Sleeping around in a van in Australia

Trip Start Apr 13, 2013
Trip End Jul 13, 2013

Flag of Australia  , Australian Capital Territory,
Friday, April 26, 2013

Det är mycket som kan ske medans man befinner sig Down Under. Jag pratar givetvis om att Jennie och Christian blev föräldrar till lille Leonard den 21 april! Och jag blev gammel moster. Hörde ni?! Gammel moster! Jag kan inte känna mig ståltare och lyckligare! Jag vill berätta för alla att jag har blivit en grand aunt. Jag ser så fram emot att komma hem och träffa den lille plutten! Men det lär nog dröja några månader tills dess....Vi har ju precis köpt oss en ny van och börjat vår road trip genom Australien.

Road Trip var det ja......

Från Sydney körde vi till Blue Mountains. Som ju inte är blå. Men om man tittar noga ger hettan, eller dimman, av de stora euacalyptus träden i dalen ifrån sig en blå nyans. Blue Mountains National Park ligger 1 timme och 30 minuter ifrån Sydney. I trafikstockning, som vi givetvis hamnade i, tog det nästan 3 timmar. Sydney är en jätte vacker stad. Men fy tusan vad skönt det var att komma där ifrån! Alldeles för stort. Det får Auckland, ärligt talat, att se ut som ett litet samhälle. (Fast sen är ju både jag och Paul ett par riktiga lantisar)

I Katoomba (population 7623) kan man se en av Blue Mountains poupläraste attraktioner. 'Three Sisters’. Som är tre stycken höga röda klippor. Men under andra dagen var det alldeles för dimmigt och regnigt för att kunna se dem. Även fast de befann sig mitt framför oss! Så vi tog in på ett backpackers, som hade en öppen varm och härlig brasa (och en katt), och där satt vi och värmde oss och lyssnade på regnet utanför. Det var inte förrän på söndagen som vi äntligen kunde se bergen. Men vi var inte de enda som väntat in bättre väder. Halva Kina var ju så klart också där. Vilket var en påminnelse om att Blue Mountains är en av Sydneys populäraste dagsutflykter, för turister och Sydneybor likaså.

Senare under dagen körde vi förbi Jenolan Caves. Som man bara kan se genom guidade turer. Men vi tog bara en promenad precis utanför. Vilket var trevligt det också.

På kvällen kom vi till Black Springs där det fanns en gratis camping plats som vi stannade på över natten. (Vi köpte på oss CAMP 6 Australia som visar Australiens campingplatser. Gratis camping och till extremt dyr camping. En väldigt hjälpsam bok, so far!) Men gratis betyder ofta extremt basic. Du kan vara glad om det finns toalett och rinnande vatten.

Under måndagen tog vi oss till en annan campingplats. Exhibition Camping Park Ground precis utanför Canberra. Och Canberra är, för er som inte visste det redan, Australiens huvudstad. (Som också har en eget stat. ACT. Australian Capital Territory.)

Och där på campingen har vi stannat i några dagar eftersom vi var tvugna att vänta in Pauls nya OZ bankkort som skulle komma till posten i Canberra. Att ANZAC day var den 25 april gjorde det inte enklare för oss. Då det är en public holiday. Men vi har haft saker att göra. ’The Beast’, som vi börjat kalla vår nya van, har behövt fixas med och så fanns det en Trav bana precis jämte campingen som vi smög in till en kväll. På kvällen på ANZAC day tog vi bussen in till centrum och gick ut och åt. Vad Paul menade var den sista middagen ute på ett bra tag. Innan vi lämnade Canberra besökte vi även Australian National Museum.

Post your own travel photos for friends and family More Pictures