Villiä elämää

Trip End Apr 11, 2013

Flag of Namibia  ,
Friday, November 16, 2012

Taas on tulossa aika kuvapainotteinen päivitys ja paljon elukoita. Moisia vierastavat poistukoot. Tässä luvussa matkaaja matkaa Swakopmundista Cape Crossin ja  Brandbergin kautta Etoshan kansallispuistoon.

Cape Crossissa poikettiin katsomassa afrikanmerikarhuja, joita oli paljon. Siis ihan järjettömän paljon. Just sellanen paikka, missä odottaa David Attenboroughin ilmestyvän kiven takaa selittämään hylkeiden hämmystyttäviä parittelumenoja. Edessä oli kuitenkin pitkä ajopäivä, ja matka jatkui kohti Brandbergia, jolla sijaitsee erinäisiä kuuluisia luolamaalauksia. Saavuimme vuorelle kuitenkin juuri päivän kuumimpaan aikaan, ja vain kolme kovakuntoisinta uskaltautui useamman tunnin vaellukselle itse maalauksille. Itsekin päätin skipata kuvat, ja vaeltelin sen sijaan lähimaastossa ja chillailin varjossa.

Illaksi päästiin sitten Etoshaan, joka oli kyllä ruuhkaisuudestaan (siis leirien osalta, puskassa liikkui ihan muut otukset) huolimatta pirun hieno mesta. Ihan leirin vieressä oli yksi harvoista juomapaikoista, jolla näin sateita odotellessa riitti vilskettä. Siellä tuli käytä pällistelemässä niin päivällä kuin yöllä, ja melkein aina paikalla oli populaa (eläimillä tuntui olevan jonkinlainen vuorojärjestelmä - pikkuiset norsujen turvissa päivällä, kirahvit keskenään, sarvikuonot yöllä ja leijonat ylhäisessä yksinäisyydessään). Pällistelevien turistien ja elukoiden välissä oli sähköaita ja matala kivinen muuri (sillai norsua nilkkaan), mutta eipä kameroiden räpsyminen juuri tuntunut elikoita kiinnostavan).

Seuraavaksi yöksi vaihdettiin toiseen leiriin vehreämmällä alueella, mutta siellä eläimistö oli harvemmassa, vaikka toki norsuja oli sielläkin juomassa. Isoista kissoista on toistaiseksi bongattu vain leijona (muutamaankin otteeseen), leopardit sukulaisineen on pysyny piilossa.

Nyt ollaan tosiaan siirrytty vehreämpiin maisemiin Okavango-joelle, ja huomenna lähdetään taas puskaan, eli päivityksiä lienee turha odotella ennen Victorian putouksia, sillä mukavuudet lähipäivinä rajoittunee aurinkolämmitteiseen suihkuun (eli pussi puussa). Eipä sikäli, että se kylmäkään suihku pahaa tekis näissä lämpötiloissa...