je van binnen en buiten kletsnat, je zweet in de regen, het pad stroomt hier en daar onder water en het is verdomd lastig om over die over de rotsen klauwende boomwortels in die ondroodringbare, woeste tropenwereld door te dringen. We hebben het maar een paar uur volgehouden maar gezien waar we echt voor gekomen waren : een unieke primaat van Borneo, de Proboscis (neus) apen ! Toen de Hollanders in de 15 eeuw Maleisie kwamen bezetten werden sommigen onder hen voor een ander soort Proboscis aanzien.  Rita heeft ook een (nogal tam) varken opgejaagd en we hebben een schitterende Kingfisher gezien .... voor de rest jungle, jungle, water   .... en zweet!

En toch, we beginnen stilaan van dit land te houden, ook in het regenseizoen! We gaan nu een paar dagen in een chaletje ergens aan zee om onze tijd in Maleisie uit te wuiven en dan weer even naar Singapore voor een paar dagen!

Selemat Tingal - M@R

jean verstraete on

bedankt voor de info; zo kunnen wij dit gevariëerde land ook leren kennen;