Lounge Lizard Laiskottelee

Heathrow Airport

Flag of United Kingdom  , England,
Thursday, November 1, 2012

Sanotaanpa heti kärkeen: Tämä päivitys ei sisällä kuvia (joo, olisin voinut kuvata lentokoneen tai -kentän... en jaksanut), ja sisältöäkin on laihanlaisesti. Kirjoittaja ei ole nukkunut viime yönä, ja tekee tämän päivityksen lähinnä tappaakseen aikaa lentokentällä. Kyllä tää tästä paranee, oikeesti. Disclaimer päättyy tähän.

Reissu on siis kuitenkin saatu käyntiin, ja ensimmäinen etappi on takana (tai toinen, jos lasketaan matka Tampereelta Helsinki-Vantaalle. Sellanen 2000 kilsaa on kuitenkin jo takana, ja lähemmäs 10 000 edessä ennen ekaa varsinaista kohdetta, Kapkaupunkia.

Koska Lontooseen on tullut tehtyä jo useampikin pikaraapaisu, ei parin tunnin kaupunkikierros napannut, vaan etsiydyin melko vaatimattomaan, mutta melko edulliseen loungeen, syömään hobittimallisen toisen aamiaisen (tähän ei ole laskettu British Airwaysin tarjoamaa kahvikuppia, mehua ja yhtä puraisua harvinaisen kammottavasta voileivästä... en nyt varsinaisesti ole kranttu ruuan suhteen, mutta siihen leipään oli kaadettu noin litra majoneesia ja kilo suolaa), sekä naputtelemaaan blogia viskilasi kädessä mukavassa nojatuolissa. Mikäs tässä.

Kuten tuossa tuli mainittua, niin reissun ensimmäinen varsinainen etappi on Kapkaupunki Etelä-Afrikassa. Maasta tulee varmaan kaikille ensimmäiseksi mieleen rotusorto (tai ainakin minun ikäpolvelleni ja muille vanhuksille) ja mahdollisesti siitä nouseminen hämmästyttävän väkivallattomasti. Siis kyllähän siellä jengiä niitettiin, mutta siihen nähden kuinka viturallaan suuren enemmistön asiat olivat, on aika hämmästyttävää, että massalynkkausten sijaan tuli Totuuskomissiot, joissa monille aika äärimmäisille mulkuille annettiin anteeksi, jotta maa pysyisi kutakuinkin kasassa. Eihän se nyt ihan kuin stromsössä mennyt, ja ihan tässä reissun allakin vanhasta meiningistä muistuttivat kaivosmellakat ja niihin liittyneet ampumiset. Ja kaivosten omistajat ja suurin osa ampujistahan oli tietenkin valkoisia, ja kaivosmiehet mustia. Että kyllä siellä "sateenkaarivaltion" pinnan alla yhä kytee, ja vaikka keskiluokkaistuvia mustiakin on, aika iso osa taitaa olla yhä aika pirun köyhiä (tämä toki suhteellista... suuressa osassa Afrikkaa menee vielä heikommin). Noh, ei tässä ole politiikkaa ja ihmisoikeuksia tarkoitus jauhaa, mutta onhan se hyvä pitää mielessä, mikä maan historia on.

Omalla kohdalla kuitenkin vielä isompi kiinostuksenkohde on luonto, ja päätinkin lohkaista matkabudjetista siivun safariin läpi eteläisen Afrikan. Reitti kulkee Kapkaupungista Namibian aavikoiden ja Botswanan savannien kautta Victorian putouksille, ja sieltä Zimbabwen jokimaisemiin ja Limpopon (olen pettynyt, jos en tapaa Kulta-Into Piin sukulaisia) kautta Johannesburgiin. Sinne saapumiseen on kuitenkin vielä melkein kuukausi aikaa... Seuraavaksi juttua tulee varmaan Kapkaupungista. Ja siihen päivitykseen lupaan kuviakin.

Niin joo, pitäkää peukkua, ettei BA hukkaa mun laukkua (ainakin männävuosina firma oli maailman kärkeä siinä touhussa), sillä en halua jännittää, onnistuvatko ne toimittamaan sen perästä johonkin Drifters Desert Campiin Namibiassa. Mutta ainahan sitä voi alkuasujainten tapaan pukeutua lannevaatteeseen, kuten Jari eilen ehdotti....

Juha on

Jos Namibiassa tulee tiukka paikka, sano taikasanat "Martti Ahtisaari".