Blenheim

Trip Start Apr 13, 2012
Trip End Apr 13, 2013

Flag of New Zealand  , South Island,
Sunday, May 6, 2012

Vi checkade tillsist ut fran Lazy Cow i Murchison. Detta var fredagen den 27 april.

Vi tog en genvag mellan (vad jag tyckte sag ut som) fangorn forest fran sagan om ringen. Givetvis pa smala grusvagar dar vi fick krossa flera sma floder, innan vi fortsatte mellan bergen till Rotoroa lake dar vi stannade en kort stund, utan att bli allt for bitna av alla sandflugor. Lite senare stannade vi aven vid Rototiti lake (i Nelson Nationalpark) dar vattnet var alldeles spegelblankt. Men i vattnet kryllade det av svarta alar!

Ute pa 'stora vagen' igen, fick jag testa pa och kora Betsy sista biten in till Renwick. Maste medge att det var en aning nervost att kora pa vanster sida av vagen. (Det var ratt latt att raka anvanda vindrutetorkarna nar det var dags att anvanda blinkern.)

Renwick ligger inte langt ifran Blenheim. Blenheim (som uttalas ‘Blenum’) ligger mellan Wither hills och Richmond ranges uppe pa sodra on. Utanfor staden rinner Wairau river och jamte floden trangs alla vingardar efter varandra. Har du druckit ett Nya Zeelandskt vin nagon gang sa kan du vara 100% saker pa att det kommer harifran! Jag har passerat flera vingardar utanfor Renwick som jag kannt igen for jag druckit deras vin forut.

I Renwick bor Pauls kusin tillsammans med sin man och deras tvariga tvilling flickor, och tva jakthundar. Och dar stannade vi i lite mer an en vecka. Dagarna dar var ganska lugna. Mycket lasande ute pa verandan i eftermiddags solen,valdigt mycket te drickande, busande med flickorna, tvattande och stadande ur Betsy, och en dag larde Paul mig hur man spelar hurling som han har spelat sedan han var liten. Och sa har det blivit manga rundor med hundarna med bilen nar de skulle rastas. I Renwick tar de sina hundar ut mellan vingardarna och Wairau river dar de slapper ut dem och later dem springa fritt fore bilen. (Om man behover kalla dem till sig sa tutar man bara till med tutan.) Det var en underhallande syn nar de fick nys om en hare och stallede sig i ‘givakt’ med rak svans innan de gav sig efter den! Och framfor allt var det otroligt vackert att aka jamte alla vinrankor, som vid den har tiden pa aret lyser starkt gult, precis innan solen gar ned bakom bergen.

Vi var ocksa inne nagra ganger till Blemheim. Forst for att byta mina vandringsskor som jag kopte i Christchurch. Eller inte byta helt, bara byta ut en sko, eftersom puckot i Christchurch gav mig tva hoger skor. En annan dag var vi inne till biblioteket for Paul skulle skriva ut lite papper. Dar traffande han pa ett par fran Qubec som han tidigare traffat och nagra dagar senare pa lordagen traffades vi upp igen med tva av deras vanner pa en irlandsk pub for nagra ol.

Senare samma lordagskvall tankte jag och Paul ga ner till lokalpuben i Renwick. (Renwick bestar i stort sett av tva pubar, en matbutik och en bensinmack. Alla kor pickup trucks och halften av alla man har mullets.) Men pa vagen traffade vi pa en granne som vi hangde med hem istallet dar han bjod oss pa hans hembryggda bourdon med coca cola. Men nar han somnade snarkandes  pa soffan gick vi tillbaka till huset. Haha.

Vi ar nu redan inne i maj! (November har over alltsa.) Och det har borjat pa att bli lite kyligare ute. Men solen varmer fortfarande nar den ar framme sa det kanns som en varm var dag i maj. Tydligen hade Blenheim haft fler soltimmar i april det har aret an sedan 1994. Men sa var ju den har sommaren mer blot an vanligt. Vadret kan ju andras valdigt snabbt har pa Nya Zeeland. Fran sol och varmt pa en dag till regn och rusk och blast till nasta.

Paul hade fatt tummen upp for jobb uppe pa Aucklands flygplats ett tag framover och skulle borja dar den 14 maj. Foretaget skulle betala for kostnaderna upp till norra on, bade for bensin och for farjan, och de skulle aven sta for lagenheten uppe i Manakau som bara ligger nagra kilometer fran flygplatsen.

Darfor var vi tvugna att borja ta oss upp pa den norra on och vi lamnade Renwick mandagen den 7 maj.

Men innan vi lamnade den sodra on, for den har gangen, passade vi pa och aka in till Marlborough Sounds dagen innan vi hoppade pa farjan.

Mer om det kan ni lasa i nasta inlagg!