Portsmouth, Dominica

Trip Start Jun 16, 2009
Trip End Sep 16, 2015

Flag of Dominica  ,
Wednesday, January 19, 2011

Vi har nu varit ett par dagar på Dominica,en av favoritöarna.Igår gjorde vi en rundtur på ön till regnskogarna och karibindianernas reservat. Där lever dessa ljushyade asiater i samklang med naturen, fiskar, odlar sin landlott och gör handarbeten, korgar och andra bruksföremål, även souvenirer till förbipasserande turister.Vår guide var mycket kunnig i botanik speciellt så vi fick lära oss många nya träd, blommor och frukter. Precis som vi mindes var grönskan helt överväldigande, vägen slingrade sig mellan berg och dalar och fuktigheten påtaglig. Vi gjorde också en vandring till ett vattenfall med svalkande friskt vatten. Helt klart är att Martinique bleknar i jämförelse med Dominica, ön var alldeles för tätbebyggd med alldeles för många bilar. Martinique är ju en del av Frankrike, ”ett län bortom havet” som fått rikligt med EU-stöd för motorvägsbyggen och hotellprojekt.

Saila Ylitalo on

Så grönt, lugnt och skönt det ser ut där. Man kan lätt förstå att Dominica är en av favoritöarna. I Finland fortsätter vintern med snö och kyla. Aleksi och Ville jobbade lö-sö på Resemässan - skötte garderob och tjänade lite egna pengar. Idag ska de börja bilskolan - spännande! Må gott, hälsningar från Jari och pojkarna!