Dominica

Trip Start Jun 16, 2009
Trip End Sep 16, 2015

Flag of Dominica  ,
Friday, April 23, 2010

Igår kom vi till Plymouth, en ankringsvik på Dominica, tidigare ökänt för kriminalitet. Men en tryggare plats kan man inte önska sig idag – redan innan man seglat in kommer en PAYS-båt och hälsar en välkommen. Vi kan läsa Charlie Love på båten och vet att han är en av de auktoriserade guiderna här. PAYS grundades av lokala intressen och River guides. De jobbar träget för turisternas säkerhet, dag o natt patrullerar de på land o i viken, det är lugnt nu i Plymouth.
Samtidigt med Charlie kom fruktkillen med venusblomman som välkomsthälsning, och ville gärna sälja mango, grapefrukt mm. Och såklart kunde vi inte säga nej.
Imorse kl 7 rodde Charlie oss på Indian river, en djungelfärd under dignande grönska ,hägrar o andra vattenfåglar bryr sig inte, småfåglar kvittrar, fiskarna simmar i det klara vattnet , det var en stark upplevelse. Sen en promenad genom en fruktbondes odlingar av bananer, mango, grapefrukt, guava, papaya, kakao, ingefära mm. Alla dessa stora träd, det kommer vi att minnas när vi ska handla på Ica Kvantum nästa gång.
Väl hemma skulle vi fixa en del saker men ett par båtgrannar dök upp, en svenskaustraliensare med fru som varit våra båtgrannar även på Guadeloupe utan att vi träffades. De är på hemväg till Sidney och har i stort samma planer som vi härnäst. De ska lägga upp båten på Trinidad under hurricane season vilket vi också räknar som ett alternativ till Guayana. Det blev mycket prat och inte så mycket fixande denna dag

Peter Hellmalm on

Låter riktigt spännande. Ska sätta mig och kolla igenom bilderna nu. Hur har ni det med Internet där nere? Hade varit trevligt att bestämma en Skype-tid.