Kioto kiittää ja kuittaa

Trip End Jun 22, 2010

Flag of Japan  , Kinki,
Wednesday, April 14, 2010

Huomenna karavaani suuntaa kohti Hiroshimaa, ennakkosuunnitelmista poiketen varmaankin suoraan, ilman stoppia Himejissä, koska kaupungin suurin nähtävyys linna on remontissa, eikä päälinnaan edes pääsisi. Seuraavaa raporttia siis ilmeisesti pikkupojan varjosta.

Tänään teki jo mieli ulos Kiotosta, ja kohteeksi valikoitui hieman pienempi Arashiyama. Skippasimme maailmanperintötemppeli Tenryujin pyörähdyksellä pihassa ja suuntasimme tällä erää enemmän kiinnostaneeseen luonnonpuistoon, jonka maisemat kyllä palkitsivat. Miellyttävän hämyisiltä poluilta avautui välillä hienot näkymät jokilaaksoon, ja kun maltoimme pitää lenkin melko lyhyenä ja tahdin suhteellisen leppoisana, jalatkin selvittivät kierroksen lähes vaurioitta. Pitkään piilotellut bambumetsikkökin lopulta löytyi aivan temppelin kulmilta, mikä tosin tarkoitti myös huomattavaa lisäystä turistien määrässä.

Palaillessamme asutuksen pariin havaitsimme varsinaisten laumojen saavuttaneen paikan ja katsastettuamme parin ruokapaikan hintatason, päätimme vaihtaa maisemaa ja tsekata vielä pari temppeliä paluumatkalla. Ensin vuorossa oli "olemattomuuden puutarhastaan" kuuluisa Ryoanjin temppeli, jossa saimme etsiä olemattomuutta ihmismassojen keskellä. Puutarha oli kyllä harmonisen kaunis, mutta sen ehdottomasti sympaattisin olio oli vihreän sammaleen peittämä kivi kuuluisan kivipuutarhan vieressä, laiminlyödyn ja puunaamattoman oloisena (oikeasti kyllä tarkoin paikalleen asetettuna), mutta kenties tovereitaan vapaampana ja onnellisempana.

Suunnitelmana oli tsekata vielä Kinkakujin kultainen temppeli, mutta hieman virheellisesti arvoitujen etäisyyksien, aamun tetsauksesta uupuneiden jalkojen ja alati kasvavien turistilaumojen yhteisvaikutuksesta yksi sai kyllä riittää, ja päätimme suunnata takaisin keskustaan etsimään meille mainostettua "käärylekuninkaan" mestaa aseman läheisyydestä. Se löytyikin, tosin oikeastaan vahingossa, kun olimme jo luovuttaneet ja valinneet säädyllisen oloista murkinaa tarjoavan paikan. Kääryleet osoittautuivat astetta tujakammin maustetuiksi kaalikääryleiksi.

Mitäköhän sitä Kiotosta sanoisi? Turismi paljon suuremmassa osassa kuin Tokiossa, mikä ei ehkä ole ihme kun kaupunkia ympäröi kiljardi maailmanperintökohdetta. Tietysti turistit myös hukkuvat hiukan helpommin Tokion 35 miljoonan asukkaan joukkoon. No, tulipahan nähtyä sitä pakollista vanhaa Japania, ja olisihan ympäristössä ollut kyllä ihan mielenkiintoisen oloisia paikkoja ja varmasti ihan keskustan tuntumastakin todella upeita mestoja. Ei vain tullut tehtyä yhtä paljon taustatyötä kuin Tokion suhteen, mutta kyllä tälläkin raapaisulla monia mieleenpainuvia paikkoja näki.

Pete on

Onko muuten mitään infoa sinne kantautunut noista Islannin tulivuorenpurkauksista. On nimittäin lentoliikenne seis puolesta euroopasta kun ei tuhkan vuoksi voi lentää. Ihan vaan sitä ajattelin, että ymmärtääkseni Ilkan pitäis jossain vaiheessa tulla takas, sähän vedät vähän pidemmän setin niin tuskin aiheuttaa ongelmia.

matkaajamaks
matkaajamaks on

Joo, kyllä tuota tuhkatilannetta on tullut tsekkailtua. Toivottavasti tiistaihin mennessä selkiää...