Terug na een heerlijke rit

Trip Start May 04, 2009
Trip End Dec 14, 2011

Flag of Guatemala  , Western Highlands,
Monday, July 26, 2010

English Journal scroll down

We zijn alweer een week terug in Panajachel en hebben het erg naar onze zin gehad bij Nancy en Matthew.
Ik ben hier in Guatemala 50 jaar oud geworden en ik kan jullie vertellen het was een fijne verjaardag. Natuurlijk mis je op zo een dag familie en vrienden, maar ook nu had ikeen groep bijzondere mensen om me heen. Scott (we hebben hem al 5 keer gezien), was er ook dus we hadden echt een fietsgroepje bij elkaar.
Ook was er de bijzondere taart en een pinata, dit is een pop gevuld met snoep, wat je ermee moet doen, ach kijk maar op het filmpje.

Na Hopkins, Belize waar ons vorige blog geschreven is zijn we naar het zuiden van Belize gefietst en hebben daar de boot genomen terug naar Guatemala.
Het was goed om weer terug te zijn.
Twee dagen lang fietsen we langs een veel te drukke weg, maar dan zijn daar de bergen en de temperatuur wordt weer wat dragelijker, het verkeer minder, de vergezichten beter, maar het rijden zoals gewoonlijk zoveel zwaarder.
Het is over met de 80 km p/dag, we klimmen weer een hele dag over een onverharde weg en redden net de 40 km maar wel 1445 hoogte meters. De overnachtingsplek die nacht is geweldig, onder een afdak op 1800 mtr naast een kapel en een oneindig uitzicht. We zien zelfs Guatemala stad liggen, op 35 km, wat over de weg 100 km is.
Kleine dorpjes kruizen ons pad, aardige mensen, hier en daar een markt. Op het dorpsplein wordt de grote kerk onderhanden genomen, even overschilderen en hij lijkt weer als nieuw. Het probleem is hier niet de mankracht die is voldoende aanwezig, het echte probleem ligt in materiaal.  Dus hangt er heel hoog een meneer in een krakkemikkerige stoel aan een touw wat door 4 mannen wordt bediend.
Die nacht kamperen we in de kippenren, heerlijk rustig tot 's morgens 4 uur als de haan gaat kraaien maar daar zij we onderhand aan gewent. Altijd beter dan het geluid van een dronken man die 's nachts om 3 uur, onder ons balkon, de straat onder spuugt. Dat is vaak met hotelkamers, veel lawaai overlast, televisies die tot diep in de nacht keihard aanstaan, de kijker is gewoon met die herrie in slaap gevallen. Maar ook 's morgens zijn de mensen vroeg op dus de nachten zijn kort.
We kijken uit naar Panajachel maar genieten eerst zondag nog van een grote markt in Chichi, we slapen een nacht in een sexhotel, ook wel autohotel genoemd. Het huren van een kamer kost 5 euro per uur, voor een nacht 10 euro en wij wilden er om 3 uur al in ja toen was die kamer toch wel 15 euro. Het voordeel van zo een hotel, geen televisie herrie alleen zomaar af en toe wat gehijg.
Dan eindelijk Pana, een warm welzien.
Vandaag vertrekken we hier op weg naar El Salvador en Honduras, maar we houden jullie op de hoogte.

Liefs Marten en Karin

English journal:

It has been already 2 weeks that we are back now in Panajachel. Again we had a good time with Nancy and Matthew. Here in Guatemala I (Karin) turned 50 and I can tell you it was a very nice birthday. Of course you miss family and friends but also here I had a special group of people around me. Scott, we met him already 5 times, was also in Pana. We really had a bicyclist party. Marten bought a special cake and a pinata, which is 'paper mache character' filled with candies. What they do with it you can see if you play the movie which we uploaded...

Since Hopkins, Belize, where we wrote the last blog update, we ride south where we catch a boat back to Guatemala. It feels good to be back. We ride two days along a road that was far too busy and are glad to see the mountains again. The temperatures get better, the views nicer, less traffic but the riding becomes harder. We are happy to make 40 km a day but that's because of gaining altitude of 1450 meters following a dirt road. The canp spot is great because we sleep under a shelter next to a nice chapel on the pass which is 2000 meter high. The view is amazing and we can see the skyscrapers of Guatemala City which is by road a 100 km away.

We pass small villages with very friendly people and once in a while a market. On a square the men of the village are painting the church. It looks like new again. Manpower is not the problem, it is more the tools and materials that are restricted here. So there is a brave man, hanging high up in the sky in a crappy chair which is pulled up with a rope and hold by 5 other men. That night we camp in a chicken run, which was nice and quiet until 4 AM when the rooster wakes us up. Always better than a drunk man vomiting underneath our hotel window, at 3 AM. These things happen in the small and cheap hotels where the TV's are on during the night and the people just fall asleep whille the volume is at max. But the same people also wake up early so the nights are always short.

We are looking forward to Panajachel but before we get there we enjoy the Sunday market in Chichicastenango and we sleep in a sexhotel (sometimes called auto hotels) with hourly rates. One hour in a room cost 5 euro, a whole night cost 10 euro but we want to get in at 3 PM which would be 15 euro. The good thing of such a hotel is that there are no noisy TV's but only some 'heavy breathing' next door once in a while.
Finally a warm welcome in Panajachel. Tomorrow we will leave here on our way to El Salvador and onduras. Don't worry, we will keep you all posted on the new adventures.