Göbleki Tepe, Sanliurfa, Harran, Gaziantep

Trip Start Aug 11, 2011
Trip End Oct 18, 2011

Flag of Turkey  , Sanliurfa,
Tuesday, September 13, 2011

Sanliurfa, de geboortestad van Abraham (kijk ook naar "Sanliurfa en Abraham, 25 juli).
Dichtbij Sanliurfa heeft men de tot nogtoe oudste tempelcomplex ontdekt, 12000 jaar oud: Göbleki Tepe. Wat een gevoel aan de wieg te staan van onze menselijke beschaving. Pas ontdekt in 1995 staat men nog steeds aan het begin van de opgravingen en begint men aan een nieuw kapitel van de  geschiedenis van de mensheid. Het areaal is immens groot. Het is nog niet officieel opengesteld voor het publiek en is het is vrij moeilijk enigszins degelijke opnamen te maken. Een jonge knaap, wellicht diegene die per toeval deze vindplaats ontdekt heeft leidt ons rond, geeft uitleg in het turks -waar wij niets van begrijpen- en aan de hand van de beeldreportage in National Geographic.
Bezuiden Sanliurfa staat het dorp Harran, bestaande uit bijenkorfachtige lemen "Trulli"-huizen.
Met Harran hebben we de zuidelijkste plaats bereikt van onze reis doorheen zuid-anatolië, direkt aan de Syrische grens. De bevolking is hier merendeels gekleed zoals de Beduinen.
De meeste steden hier in het zuiden van oost-anatolië (Adiyaman, Sanliurfa, Gaziantep, Kahramanmaras, zelfs Diyarbakir) zijn enorm gegroeid, zeer modern en biezonder goed onderhouden, vaak met veel groene zones, ook dank zij het Ataturkwaterproject. Na een nacht vrij kamperen in de buurt van Göbleki Tepe overnachten we nu in het propere Dülük Baba (2,4 Euro), een immens groot en mooi stedelijk bospark van Gaziantep. In heel het gebied wordt zeer veel geïnvesteerd in herbebossing.
De laatste 2 weken werden we onderweg vaker uitgenodigd op gezellig samen eten en drinken, zelfs feesten, maar wij moesten steeds vriendelijk afwijzen omdat we sinds ons verblijf in de Nemrut krater maagproblemen hadden. Tini gaat het alweer wat beter en ik hoop voor mij stilaan hetzelfde.

Sanliurfa, die Geburtsstadt, Abraham's (siehe auch Sanliurfa und Abraham, 25 juli)
In der Nähe von Sanliurfa haben wir in Göbleki Tepe die älteste Kultstätte der Menscheit besucht (10000 J v chr), erst in 1995 entdeckt.
Südlich von Sanliurfa liegt das Dorf Harran, bestehend aus bienenkorbähnliche Lehmhäuser, ähnlich die Süd-Italienische "Trulli"-Wohnungen, ein Dorf mit viel Geschichte. Damit haben wir der südlichste Platz erreicht unsere Reise, nahe Syrien. Nach eine Übernachtung im Freien, nahe Göbleki Tepe haben wir jetzt übernachtet in einen sauberen und ruhigen waldähnlichen Parkanlage der Stadt Gaziantep.
Marc ist immer noch etwas unwohl und mir geht es besser. Aisha und Timbo grüssen, ziemlich verstaubt, kein Flüss zum baden gefunden.

Sanliurfa est la ville natale d'Abraham (voir aussi "Sanliurfa et Abraham" le 25 juillet).
Tout près de Sanliurfa on a découvert un complexe de temples qui datent
de 10000 av chr, les plus anciennes constructions de l'humanité, Göbleki
Tepe, récemment découvert en 1995.
Au Sud de Sanliurfa se trouve le village Harran, avec des maisons en terre en forme de ruches, comparables avec les "Trulli", au sud de l'Italie. Ici nous avons atteint le point le plus méridional de notre voyage en Anatolie-Sud, près de la frontière Syrienne. Après une nuit camping sauvage tout près de Göbleki Tepe nous séjournons à Gaziantep dans un très beau, grand et propre parque municipal.
Les dernières semaines nous étions plusieurs fois invités à manger, boire et fêter en amitié, mais depuis notre séjour dans le cratère de Nemrut nous avons des petits problèmes d'estomac. Tini va mieux et moi j'espère bientôt à une amélioration.

hilde
hilde on

Met weemoed denk ik terug aan onze Syrië-reis. Daar hebben we in het noorden ook de zogenaamde 'bijenkorfwoningen' gezien. Hopelijk verdwijnen de maagproblemen stilaan. Geniet toch maar 'lekker' voort van jullie fantastische trip!!! groetjes, Hilde en Stefaan