Van de Lente naar de winter ...

Trip Start Nov 13, 2011
Trip End Mar 05, 2012

Meer oostwaarts

Flag of China  , Guizhou,
Monday, February 6, 2012

...'t is niet overal Lente in Zuid China!
We vliegen met "Lucky Air" van Kunming naar Guiyang, hoofdstad van de provincie Guizhou ... het armere westen en dat zien we aan de oudere binnenstad en de  ontwikkeling, ze zijn ook hier nu ongelooflijk aan 't bouwen.

Guiyang is een passage voor één nacht. We slapen in een Novotel, op het 21é verdiep. Het hotel is pas enkele maanden open en ze doen echt AL wat ze kunnen om het je naar de zin te maken. Zo helpt de secretaresse van de F&B manager (een Oostenrijker uit Wenen) om onze overnachtingen voor de volgende 5 plaatsen te boeken, alles mooi in het Chinees - Engels uitgeprint! Een toertje in de stad met het provinciaal museum (dat meer een shop is dan een museum) met een prachtexemplaar van een Ichtyosaurus fossiel en mooie attributen van de Miao minderheidsgroep. Miao of Hmong zijn verspreid over zuid China, Laos, Noord Vietnam en Birma en zijn bekend – beroemd om hun borduur en zilverwerk! Een bezoek aan het park levert nog een paar leuke momenten op ... kijk maar!

En dan met de bus naar Kaili met als doel Xijiang te bezoeken, een Miao dorp dat toeristisch gecommercialiseerd is geworden op een voor ons onuitgegeven manier! Het dorp is een levendige, actieve gemeenschap van rijstbouwers op de hellingen en is een warrige opeenhoping van houten huizen met trappen en steegjes. Vele Miao dorpen houden nog heel veel traditie qua klederdracht, gebruiken en feesten. Men heeft dit ontdekt als een uit te baten toeristisch potentieel voor deze armere, achtergebleven gebieden.  De entree en de hoofdstraat is groots omgebouwd in nep-architectuur maar de straatjes en de huizen op de hellingen zijn authentiek, gevuld met het 'echte' leven. We worden ontvangen met een borrel en door een haag oude mannen en vrouwen in hun klederdracht ... hoe ze dat niet beu worden elke dag opnieuw te doen, weer één van die Chinese verrassingen. D'er zijn weinig toeristen en wij genieten vooral van een lange wandeling op en neer door dat bijzondere dorp, dat ons aan Valparaiso doet denken!

Een paar reis-anekdotes:

De busrit van Kaili naar Xijiang, het is 8u30, de temperatuur is rond of even onder nul en alles is vochtig en grijs. De voorruit van de bus vriest toe, de ruitenwissers werken slecht en er is geen verwarming ... je moet dus warm gekleed zijn. De chauffeur heeft een zichtbaarheidsprobleem, maar lost dat op door 2 kaarsen ( !) te gaan kopen en die brandend te houden op zijn dashbord en alzo de voorruit warm krijgt.

We bestellen een paar schotels en een soep in Guiyang in een vegetarisch restaurant, we zijn wel verrast als die halve emmer soep voor onze neus gezet wordt ( zie foto's) ... porties in China zijn meestal groot.

Over eten alleen kunnen we al een boekje schrijven, meestal vrij lekker als je ze kunt duidelijk maken dat we het niet of heel weinig 'spicy' willen. We bestellen een Miao gerecht, gerookte kip ...en dat is echt lekker. Het kipje is niet al te groot, maar de pootjes en de kop met bek en kam komen ook op tafel.

Het is 's avonds ongezellig koud (een paar graden) en vochtig in Kaili, maar de Chinese winkeltjes zonder deur zijn open, aan de eetstalletjes wordt buiten gegeten .... zoals in de straten van Bangkok, waar het wel 28 graden is! Soms is er een houtskool vuurtje om benen en handen te warmen.

De taxi chauffeur in Guiyang brengt ons naar het verkeerde busstation, in het westen! Dat madammeke aan de ticketcounter kan ons dat in gebrekkig Engels duidelijk maken. En als we opnieuw een taxi vragen krijgen we een heel verhaal, waar we na veel kijken in mijn boekje om de juiste Chinese tekens voor zijn neus te duwen en een telefoontje naar die behulpzame secretaresse in dat Novotel een halfuur later weer op weg zijn .... 50km naar de andere kant van Guiyang.