Casas grandes

casa

Flag of Mexico  , Northern Mexico,
Monday, December 7, 2009

Na Columbus hebben we een paar winderige dagen, maar het blijft droog hoewel het 's nachts nog erg koud is. Het is wennen om Spaans te moeten spreken maar we kunnen ons verstaanbaar maken. Bij eenkoffie/thee stop op een kruising van twee wegen begint ons eerste gesprek. We delen pepernoten,taai en de Spaanse taal, het is tenslotte Sinterklaas.
De mannen staan allemaal bij hoge verkeersdrempels op de weg om auto's aan te houden. Niet om te liften, wat ik eerst dacht, maar om tortillas te verkopen. De drempels zijn zo link dat wij als fietsers echt moeten remmen anders vliegen niet alleen de spaken uit het wiel maar waarschijnlijk ook je tanden uit je mond.
 De eerste nacht in Mexico is gelijk een geweldige ervaring. Na afgeslagen te zijn van de hoofdweg bereiken we een klein gehucht met kleien huisjes. Waar zullen we het vragen. Er is weinig leven hier, maar bij een klein hutje hangt een was buiten. We worden welkom geheten en mogen in het bed van de mensen slapen, wat we vriendelijk weigeren. Het is al fijn dat we de tent op hun erf mogen opzetten. Wat een andere wereld. Heel erg gastvrij, het bed wordt wel 3 x aangeboden en we zullen niet weten waar deze mensen dan zelf moeten slapen.
De toilet is buiten in een hok zonder deur en maar 1,50 mtr hoog. Gelukkig hoeven we er geen gebruik van te maken. Binnen in het huis is het klein maar schoon en knus. De grote eettafel neemt heel de vloer (beton, een halve tegel en wat grind) in beslag, samen met wat oude plastic stapel stoelen. De vrouw gaat op de tafel staan om het peertje aan het plafond aan te doen en we krijgen koffie/thee en tortilla's. Als dank heb ik een handdoekje geborduurd met fietsen en een tentje en deze keer ook de Mexicaanse vlag erop naast de Hollandse.
We gaan de tent in koken eten, lezen, borduren en nemen de eerste dag Mexico door. Dan de nacht, om half twee kraait de haan die boven onze tent in een boom zit, ons wakker maar gelukkig kunnen we blijven liggen.
's Morgens afscheid en fototijd, dan verder. De eerste "stad", Ascension. Muziek, auto's, eetluchtjes, mensen en straatventers. We mogen een tortilla bakkerij zien en maken foto's van alles wat beweegd.
De mannen dragen hoeden en cowboy laarzen. Laten op hun gemak hun laarzen poetsen en we genieten van alles wat we zien. Verder tegen de wind, Marten doet het kopwerk en ik ben een goede co-piloot, het is veel spiegel kijken en we zijn blij als we 's avonds bij een extra douane controle onze tent in de woestijn mogen opzetten.
Dan naar Casas Grandes, nu in een hotel met zwembad, grote kamer, fietsen staan binnen, een douche, en even uit de wind. Het is tot nu toe hier stukken goedkoper dan in de USA. Dat is natuurlijk meegenomen. Ook het eten is veel lekkerder. Net de snelle daghap, kippesoep en rijst met stoofvlees en bruine bonen. Heerlijk en meer dan betaalbaar.
Volgende keer meer, groet

After Columbus we had some windy days, it stayed dry but we had frost at night. We have to get used to speak spanish. During a short break at a junction we started our first conversation. We thought these man were trying to hitchhike at the speedbumps but they were trying to sell tortillas to the passing cars.
The first night in Mexico was a great experience. We left the main road over a dirt road that lead us to a small village with poor houses built out of clay. So we stopped at a house with laundry outside and we were more than welcome to stay. They even offered to sleep in their bed which we politely refused. We were happy to pitch the tent at their property. Later on they repeated several times that we should sleep in their bed as it was going to be cold that night. We didn't have a clue where the people should have slept themselves as the house was very small.
The restroom outside (bano) is a small building without a door and only 1.50 meter high built as well out of clay bricks (with some straw in it). Inside the house it was small, but clean and very cosy. The lady of the house welcomed us inside and stood on the table to twist the lightbulb to get on the light. She offered tea and coffee and we are happy Karin made a nice towel with stitchwork (Punta Cruz in spanish) with 2 bikes and the flags of Mexico and Olanda.
Back in the tent we cooked our meal and evaluated our first day in a new country.
At 1.21 AM the rooster sitting in a tree above our tent woke us up but we were happy to stay in bed. In the morning, some pictures and time to say goodbye.
The next town is called Ascencion. It is great to see such a place on a Sunday. Music, lots of people on the streets, people selling food on the street and polishing shoes to make some money. Then we continue against a strong headwind. Marten in the front and Karin being a great navigator keeping an eye on the very busy traffic. We were glad that we were allowed to pitch the tent in the desert near a customs checkpoint that night.
Today we reached Nuevo Casas Grande and we decided to stay in a nice hotel. Prices are much lower than in the USA and the food is much better. In a nice local restaurant where we ordered la Comida Corrida (the special of the day). Delicious and affordable.