Wegwezen!!

Trip End Jun 04, 2010

Flag of Nicaragua  ,
Saturday, July 4, 2009

De plannen zijn gewijzigd......we gaan El Salvador vandaag verlaten. We hadden nog het idee om een tussenstop te maken in San Miguel, om een uitstap te kunnen maken naar Perquin, maar we gaan vandaag door naar Managua in Nicaragua. We hadden eerder al besloten om niet te gaan vliegen omdat de kosten hoog zijn dus vandaag moeten we eraan geloven om een flinke trip te gaan maken naar Nicaragua....mede ook door de berichten over Honduras na de coupe van afgelopen zondag. Het ziet ernaar uit dat de uitgezette president van Honduras wellicht zondag weer terug gaat komen.....met alle mogelijke gevolgen van dien. Wij moeten over Hondurees grondgebied om naar Nicaragua te kunnen...dus wegwezen hier!!

De wekker stond op 4 uur vanmorgen, maar om tien voor vier werden we met aan hard gebonk op de deur gewekt. We sliepen pas net...de nacht was onrustig geweest door feestvierders van de gwonnen voetbal wedstrijd van het nationaal elftal.....en alle passanten die tot laat in de nacht onze kamer passeerden. Leuk detail.....er waren enkele passanten op naaldhakken die grotere passen maakten dan hun gezelschap.....hahahaha.

Benden gekomen stond de TV al aan met plaatselijke Bauertjes....er werd koffie gezet....de bewaking deed de voordeur open....en na het regelen van een aantal kofferlabels konden de rugzakken onderin de bus en namen we plaats op 19 en 20. Eerste indruk; een comfortabele bus, airco op de goede temperatuur....lets go!
Om vijf uur reden we de stad door naar het andere opstappunt om de andere passagiers op te halen. Daar hebben we 45 minuten moeten wachten op de administratie....het werd al licht toen we de stad uitreden....12 uur te gaan, en twee grens overgangen....we zijn er klaar voor.
In San Miguel stopten we voor extra passagiers....en na een uur of 4,5 kwamen we bij de grens van El Salvador/Honduras. Zoals gelezen in de trotter is dit de strengste grensovergang van midden Amerika.....dat klopte dus ook. De bus werd doorzocht, de paspoorten werden nagekeken, enkele passagiers uit Chili, Peru en Brazilie moesten van boord voor een bagage check. We waren benieuwd of we problemen zouden krijgen om het feit dat we geen stempels van de vorige grensovergang gehad hadden....maar er was niets aan de hand. We werden vriendelijk aangesproken...en er was zelfs humor.....we komen tenslotte geld brengen!
Nadat we bijna een uur hebben moeten wachten voor alle controles stonden we op het punt om weg te rijden toen naast ons een Chickenbus stopte met allemaal joelende mensen met trommels en toeters en een megafone...en er werden spandoeken uitgevouwen.
Binnen nekele minuten was de toegangsbrug over de rivier (de toegangsweg naar Honduras) versperd. We konden uitstappen...wat drinken....en vooral wachten. De demonstratie had gisteren 2 uur geduurd.....bij ons werd het ook zo iets. Eindelijk konden we verder door Honduras naar de grens met Nicaragua.
De formulieren waren in de bus al ingevuld, de paspoorten waren afgegeven aan de Tica medewerker aan boord en we hadden betaald. We moesten enkel met onze koffers naar de controle (welke niet eens open hoefden) en naar de medische check...wederom lachen geblazen!! Een tafel met twee dames en een heer in operatie kleding en zuster pakjes....met een pot spuiten op tafel en een stethoscoop....en mondkapjes voor natuurlijk. Het was een giller!
Aangezien er niemand engels sprak was de check in 2 seconden klaar...doorlopen maar!
We vervolgden onze reis door het schitterende landschap van Nicaragua....het is enorm groen hier...en we besloten dat het wel een beetje op Groningen leek. Uiteindelijk reden we om 19.00 uur Managua binnen....we waren op....we wilden een douche....en dorst hadden we....gewoon een koud biertje....maakt niet uit wat het kost.
De hostel zat op de ander hoek van de Tica terminal.....we kregen de kamer helemaal in de hoek...we plakten aan alle kanten...het was broeierig warm.
Zooi neergegooid en om de hoek gegrilde kip gegeten...met koud bier. Pinnen had geen zin...het was te ver weg en veel te gevaarlijk. Morgen zien we wel verder....ik denk dat we hier niet lang zullen blijven...en door zullen gaan naar Granada.
We hadden een koude douche.....perfect!!