Land van Koppensnellers in het 'regen'woud !

Trip Start Nov 12, 2012
Trip End Mar 06, 2013

Masada Backpacker Kota Kinabalu
Read my review - 4/5 stars

Flag of Malaysia  , Sabah,
Saturday, January 12, 2013

Drie uren verder oostwaarts vliegen van Kuala Lumpur naar Kota Kinabalu, hoofdstad van de Maleise provincie Sabah, het oude Britse deel van Borneo.  Ik heb misschien teveel 'oude' geschiedenis gelezen, maar de naam Borneo deed mij altijd denken aan koppensnellers en blanke veroveraars gekookt in potten en krijgers met peniskokers en giftige pijlen ... don't worry, dat is hier allemaal totaal verdwenen!!!  In het museum leer je wel dat ze hier nog in 1914 een paar koppen gerold hebben, maar dat is niks in vergelijking met wat er dan in onze contreien begonnen was !!! Een klein oorlogje met de buren, als je er één gedood hebt neem je zijn schedel mee naar huis om te bewijzen dat je een 'man' bent  (je kon zo sneller aan een lief geraken!) en één keer per jaar een ritueel feestje met die dode schedels om de gunst van de 'geesten' over je leven af te smeken. Geef toe dat wij in Europa nogal wat meer gemoord hebben in die jaren en dat wat ik er destijds over gelezen heb nogal misleidend was !

Een drukke stad met veel auto's, gsm's en i Phones en grote (een paar vuile) markten en shoppingcenters en enkele (mooie) eilandjes dicht bij de kust waar je met een watertaxi stuivend naartoe wordt gebracht. Een paar koloniale overblijfsels, voor de rest een niet zo aantrekkelijke maar nijvere plek. De wereld wordt hier net zo geconsumeerd als overal elders en het groeit, buiten dat het hier in het seizoen bij momenten stikkend warm is en je na een kwartier lopen een 'wet shirt' hebt dat je zo je zweet van kunt uitwringen. Maar de ananas, mango's, mangosteen, durian ... en nog veel meer van dat lekker fruitigsl is hier o zo goedkoop en o zo lekker! En in Masada backpackers voelen we ons op ons gemak en comfortabel.

Het National Park "Kinabalu" is groter dan Singapore en werd gecreerd om en rond de Mount Kinabalu die net iets boven de 4000m uitsteekt, één van de meest uitzonderlijk biotopen in de wereld! Met meer dan 5000 soorten planten, waarvan een heel deel enkel en alleen hier, net als met de 355 soorten vogels en de massa's insecten. Het werd als Unesco werelderfgoed geclasseerd. Maar veel zie je daar niet van, omdat het zo vreselijk wild en weelderig is in een jungle, het regenseizoen bijna geen bloeiers geeft en de vogels ... je hoort er wel maar in al dat plantengeweld! Maar we hebben wel een soort eekhoorn, een voorhistorische boomkever, een slang ... (van bijna 2 m !) en een paar exotische vlinders gezien. Van die berg (die je bijna niet te zien krijgt in dit seizoen!) hebben ze een commerciele attractie gemaakt. Er wordt massaal naar boven gelopen, verplicht met een gids. Permit, verzekering, entree en gids kost je rap 120 euro's per persoon met daarbij nog een paar overnachtingen van 50 euro ... wij vinden dit een te  'duur' pad en gaan liever onze eigen weg waar je niet hoeft te betalen, ook dat is al de moeite. Het Liwagu pad is 5,6km en 500m naar boven ... 3 uren hebben we erover "gezweet" !

Maar er was nog een reden om naar hier te komen : het zien van een Rafflesia ! De grootste bloem op aarde, kan 1m worden ...de 'onze' was maar 70 cm! Er zijn maar enkele zones hier in Borneo waar die voorkomt, bloeit om de 4-5 jaar, het duurt 7- 9 maanden tegen dat de bloem ontwikkeld is en dan gaat het snel  : 5 à 7 dagen en 't is gedaan, ze verschrompelt als een zwarte 'koeiestront'. Allez, wij hebben alweer geluk gehad : "ze was in haar 5é dag"!

Tot zover de Maleise provincie Sabah of  Noord Borneo, we gaan nu naar Sarawak!

My Review Of The Place I Stayed

Loading Reviews

Marie-claude on

What beautifull flowers birdsaand sceneries! Enjoy all that,Europe is in turmoil and not nice to visit now. Claudy

Hélène Duthoit on

En toch de Rafflesia gezien, dat is geluk hebben!! Terwijl jullie zwetend door het leven gaan, genoten wij vandaag van een echte winterse sneeuwwandeling! veel reisgenot verder! groetjes x